Vanskeligere å lage øl uten alkohol

Det er faktisk enda vanskeligere å lage et fullverdig øl uten alkohol enn et øl med alkohol, sier Ringnes’ erfarne bryggerimester Olaug Flakne.
Ringnes' bryggerimester Olaug Flakne (Foto: Kilian Munch)

- Vi må gjennomføre langt flere analyser av ølet. Det er nemlig helt avgjørende at gjæringen stoppes på nøyaktig riktig tidspunkt. Går det over kan ikke ølet selges. I Ringnes har vi folk med høy kompetanse og riktig utstyr, men for en del mindre aktører er det veldig krevende å ha nøyaktig kontroll på gjæringen, legger hun til.

Fullverdig øl
Olaug er ikke i tvil om at øl uten alkohol er fullverdig øl. – Absolutt, det er de samme råvarene som benyttes enten ølet inneholder alkohol eller ikke. Og kvaliteten på de alkoholfrie variantene har bare blitt bedre og bedre. De siste årene har det kommet en rekke nye alkoholfrie ølvarianter på det norske markedet, og i dag får man de fleste øl som alkoholfri variant. For noen år siden brygget vi alkoholfritt kanskje én gang per måned. I dag gjør vi det stort sett hver eneste uke, legger hun til.

Stanser gjæringen
Olaug, som selv er utdannet bryggerimester fra Bryggerihøyskolen i København, forteller at utgangspunktet for øl uten alkohol er det samme som de alkoholholdige; vann, malt, humle og gjær. - Alkoholfritt øl går gjennom de samme prosessene som annet øl, men det er ulike metoder som benyttes for å få ølet alkoholfritt. I Ringnes benytter vi en metode der vi starter gjæringsprosessen av vørteren, men prosessen stanses før det dannes for mye alkohol, forteller hun.

Bittelitt alkohol
I Norge defineres drikke under 0,7% alkohol som alkoholfritt. - Våre varianter ligger godt innenfor denne grensen med rundt 0,4%-0,5%. Dette er ørsmå mengder som er helt ufarlig. Tilsvarende vil man finne små mengder alkohol i andre produkter som gjærer, for eksempel i kefir, avslutter Olaug.

Ringnes' bryggerimester Olaug Flakne (Foto: Kilian Munch)
Utvalget av alkoholfrie varianter stiger.