Vår oppskrift på en vellykket julemiddag

Mens du venter på at svoren skal bli sprø, kan denne guiden sørge for at kjøkkenet ikke blir helt kaotisk før julemiddagen.
Sorteringsguide for ribbemiddagen

Sorteringstips #1
Fløte- og sauskartonger skylles og sorteres som kartong og papir. Dere kan også delta i returkartonglotteriet hvis dere husker å skrive navn og telefonnummer.

Sorteringstips #2
Fyll tyttebær- og sennepsglasset med litt vann, sett på lokket, rist glasset og hell ut vannet. Er det litt for mye igjen, er det kanskje enklere å ta en sveip med et kjøkkenpapir eller brukt serviett. Sorter som glass– og metallemballasje og vips kan dine glass bli til nye glassprodukter!

Sorteringstips #3
Både ribbe-, pølse-, sviske- og potetpakken sorteres som plastemballasje. For å unngå lukt i plastinnsamlingen din, kan det være lurt å skylle plasten fra ribben i litt kaldt vann.

Sorteringstips #4
Potetskrell sorteres som matavfall, hvis du har en slik ordning din kommune. Hvis ikke, sorteres det som restavfall. Ribbefettet kan settes tildekket ut i kulda til det stivner, så blir det mindre gris når man skal ha det over i matavfallet.

Sorteringstips #5
Pass på at tomme surkål- og sausposer kastes i restavfallet og ikke legges tilbake i kartongene de kom i.

Sorteringsguide for ribbemiddagen