Vårt lokalsamfunn fortsetter å engasjere elevene

Denne uken får 4. og 5.klassinger over hele landet lære om skatt, velferd og demokrati. Hvorfor betaler vi egentlig skatt, og hva brukes pengene til? Hva er velferd? Hva betyr det egentlig at vi har et demokrati? Dette er temaer som kan være ganske vanskelige – og kanskje litt kjedelige?

For femte år på rad er veiledere fra Samarbeid mot svart økonomi (SMSØ) «lærere for en dag». Veilederene kommer bl.a fra KS, LO, NHO, YS, Unio, Skatteetaten og andre organisasjoner i arbeids- og næringslivet. I tillegg er flere ordførere med ut i skolen. Sammen gjennomfører de Ungt Entreprenørskaps program «Vårt lokalsamfunn». Vårt lokalsamfunn er et pedagogisk program der elevene på en enkel måte gjør seg kjent med samfunnet rundt seg, yrker, lønn, skatt, demokrati og velferdsstaten. Les mer her..

Forankret i overordnet del av læreplanene

– Demokrati og medborgerskap skal gi elevene forståelse av de utfordringene som ligger i å leve sammen i et fellesskap og at alle har samme rett og mulighet til å delta i utformingen av samfunnet. Gjennom «Vårt lokalsamfunn» lærer elevene dette på en praktisk måte, og det blir enda mer relevant når vi bruker veiledere fra Samarbeid mot svart økonomi og Skatteetaten, forklarer administrerende direktør Grete I. Nykkelmo i Ungt Entreprenørskap Norge.

Svart arbeid er en tyv

– Å være lærer for en dag for klasser med opp til 30 elleveåringer er utfordrende, morsomt og ikke minst viktig, sier Karl Børre Reite, prosjektleder i SMSØ. Vi er svært glade for at våre veiledere stiller opp. Samarbeid mot svart økonomi er svært aktive i ungdomskolen og videregående skole med undervisningsopplegget Spleiselaget og dataspillet Spleiselaget Byen. Når det gjelder barneskole har SMSØ valgt å ikke utvikle noe eget, men heller bruke Ungt Entreprenørskaps program «Vårt lokalsamfunn». Det engasjerer både veilederne og elevene. Spesielt økta om yrker, lønn og skatt er relevant for oss. Elevene synes først det er ganske dumt at noen «tar» av pengene de har tjent, men når de skjønner sammenhengen, synes de gjerne at skatt er bra. Og de fleste blir i løpet av dagen enige i at svart arbeid er en tyv.

Ungt Entreprenørskap ønsker å være en brobygger mellom skole og arbeidsliv, og jobber sammen med SMSØ og Skatteetaten for at barn og ungdom skal reflektere over rettigheter og plikter i et samfunn. Vi ønsker å gi barn og ungdom troen på og erfaring med at de kan være med å påvirke utviklingen i eget lokalsamfunn.