Varsel fra Medietilsynet førte til høyere aldersgrense på filmen Shazam! Fury of The Gods

Fra 1. januar har distributørene selv satt aldersgrenser på kinofilmer, på samme måte som for eksempel TV 2 og NRK gjør for tv-program. Frem til nyttår ble dette gjort av Medietilsynet.
Etter at endringen ble innført, har Medietilsynet gjennomført totalt 17 tilsyn med kinofilmer. Kun ett av tilsynene førte til at Medietilsynet sendte et forhåndsvarsel om endring av aldersgrense. I filmen Shazam! Fury of The Gods mener Medietilsynet aldersgrensen på 9 år er for lav, og at aldersgrensen må settes til 12 år.
Filmdistributøren retter seg etter Medietilsynets vurdering
Medietilsynets mener den humoristiske stemningen og tonen i filmen er for lite framtredende sammenliknet med de skremmende momentene i filmen til å forsvare en aldersgrense på 9 år. Distributøren Warner Bros. Entertainment Nordic retter seg etter Medietilsynet vurdering.
– Filmdistributøren har endret aldersgrensen til 12 år, og saken er dermed avsluttet uten at Medietilsynet måtte fatte vedtak om endring av aldersgrense, sier Sekkelsten.
Populære filmer rettet mot barn og unge prioriteres ved tilsyn
Medietilsynet følger jevnlig med på kinofilmtilbudet, og vurderer fortløpende hvilke filmer som skal tas inn til vurdering for å føre tilsyn. Noen av kriteriene for hvilke filmer som plukkes er:
- Potensiale for mange besøkende
- Filmer som særlig retter seg mot barn og unge
- Krevende tematikk
- Filmer der det er mistanke om at aldersgrensen kan være feil, basert på blant annet sjanger, erfaring med lignende type film, sprikende vurderinger av filmer i andre land og klager fra publikum.
Dersom kinofilmdistributørene er usikre på hvilken aldersgrense de skal sette, hjelper vi dem med det. Hittil i år har Medietilsynet gitt råd og veiledning om aldersgrense på fem filmer.
– Vi gir i tillegg generell veiledning til kinofilmdistributørene, Norske Filmdistributørers Forening og Film & Kino om regelverket og aldersgrenser, sier Sekkelsten.
Nøkkelord
Kontakter
Nina Bjerkekommunikasjonsrådgiver og pressekontakt
Tel:+47 419 34 154nina.bjerke@medietilsynet.noBilder

Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Forbod mot reklame i radio og tv i påska16.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar desse dagane.
Endra aldersgrense på ny familiefilm etter tilsyn11.4.2025 06:50:00 CEST | Pressemelding
Den nye kinofilmen “Hundemannen” har fått ny aldersgrense etter at Medietilsynet har ført tilsyn med han. Filmen har nå aldersgrense 6 år mens den først var merka “tillaten for alle”.
Endringer i kringkastingsregelverket: Nye reklameregler og økte krav til universell utforming fra 1. mai4.4.2025 12:10:19 CEST | Pressemelding
Oppmykning i reglene for reklame, sponsing og produktplassering er blant lovendringene som gjelder for norske kringkastere og strømmetjenester fra 1. mai. Samtidig blir det skjerpede krav til universell utforming.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd26.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
177 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. 16 av disse har ikke fått støtte tidligere. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Lav bevissthet om produktplassering hos norske TV-seere21.3.2025 06:50:00 CET | Pressemelding
Bare fire av ti har lagt merke til at program på norske TV-kanaler og strømmetjenester er merket med produktplassering, ifølge en undersøkelse som Kantar har gjort på oppdrag fra Medietilsynet. En like lav andel vet hva denne merkingen faktisk betyr.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom