Vårens vakreste eventyr: Satsende kampsport-utøvere mottok Franzefoss-stipendet

Franzefoss er hovedsponsor av Norges Kampsportforbund, og deler også ut Franzefoss-stipendet og Franzefoss-fondet. 13. mai var det klart for utdeling av fondet og stipendet på Sentralen, og Norges Kampsportforbund er glade for at fire kampsportklubber og to kampsportutøvere er blant årets vinnere.
Sebastian Garau (13) og Kristian Storsul Borgen (16) mottok denne uken Franzefoss-stipendet. Foto: Norges Kampsportforbund.

I 2017 opprettet Franzefoss et stipend og fond for å hedre enkeltpersoner, idrettslag eller kulturrangement som bidrar positivt til sitt lokalmiljø. Franzefoss-stipendet er spesielt innrettet mot unge talenter og utøvere som utmerker seg på områder som vanligvis får liten oppmerksomhet, og som fortjener ekstra støtte og motivasjon. Denne gangen mottok hele 11 utøvere stipend og 12 idrettslag fond. Blant de 11 utøverne finner vi to av landets mest lovende kampsportutøvere.

Nordens beste junior

En av vinnerne er taekwondo-utøver Kristian Storsul Borgen (16) fra Drøbak. Storsul Borgen, som konkurrerer for Ski Taekwondo Klubb, markerte seg for alvor internasjonalt i 2017, da han ble historisk ved å ta Norges aller første medalje på herresiden i et kadett-EM.

Kristian var i 2018-sesongen Nordens beste junior i taekwondo. Han innledet 2019 med nok et Nordisk gull, og er ubeseiret i Norden de tre siste årene.

Franzefoss begrunner tildelingen med at de har stor tro på at Kristian kan nå helt til topps internasjonalt, og de håper at stipendet bidrar til at han fortsetter sin imponerende reise.

Fersk EM-vinnern

Den andre kampsportutøveren som mottok stipendet er Sebastian Garau (13) fra Asker. Garau satser målrettet innen kung fu, og fikk et gjennombrudd tidligere denne måneden, hvor han tok gull i wushu-EM i Russland.

Unge Sebastian har allerede fått bekreftet at han er tatt ut til rekruttlandslaget for 2020. Garau har satt seg som mål å nå sitt høyeste potensial innen kung fu. Et viktig delmål er å kvalifisere seg til VM i 2021.

Franzefoss begrunner tildelingen med at Sebastians reiser krever en del midler, og med stipendet håper Franzefoss å hjelpe ham nærmere målet.

– Det tok et par dager før det gikk opp for meg at jeg hadde vunnet EM, og nå planlegger jeg å bruke dette stipendet til å reise til videre konkurranser i utlandet, sa en stolt Garau etter at han mottok stipendet.

Presterer godt

Siden Franzefoss opprettet stipendet og fondet har de de mottatt stadig flere søkere.

– Denne gangen fikk vi over 250 søknader, og det har vært en svært vanskelig oppgave å kåre vinnerne, sier Truls Markussen, konsernsjef i Franzefoss.

Han kan fortelle at et fellestrekk for alle stipendvinnerne er at de satser stort og presterer godt innen sine områder. Blant vinnerne som får midler fra Franzefoss-fondet finner vi klubber, foreninger og lag som tilbyr aktivitet for alle, uavhengig av sosial bakgrunn eller ambisjonsnivå.

– De drives av stort engasjement og frivillig innsats, og fungerer som en sosial møteplass i lokalmiljøet.

Vi gratulerer alle vinnerne, og håper pengestøtten vil bidra til å åpne opp for å nå nye mål og muligheter, samt inspirere til økt motivasjon og innsats, fortsetter Markussen.

Stor verdi

Vinnerne av stipendet mottar inntil 10.000 kr til videre satsning. Sportssjef i Norges Kampsportforbund, Dag Jacobsen, kan bekrefte at tildelingene har stor verdi for mottakerne.

– Kampsportforbundet er veldig glade og takknemlige for at Franzefoss kan bidra til å løfte utøvere og klubber som står på og nedlegger stor innsats. Tidligere år har flere kampsportutøvere og -klubber mottatt stipend og fond. Vi ser at denne støtten har vært viktig, og gitt både utøvere og klubber et løft, sier en fornøyd sportssjef.

Også Trond Søvik, generalsekretær i Norges Kampsportforbund, påpeker viktigheten av stipendene for unge utøvere.

– For enkelte av vinnerne av stipendene er dette første gangen de opplever å bli sett, og både anerkjennelsen og det økonomiske bidraget er viktig for motivasjonen videre, fremhever Søvik.

Se video fra utdelingen her:

Hvis du vil se dette innholdet fra www.youtube.com, gi ditt samtykke øverst på denne siden.

Liste over vinnere :

Myrna Lømo Ballett
Oskar Marvik Bryting
Sebastian Garau Wushu

Kristian Storsul Borgen (16) fra Drøbak. Storsul Borgen, som konkurrerer for Ski Taekwondo Klubb,
Kim Gibson sammen med Sebastian Garau