Vannskadene strømmer på etter regn og snøsmelting

Forsikringsselskapet If har klokken 08.30 mandag fått inn over 170 skademeldinger etter helgens regnvær og heftige snøsmelting.
Mange boliger har fått vann inn i kjelleren i helgen. (Foto: Pixabay/Pexels/CC)

Det er først og fremst kjellere på Østlandet og Sørlandet som har blitt oversvømt.

If understreker at skadetallene kommer til å stige i løpet av mandagen og de nærmeste dagene.

– Hvis en kjeller med bad får omfattende skader, kan det ofte dreie seg om skadebeløp på 300 000 til 500 000 kroner. Vanligvis ligger snittskadene på 50 000 til 60 000 kroner ved overvannsskader, og det vil det nok gjøre denne gangen også, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

Han anbefaler alle å hjelpe de tekniske tjenestene i kommunen der de bor med å holde gate- og veiristene åpne.

– Kommunens folk har ikke mulighet til å fjerne snø, slaps og is fra tusenvis av rister. Hvis du tar på en gul vest og bidrar til å fjerne snø og is fra rista utenfor tomten din, gjør du både deg selv, naboene og kommunen en god tjeneste, sier han.

Forsikringsselskapet If tror flere vil oppleve vann i kjelleren de kommende dagene.

– Det er mye frost i bakken, glassert med is på toppen, som gjør at jordsmonnet ikke klarer å ta unna så mye av vannet som på sommeren sier kommunikasjonssjefen i If.

Råd for å unngå vann inn i boligen

• Hold avløp og rister åpne og sørg for at vannet har fritt leide.
  • Sørg for tilstrekkelig fall i terrenget rundt bygget slik at vann renner bort fra, og ikke inn mot bygget.
  • Hold dører og vinduer til kjeller lukket. Dekk til med sandsekker om nødvendig.
  • Pass på at du har god drenering rundt boligen og at vannet fra nedløpsrennnene føres vekk fra bygningen.
  • Monter tilbakeslagsventiler på avløpsledninger ut av huset, da kan du unngå skader hvis det offentlige avløpsnettet går tett.
  • Følg med på nettaviser, yr.no og værmeldinger for å holde deg oppdatert. Likevel er det situasjonen og været der du er i øyeblikket som er viktigst.

Kilde: Forsikringsselskapet If

Mange boliger har fått vann inn i kjelleren i helgen. (Foto: Pixabay/Pexels/CC)
Sigmund Clementz er kommunikasjonssjef i forsikringsselskapet If. (Foto: If)