Varsel fra Medietilsynet førte til høyere aldersgrense på filmen Shazam! Fury of The Gods
Fra 1. januar har distributørene selv satt aldersgrenser på kinofilmer, på samme måte som for eksempel TV 2 og NRK gjør for tv-program. Frem til nyttår ble dette gjort av Medietilsynet.
Etter at endringen ble innført, har Medietilsynet gjennomført totalt 17 tilsyn med kinofilmer. Kun ett av tilsynene førte til at Medietilsynet sendte et forhåndsvarsel om endring av aldersgrense. I filmen Shazam! Fury of The Gods mener Medietilsynet aldersgrensen på 9 år er for lav, og at aldersgrensen må settes til 12 år.
Filmdistributøren retter seg etter Medietilsynets vurdering
Medietilsynets mener den humoristiske stemningen og tonen i filmen er for lite framtredende sammenliknet med de skremmende momentene i filmen til å forsvare en aldersgrense på 9 år. Distributøren Warner Bros. Entertainment Nordic retter seg etter Medietilsynet vurdering.
– Filmdistributøren har endret aldersgrensen til 12 år, og saken er dermed avsluttet uten at Medietilsynet måtte fatte vedtak om endring av aldersgrense, sier Sekkelsten.
Populære filmer rettet mot barn og unge prioriteres ved tilsyn
Medietilsynet følger jevnlig med på kinofilmtilbudet, og vurderer fortløpende hvilke filmer som skal tas inn til vurdering for å føre tilsyn. Noen av kriteriene for hvilke filmer som plukkes er:
- Potensiale for mange besøkende
- Filmer som særlig retter seg mot barn og unge
- Krevende tematikk
- Filmer der det er mistanke om at aldersgrensen kan være feil, basert på blant annet sjanger, erfaring med lignende type film, sprikende vurderinger av filmer i andre land og klager fra publikum.
Dersom kinofilmdistributørene er usikre på hvilken aldersgrense de skal sette, hjelper vi dem med det. Hittil i år har Medietilsynet gitt råd og veiledning om aldersgrense på fem filmer.
– Vi gir i tillegg generell veiledning til kinofilmdistributørene, Norske Filmdistributørers Forening og Film & Kino om regelverket og aldersgrenser, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
2024-undersøkelser om barn og unges digitale hverdag er klare29.11.2024 14:13:01 CET | Pressemelding
Medietilsynet har publisert alle resultatene fra undersøkelsene Barn og medier 2024 og Foreldre og medier 2024.
Ny undersøkelse fra Medietilsynet: Sosiale medier er nyhetskilden barn og unge bruker oftest27.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Cirka åtte av ti 9–18-åringer får nyheter fra sosiale medier og tv, men sosiale medier er hyppigere brukt enn tv som nyhetskilde. Det viser Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Det gjekk på engelsk – og norsk?25.11.2024 13:02:55 CET | Kronikk
Engelsk, engelsk, engelsk, litt norsk, engelsk. Slik er mediekvardagen for barn og unge. Gjer det noko?
Unge synes de får for mye reklame i sosiale medier25.11.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
To av tre 9–18-åringer synes det er for mye reklame i sosiale medier. Det viser tall fra Medietilsynets undersøkelse Barn og medier 2024.
Norsk tapar terreng i mediekvardagen til barn og unge22.11.2024 08:52:22 CET | Pressemelding
Engelsk er det språket flest barn og unge bruker mest når dei er på sosiale medium, eller når dei ser på film og seriar. Det viser nye tal frå Medietilsynet.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom