Varig-selskaper velger Frende

Lokalt engasjement, høy forsikringskompetanse og solid kunnskap om lokale forhold. Dette er noen av fellesnevnerne for de nye samarbeidspartnerne fra Varig-selskapene og Frende Forsikring.
Nye eiere: Jakob Ruud, Sidsel Rian og Vidar Skaar fra de tre gjensidige brannkassene i Varig-gruppen som  nå går inn som eiere i sparebankeide Frende Forsikring.
Nye eiere: Jakob Ruud, Sidsel Rian og Vidar Skaar fra de tre gjensidige brannkassene i Varig-gruppen som nå går inn som eiere i sparebankeide Frende Forsikring.

Det er Varig Hadeland Forsikring, Varig Orkla Forsikring og Varig Forsikring Nordmøre og Romsdal som nå har valgt å inngå samarbeidsavtale med Frende Forsikring. Samtidig går de tre Varig-selskapene inn som medeiere i det sparebankeide forsikringsselskapet.

Vekst og utvikling

- Vi ser på dette valget av samarbeidspartner som avgjørende for vår videre vekst og utvikling. Vi inngår et langsiktig og fremtidsrettet samarbeid. Investeringen i Frende er både strategisk og kommersiell, sier Jakob Ruud, administrerende direktør i Varig Hadeland.

Fra 1. januar 2021 skal de tre Varig-selskapene bidra til en bredere distribusjon av Frende Forsikring.

Til stede lokalt

- Gjennom samarbeidet med Frende Forsikring kan vi bygge videre på styrken vi har gjennom gode relasjoner og aktivt samfunnsengasjement. Dette er svært viktig for oss som lokale og kunde-eide forsikringsselskaper, sier daglig leder Sidsel Rian i Varig Orkla Forsikring.

Begge parter har en forretningsstrategi basert på lokal rådgiving og tilstedeværelse kombinert med gode digitale støttefunksjoner.

- Våre tre nye medeiere holder til i områder hvor de 15 eierbankene våre ikke har lokalkontorer i dag. Varig-selskapene har gjennom generasjoner vist at de kan forsikring og bidrar til lokalsamfunnet, helt i tråd med Frende-modellen. Dette er begynnelsen på en ny konstellasjon i forsikrings-Norge. Sammen skal vi lage ny forsikringshistorie, sier Erik Bjordal, salgs- og markedsdirektør i Frende Forsikring.

Strategisk samarbeid
Den første brannkassen ble etablert tidlig på 1800-tallet da folket på bygdene så behovet for å stå sammen når branntragedien rammet. På det meste var det 260 gjensidige brannkasser i Norge. De fleste brannkassene fusjonerte inn i Gjensidige Forsikring i tiden frem til 1999.

- Våre tre selskaper har vært til stede i nesten 180 år. Med det strategiske grepet vi nå gjør med Frende-avtalen, gir det oss mulighet til fortsatt å være lokale forsikringsselskap i et samarbeid med lokale sparebanker. Vi har gjennom denne avtalen lagt fundamentet for å kunne videreutvikle vår virksomhet, sier Vidar Skaar, administrerende direktør i Varig Forsikring Nordmøre og Romsdal.

Solide partnere
Sparebankeide Frende Forsikring har de siste årene vært blant de mest voksende selskapene i Norge og forvalter en samlet forsikringsportefølje på MNOK 3086. Årlig avkasting har vært på over 20 prosent de siste årene.

Varig Hadeland, Varig Orkla og Varig Nordmøre og Romsdal forvalter en samlet forsikringsportefølje på 575 millioner kroner og har en samlet egenkapital på i underkant av en milliard kroner.

- Jakob Ruud, adm.dir. Varig Hadeland, m. 93018899

- Sidsel Rian, daglig leder, Varig Orkla, m. 90164013

- Vidar Skaar, adm.dir. Varig Forsikring Nordmøre og Romsdal, m. 95721233

Erik Bjordal, salgs- og markedsdirektør i Frende Forsikring.