Vedtar ny liberal lov om forsamlingsfrihet

Samtidig som Kasakhstan åpner opp landet etter koronakrisen må mange krevende sosiale og politiske spørsmål igjen satt på agendaen. Et av dem er spørsmålet om en mer liberal holdning til forsamlingsfrihet. Nå har president Kassym-Jomart Tokayev signert en lov som gjør det enklere å komme sammen til møter og arrangere demonstrasjoner.

Bilde: liter.kz

Dermed fortsetter Kasakhstan utviklingen mot et mer liberalt og progressivt styresett. Saken er slått stort opp i den engelskspråklige avisen Astana Times.

Det var på et møte i Det nasjonale tillitsrådet før årsskiftet, at Tokayev varslet at det ville komme en utvidet adgang til å arrangere politiske møter og demonstrasjoner: «Ingen ting skal stå over folkets vilje. Vi ønsker å skape en ny og mer mangfoldig politisk kultur som skal gjøre det lettere å fremme alternative synspunkter, sa han. Konseptet kalles i Kasakhstan «En stat som lytter».

MÅ TILPASSE SEG EN NY VIRKELIGHET

Dagens lovgivning om politiske møter og sammenkomster ble vedtatt for 25 år siden, og i Parlamentet har mange presset på for å tilpasse loven til en ny virkelighet og internasjonale standarder i tråd med det man ser i FN og i vestlige demokratier.

Retten til å delta i fredelige forsamlinger og til frihet til forening med andre fastslås blant annet FNs verdenserklæring om menneskerettigheter artikkel 20 og 23, og Den europeiske menneskerettighetskonvensjonen artikkel 11. Det er en rekke land som ikke har en slik frihet, og i noen land er friheten under press selv om den er lovfestet.

Med forsamlingsfrihet mener man retten til å forsamle seg i private, religiøse eller politiske grupper, uten innblanding fra politiet eller myndigheter. De eneste innskrenkninger som skal gjelde er de som er nødvendige av hensyn til nasjonal sikkerhet og offentlig trygghet.

Den nye loven og retningslinjene vil derfor være mer i samsvar med nettopp konvensjoner om sivile og politiske rettigheter og prinsippene om menneskerettigheter. Det førende prinsippet for den nye loven skal være enkel å forstå: "Det som ikke uttrykkelig er forbudt er tillatt".

NÆRMERE FLERPARTISYSTEM

Kirill Petrov, russisk observatør, statsviter og sjef for analyseavdelingen ved det russiske Minchenko Consulting, sier dette om den politiske utviklingen i Kasakhstan: - Tokayev opprettholder selvfølgelig arven etter Norsultan Nazarbayev, men dette er et skritt i retning av et flerpartisystem. Den nye loven oppmuntrer folk til å delta og fremme sine synspunkter. Kasakhstan er en ung nasjon, og utvikler nå sin egen modell og mekanismer for større mangfold, uten at det trenger å bety mindre politisk samhandling.»

Den nye loven forenkler prosedyrene for å få arrangere møter, politiske samlinger og demonstrasjoner. Ventetiden for å få svar på søknader om å komme sammen skal kortes radikalt ned, og det vil bli lagt til rette for å arrangere forsamlinger på spesielle arenaer og områder over hele landet.

Bilde: liter.kz