Vannskadene strømmer på etter helgens uvær

Forsikringsselskapet If har nå passert 180 skader etter det voldsomme regnskyllet i helgen.
Forsikringsselskapet If anslår at selskapet tirsdag formiddag vil passere 200 innmeldte skader etter kraftig regn og vind i helgen. (Foto: Morguefile / CC)

Selskapet opplyser at det vil ta mange dager før alle skadene er meldt inn.

– Vi regner med å passere 200 skademeldinger i løpet av tirsdag formiddag, sier kommunikasjonssjef Sigmund Clementz i If.

– Det er alltid et etterslep. Folk kan komme hjem fra hytta eller ferie og oppdage skadene sent. Men i neste uke tror vi at det meste er meldt inn, sier Clementz.

Det er stor geografisk spredning i skadene på Østlandet og Sørlandet.

Flertallet av skadene If har fått meldt inn fra forsikringskundene er relativt små, med skadeanslag på noen titusen kroner per skade. Det er imidlertid også en del kjellere som har fått omfattende skader. Å sette i stand en innredet kjeller med bad kan raskt komme opp i 300 000-400 000 kroner, opplyser If.

– Det er likevel for tidlig å si hvor store skadene blir til slutt i kroner og øre. Nå er vi mest opptatt av å hjelpe kundene våre i en vanskelig situasjon, sier kommunikasjonssjefen i If.

– Jeg føler med dem som har fått vann inn i boligen. Skader kan repareres, men uansett vil hverdagen i mange uker framover bli påvirket. Ble kjelleren full av vann, må det gå vifter døgnet rundt i fem-seks uker for å tørke opp rommene helt. Deretter er det håndverkere inn og ut av huset i lang tid, sier Clementz.