
Varsity Headwear og DHL samarbeider om caps med lavere klimaavtrykk

I 2020 gjorde Varsity Headwear en full evaluering av produktenes reise, fra produksjon til forbruker, for å identifisere områder med potensial for forbedring. De fant at produktets største klimaavtrykk kommer fra logistikk og transport. De siste par årene har en betydelig del av Varsitys eventyrlige vekst skjedd internasjonalt. Produktene må ut til kunder i utlandet. Før det er både stoffer og andre komponenter samt det ferdige produktet transportert fra produsentlandene til Norge.
Dette var spiren til et samarbeid med DHL Express, Varsitys faste fraktleverandør over mange år. Ideen var å lage et produkt og en fraktløsning med så lavt CO2-utslipp som mulig.
– Denne capsen er vår konseptbil! Som med konseptbiler, har vi ikke spart på noe når vi har utforsket hvordan vi kan gjøre capsen mer bærekraftig. Vi ønsker å ta med lærdommene videre, sier medgrunnlegger av VarsityHeadwear, Alexander Adams.
Det er ikke første gang DHL Express inngår samarbeid med et klesmerke. I 2015 fikk verden se DHL i en ny sammenheng da Demna Gvasalias franske luksusmerke Vetements modeller bar knallgule t-skjorter med DHL-logo på catwalken. I dag er Gvasalia sjefdesigner for Balenciaga.
– DHL Express og Varsity er en perfekt match for dette prosjektet. Vi har jobbet sammen i mange år og sammen har vi brakt Varsity og deres unike produkter ut i verden. Vi så dette samarbeidet som en mulighet til å utfordre oss selv og bransjen vår, sier Leendert van Delft, Vice President Global Sales Programs hos DHL Express.
Når DHL Express og Varsity Headwear nå inngår samarbeid er det for å tenke nytt, utfordre status quo og lære nye måter å gjøre ting på til det beste for planeten. Det er starten på en samtale som involverer produsenter, merkevarer, andre store selskaper i verdikjeden og forbrukere om hvordan vi steg for steg kan skape en mer bærekraftig klesbransje.
Varsity x DHL Express capsen har en rekke egenskaper som gir lavere CO2-utslipp:
- Capsen leveres med to sett utskiftbare remmer og logoer: et DHL-sett og et klassisk sett med svart rem og Varsity Headwear-logo.Varsity ser på om de skal bruke dette nye systemet videre for å gi kundene flere oppdateringsmuligheter og gjøre det enklere å resirkulere produktene.
- Capsen er laget av Seaqual, et bærekraftig materiale laget av oppsirkulert plast fra land og hav. 67 % av capsen er resirkulert. Dette inkluderer alle komponenter og materialer.
- Capsen er myk og kan klemmes inn i mindre emballasje. Det reduserer pakkevolumet med 65 % og gir en mer effektiv transport med DHL Express. Det blir plass til flere pakker på flyet. Hver caps blir sendt i en beskyttende eske som kan brukes på nytt.
- Produksjonen av capsen er flyttet fra Asia til Estland. Dermed ble det kortere transportetappe for stoff fra Portugal og for sluttproduktet til Norge. Dette reduserer transportutslipp med 80 %.
Varsity x DHL Expresscapsen kommer for salg på Varsitys nettbutikk den 20. juni i 200 eksemplarer.
Nøkkelord
Kontakter
Alexander AdamsMedgrunnleggerVarsity Headwear
Tel:93655462alex@varsity.noSabine HartmannSpokesperson DHL Express Global Head OfficeDHL Express
Tel:+ 49 228 182 9944pressestelle@dpdhl.comBilder
Om Varsity Headwear
Varsity Headwear ble grunnlagt av to brødre fra Norge, Alexander og Sebastian Adams, i 2013 med målet om å lage den perfekte capsen med ideell passform og suveren kvalitet. I dag er Varsity capsene elsket av kunder over hele verden og er å finne hos noen av verdens mest anerkjente forhandlere av mote som Bon Marché i Paris og Bergdorf Goodman i New York.
Følg pressemeldinger fra Varsity Headwear
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Varsity Headwear på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.