Valmet bygger hetvattenpanna till Göteborg Energi

Valmets pressmeddelande den 29 juni, 2020 11:00 EET

Valmet ska bygga en komplett anläggning för produktion av fjärrvärme till Göteborg Energi. Den nya anläggningen minskar emissionerna av fossil koldioxid med 25,000 ton per år.

Ordern inkluderas i Valmets orderingång för andra kvartalet 2020. Värdet på en order av den här typen och omfattningen är över 40 miljoner euro.

Den nya pannanläggningen ersätter två gamla pannor som ursprungligen byggdes för att eldas med olja och gas men som 2003 konverterades till pellets. Rivningen av den existerande anläggningen startar i april 2021 och den nya tas i drift i december 2021. Den nya pannan blir 25 procent större än de två gamla och kommer att ha en längre driftsäsong. Eftersom antalet drifttimmar på pellets ökar minskar användningen av naturgas. Askan från förbränningen returneras till skogen.

“Göteborg Energis mål är fossilfri fjärrvärme 2025. Vi har redan tagit flera steg mot det målet, och jag är mycket glad över att vi nu uppgraderar Rya fjärrvärmeanläggning. Vi får modern teknik som kommer att tjäna oss väl i många år. Framåt kommer andra planerade steg mot en mer hållbar stad,” säger Anna Svernlöv, Produktionschef på Göteborg Energi.

“Detta är en viktig fortsättning inom Valmets leveranser av anläggningar som drivs med pellets, och projektets omfattning är unik. Rökgasreningen blir det bästa vi kan leverera idag och anläggningen kommer att utrustas med Valmets lösningar för industriellt internet. Den avancerade tekniken kommer att ge information om var underhåll behövs och det möjliggör bättre tillgänglighet och prestanda. Detta är ett spännande projekt för Valmet, och vi ser fram emot att genomföra det tillsammans med Göteborg Energi,” säger Mikael Barkar, Senior Sales Manager, Energy Sales and Services Operations, EMEA, på Valmet.

Information om Valmets leverans

Valmet kommer att riva den existerande anläggningen och bygga den nya, inklusive systemen för bränsleberedning, askhantering och rökgasrening. I leveransen ingår också installation, uppstart och prediktivt underhåll för anläggningen. Pannan kommer att ha en bränslekapacitet på 130 MW och baseras på Valmets teknik för stora pelletseldade pannor.

Information om kunden Göteborg Energi AB

Göteborg Energi AB ägs av Göteborgs stad. Förutom utveckling och leverans av nya lösningar inom energiproduktion och bredbandsuppkoppling arbetar företaget mot ett större mål – ett hållbart Göteborg. Göteborg Energi har nästan 1,000 anställda som arbetar för att göra staden mer hållbar framåt.

VALMET

För ytterligare information kontakta:
Mikael Barkar, Senior Sales Manager, Energy Sales and Services Operations, EMEA, Valmet, tel. +358 40 534 4607

Valmet Corporation är den ledande globala utvecklaren och leverantören av process teknik, automation och service inom massa-, pappers- och energiindustrin. Vårt mål är att ge våra kunder världens bästa service.

Valmets omfattande teknikutbud inkluderar såväl massabruk, produktionslinjer för tissue, kartong och papper, som kraft- och värmeanläggningar för energiproduktion. Valmets innovativa service- och automationslösningar förbättrar driftsäkerheten och prestandan i våra kunders processer och effektiviserar användningen av råmaterial och energi.

Valmets nettoomsättning 2019 var cirka 3,5 miljarder euro. Våra 13 000 medarbetare runt om i världen finns nära kunderna och arbetar för att förbättra deras resultat – varje dag. Valmets huvudkontor ligger i Esbo, Finland, och företaget är noterat på NASDAQ Helsingforsbörsen.

Mer information finns på www.valmet.comwww.twitter.com/valmetglobal

Processing of personal data

Scandinavian Tobacco Group A/S udsteder EUR 300 millioner erhvervsobligationer18.9.2020 08:00:00 CESTpressemeddelelse

Selskabsmeddelelse Nr. 27/2020 København, 18. september 2020 Scandinavian Tobacco Group A/S udsteder EUR 300 millioner erhvervsobligationer Denne meddelelse og indholdet heraf må ikke udleveres, offentliggøres eller distribueres, direkte eller indirekte, i USA, Canada, Japan eller Australien eller i nogen anden jurisdiktion, hvor udlevering, offentliggørelse eller distribution ville være ulovlig.Denne meddelelse udgør ikke et tilbud om at sælge eller en opfordring til at fremsætte tilbud om at købe nogen værdipapirer i Scandinavian Tobacco Group A/S eller STG Global Finance B.V. i USA, Canada, Japan eller Australien eller nogen anden jurisdiktion. STG Global Finance B.V., et helejet datterselskab til Scandinavian Tobacco Group A/S, har gennemført prisning af en udstedelse af en 5-års usikret erhvervsobligation garanteret af Scandinavian Tobacco Group A/S med en hovedstol på EUR 300 millioner, forfald i september 2025 og en kuponrente på 1,375 %. Udstedelsen blev overtegnet lidt over to