Vanvittig interesse for den vanskelige samtalen
Kommunikasjon og vanskelige samtaler er tema for Kredinors webinar torsdag 11. november. Kredinor har aldri opplevd så stor interesse for et webinar noen gang, som nå teller 530 påmeldte.
– På en hvilken som helst jobb er kommunikasjon og samtaleferdigheter helt avgjørende både for ansatt og arbeidsgiver. Men vi snakker liksom ikke om det, det er litt tabu fordi det er sett på som så personlig. Derfor tror jeg det er så vanvittig stor interesse for dette temaet blant våre kunder, sier inkassodirektør Ole Marius Thorstensen i Kredinor.
Den løsningsorienterte delen av inkassobransjen får for lite oppmerksomhet og anerkjennelse, ifølge inkassodirektøren. Etter mer enn 37 år i inkassobransjen vet han hva man må yte for å få til løsninger.
Thorstensen legger vekt på at inkassofaget handler om å finne løsninger for folk som er i en vanskelig situasjon, men som tross alt må gjøre opp for seg.
– Jeg tror ikke folk helt skjønner hvor mange vanskelige samtaler mine ansatte er igjennom. Hver eneste arbeidsdag er det noen som mottar alvorlige trusler i samtaler med sluttkunder. I de aller fleste tilfellene klarer vi å løse situasjonen ved hjelp av god samtalekommunikasjon. Noen mener alt løses gjennom digitalisering. Vi kan ikke digitalisere oss bort fra samtalene som skaper betaling, sier Thorstensen.
Han vet mye om å ta den vanskelige samtalen og er svært engasjert i kommunikasjon som virkemiddel i inkassofaget.
– Vi må vri på hele tankesettet rundt vanskelige samtaler: Å få til en god samtale med noen som absolutt ikke vil snakke med deg er en kunst, og det er noe som kan gi massevis av mestring. Så må vi også begynne å anerkjenne hvor vanskelig god samtalekommunikasjon faktisk er, mange ledere feiler på dette, sier Thorstensen.
Thorstensen viser til hverdagssamtaler med kona for å vise hvor stor forskjell det er på samtaler og informasjonsutveksling.
– Du har lyst til å ta opp en ting med kona som irriterer deg, men så blir du overrumplet av at du får mange ting som irriterer henne ved deg rett tilbake i fleisen. Det ble ikke som du hadde tenkt i det hele tatt. En samtale er ikke rasjonell informasjonsutveksling, det er mye, mye, mye vanskeligere, sier Thorstensen.
Han mener også det er mye å lære fra foreldrerollen inn i samtaler med kunder. Det gjelder å ikke bli for ettergivende.
– Samtalene med barna dine er blant de vanskeligste, du må balansere mellom å være streng, rettferdig og empatisk, og slik kan det være i en del jobbsamtaler også. Hvis du er for ettergivende og svak med den du prater med, vil du ende opp med et resultat som skader både kunden og oppdraget ditt. Dette gjelder uansett om du jobber med inkasso, salg eller service, sier Thorstensen.
Du må takle det som irriterer deg mest
Per Henrik Stenstrøm er journalist, forfatter, rådgiver og foredragsholder og skal dele sine tips med Kredinors medlemmer og kunder. Tittelen på foredraget hans er «God telefondialog med utfordrende kunder og andre som ikke klarer å betale»
– Det handler om å forstå de som er helt annerledes enn deg selv. Det viktigste budet for å bli god i møtet med utfordrende kunder er: Ikke ta ting personlig! Se forbi dritten du får slengt i røret. Du må forstå hvilken mennesketype du prater med, og møte hen på en måte som skaper ordentlig kontakt, sier Stenstrøm.
Stenstrøm mener mye av svaret ligger i hvordan de fleste av oss tenker at vi selv er de normale, mens de andre er idiotene.
– Vi har en tendens til å tenke «alt hadde vært mye bedre på denne arbeidsplassen hvis alle var som meg». Men sånn er det jo ikke. I tøffe samtaler må du også åpne opp og finne felles grunn, slik kan du komme langt også med svært utfordrende kunder, sier Stenstrøm.
Nøkkelord
Kontakter
Ole Marius ThorstensenDirektør inkasso, KredinorKredinor SA
Tel:92221400Tel:92221400ole.thorstensen@kredinor.noBilder
Lenker
Om Kredinor
Kredinor SA er Norges største inkassoselskap målt i antall saker og nest størst i omsetning. Selskapet har om lag 450 ansatte fordelt på hovedkontoret i Oslo og 8 avdelingskontor rundt om i Norge. I 2020 mottok Kredinor 2 mill saker til oppfølging, noe som utgjør en markedsandel på rundt 20 prosent i det norske markedet. Totalt mottar Kredinor i underkant av 3000 henvendelser per uke fra kunder som får rådgiving og hjelp til å finne løsninger slik at de kan betale. Kredinor er et samvirke hvor eierne er medlemmer og kunder, som benytter løsninger innenfor betalingsoppfølging og inkasso. Mer informasjon på kredinor.no.
Følg pressemeldinger fra Kredinor
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kredinor på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kredinor
Resultat for fjerde kvartal 202314.2.2024 07:15:00 CET | Pressemelding
(Oslo, 14. februar 2024) Kredinor AS publiserte i dag selskapets kvartalsrapport for fjerde kvartal og årsresultatet for 2023. Kvartalet var svakt for Kredinor, hovedsakelig på grunn av høye kostnader. Samtidig forbedret collection performance seg til 102,8 % i Q4, opp fra 90 % i Q3 2023 og 101 % i Q4 2022.
Vi er nær et økonomisk bunnpunkt for husholdningene7.2.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Et nytt økonomisk helse-barometer viser at nordmenns økonomiske hverdag er utfordrende, og at vi fortsatt må stålsette oss for tøffere tider. Kredinor-barometeret, som ble lansert i dag, viser historisk lave nivåer.
Det blir litt verre før det blir bedre31.1.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Norske husholdninger klarer seg relativt bra gjennom de tøffe økonomiske tidene. Det siste året har antallet inkassosaker for privatpersoner økt med 5 %, men er fortsatt godt under nivåene fra før pandemien traff oss. Rapporten Kredinor Innsikt som ble publisert i dag, viser at bedrifter sliter mer enn privatpersoner.
Forverring av nordmenns økonomiske situasjon8.1.2024 07:13:36 CET | Pressemelding
Nordmenns bekymringer for privatøkonomien har økt betydelig gjennom høsten og vinteren. I en fersk Norstat-undersøkelse gjennomført for Kredinor svarer 1 av 5 at privatøkonomien går ut over arbeidshverdagen. Hele 28 prosent svarer at de ikke klarer en uforutsett regning på 10.000 kroner.
Lederskifte i Kredinor6.12.2023 08:18:02 CET | Pressemelding
Rolf Eek-Johansen og Lisa S. Legallais-Hansen skal midlertidig lede Kredinor, Norges største inkassoselskap.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom