Valmet investerar i en ny pilotanläggning vid Fiber Technology Center i Sundsvall

Valmet Oyjs pressmeddelande 17 september, 2019 14:30 EET

Valmet har beslutat att investera i en ny pilotanläggning vid Fiber Technology Center i Sundsvall, för att stärka företagets forskning och utveckling och kunna möta framtidens behov av bioenergi, biodrivmedel och biokemikalier. Den nya pilotanläggningen kommer att tas i drift i oktober 2020.

Genom sitt FoU-arbete vill Valmet säkerställa ett konkurrenskraftigt erbjudande av sina teknologier och tjänster, förbättra råmaterial- och energieffektivitet och främja användningen av förnybara råvaror. Förutom företagets traditionella fokus på massa-, pappers- och energiteknologi satsar Valmet på utvecklingen av nya bioraffineringsprocesser för effektiv användning av olika biomassabaserade råvaror.

Den nya pilotanläggningen i Sundsvall kommer att stärka Valmets forskning och utveckling ytterligare inom bioområdet och möjliggöra pilotförsök tillsammans med kunder och partner.

En plattform för framtida innovationer

Satsningen ger Valmet möjlighet att demonstrera världsledande teknologi för kunder och investerare inom bioraffinaderibranschen.

”Framgångsrik forskning och utveckling kräver samarbeten med kunder och partner. Den här satsningen stärker Valmets fortsatta utveckling inom bioområdet, samt våra möjligheter att bidra till utfasningen av fossila bränslen och minskad klimatpåverkan. Den nya pilotanläggningen kommer att fungera som en viktig utvecklingsplattform för framtiden,” säger Mats Arnberg, Director, Biomass Conversion, Valmet.

Investeringen omfattar helt ny pilotutrustning, BioTracTM, inklusive Valmet DNA styrsystem. Pilotutrustningen kommer att ha stor flexibilitet när det gäller tester av olika processlösningaroch råmaterial. Den kommer även att ha möjlighet till dygnet runt drift.

Valmet har beslutat att investera i en ny pilotanläggning i Valmets Fiber Technology Center i Sundsvall.

För mer information, vänligen kontakta:
Mats Arnberg, Director, Biomass Conversion, Pulp and Energy affärslinje, Valmet, tel. +46 70 623 86 66
Olof Melander, Senior Manager, Fiber Technology Center, Pulp and Energy affärslinje, Valmet, tel. +46 70 328 70 21

VALMET
Corporate Communications

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2018 var cirka 3,3 miljarder euro. Våra 13 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat - varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på   www.valmet.com www.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data

Vostok Emerging Finance depository receipt buy-back14.10.2019 09:20:00 CESTPress release

Stockholm, Oct. 14, 2019 (GLOBE NEWSWIRE) -- Vostok Emerging Finance Ltd’s (“VEF” or “the Company”) has between October 7 and October 11, 2019 repurchased 500,000 Swedish Depository Receipts (SDRs), at an average price of SEK 2,70, corresponding to a 21% discount to the latest reported NAV of the Company. These repurchased SDRs represent 0,08% of the total number of outstanding ordinary SDRs of Vostok Emerging Finance. The Company currently holds 5,016,218 repurchased SDRs. The total number of outstanding SDRs of the Company, excluding repurchased SDRs, is 656,479,777. For further information please contact: Henrik Stenlund, CFO: +46 (0) 8-545 015 50 Vostok Emerging Finance is an investment company with the goal of investing in early stage modern financial services companies across emerging and frontier markets. VEF trades in Sweden on Nasdaq First North Growth Market under the ticker VEMF SDB. Vostok Emerging Finance’s Certified Adviser on Nasdaq First North Growth Market is Pareto Se