Varsler utvidet nedetid på BankID i morgentimene

Arbeidet med bytte av driftsleverandør for BankID-tjenestene gir noe utvidet nedetid i dag.

Det ble opprinnelig varslet at BankID-tjenestene ville fungere fra klokken 8 i dag. Arbeidet i første del av flytteprosessen er noe forsinket, og det betyr dessverre litt utvidet nedetid ut over morgenen.

Tjenestene er trolig oppe igjen rundt lunsjtider.

Ikke mulig å aktivere BankID frem til 26. oktober
Fra og med torsdag 21. oktober til og med tirsdag 26. oktober kan du ikke aktivere en ny BankID eller åpne en sperret eller utgått BankID.

Det kan også bli noe utilgjengelighet for BankID med kodebrikke og kodeapp lørdag 23. oktober. BankID på mobil skal fungere som normalt denne lørdagen.
Bakgrunn
BankID bytter driftsleverandør for å levere enda bedre og mer fremtidsrettete tjenester som er både stabile og skalerbare for økt bruk fremover. Selv om flyttingen er en stor operasjon, skal kundene forhåpentligvis ikke merke så mye til endringene som skjer.

Vær ekstra oppmerksom på svindel
Nå som det pågår større endringer i BankID-tjenesten, bør du være ekstra oppmerksom på svindel. Husk at hverken banker eller andre seriøse aktører vil be deg oppgi innloggingsdetaljer på telefon, SMS eller e-post. Er du i tvil om henvendelsen er ekte, eller mistenker at noe er svindel, ta kontakt med banken din.