Valkyrien Allstars sitt nye album er ute nå!

Foto: Øystein Etterlid

"Valkyrien forener det beste fra mange verdener på sitt nye album" - Dagsavisen, terningkast 5.

Fire år etter sitt forrige album er Valkyrien Allstars endelig tilbake med fullengderen slutte og byne.

Hør albumet her!

Den siste tiden har Valkyrien Allstars isolert seg inne på øvingslokalet, som har resultert i det sjette studioalbumet som kommer fra gruppa, og som frontfigur Tuva Syvertsen sier:

– Ingen av sangene er dårlige.

slutte og byne har bandet i denne omgang latt seg irritere over egne liv og latt seg inspirere av idiotene de heldigvis må dele dem med. Det har blitt til popmusikk med vedvarende nikk til tradisjonsmusikken som var bandets utgangspunkt da de platedebuterte, noe vi allerede fått høre på singler som nettopp «slutte og byne», «midtstripa», og «alt går an å la vær». På albumet er det totalt ni låter som utforsker dette på glimrende vis.

Fra Valkyrien Allstars slapp sin selvtitulerte debutplate i 2007, et album som raskt solgte til gull, har de fortsatt med å utforske og utfordre bruken av tradisjonelle instrumenter og norsk folkemusikk i et kontemporært uttrykk. Bandet har vært usedvanlig aktive og har gjennom 13 år med iherdig konsertvirksomhet utviklet seg til et solid og lekent liveband som aldri spiller to like konserter. Tuva Syvertsen satte dessuten et sterkt preg på årets utgave av TV2s «Hver gang vi møtes», og én av årets desidert mest kritikerroste artister der.

Dette et band i stadig forandring. Det som begynte som en ren hardingfeletrio har utviklet seg til noe som rett og slett er litt vanskelig å beskrive - det må oppleves.

Valkyrien Allstars er:
Erik Sollid
Tuva Livsdatter Syvertsen
Martin Viktor Langlie
og Magnus Larsen Jr.

Foto: Øystein Etterlid
Albumcover for slutte og byne

Ny singel fra bandet "Beau Rivage"!30.10.2020 15:00:00 CETPressemelding

I november slippes debutalbumet til bandet Beau Rivage, men nå slippes deres andre singel - nemlig låten "Have I told you". "Have I told you" er en vakker kjærlighetssang i ord og toner, sunget av Linn Svartberg og Leif Digernes. – Musikken til Beau Rivage kan best beskrives som "Riviera musikk", og på vår nye singel så er det kanskje som å lytte til bølgene fra Rivierian. "Have I told you" tegner et bilde av spennende ting i livet. Gleden av å treffe en tidligere kjæreste, minnene og savnet. Følelsen som var, livet som det er, og drømmer om fremtiden. Kanskje kan den gi inspirasjon til å ta den telefonen du burde tatt. Gammel kjærlighet ruster som kjent ikke, forklarer låtskriver og gitarist i bandet, Kjell-Arne Tilley. Låten er spilt inn i Memhis Bound Studio og produsert av Magnus Østvang. Beau Rivage består av Linn Svartberg og Leif Digernes (vokal), Lene Svartberg og Lisa Svartberg (kor), Kjell-Arne Engen (saksofon), Ingar Reinfjord og Kjell-Arne Tilley (gitar), Magnus Østvang (ke

Første singel fra den nye storfilmen «Jul på Kutoppen»!30.10.2020 13:08:36 CETPressemelding

Hver fredag de neste fem ukene slippes èn ny låt fra den nye Kutoppen-filmen, og alle først ut er Staysman med låten "Bam Bam Ding Ding Dong"! – Veldig gøy å få være med på dette prosjektet! Ikke alltid jeg lager 100% barnevennlige ting, men når gjengen fra Kutoppen ringer og spør om låt, ja da takker man ja! Føler vi har klart å beholde litt av rølpen uansett, sier Stian "Staysman" Thorbjørnsen. Jul på Kutoppen har premiere over hele landet 6.november. Denne gangen skal Klara feire jul på Kutoppen for første gang og forventningene er store. Jul på Kutoppen er en førjulsmusikal for hele familien, full av musikk, tradisjoner og morsomme påfunn - og en nisse som for all del ikke må få grøt før julaften! Hør låten "Bam Bam Ding Ding Dong" her!

Erland Dahlen ute med nytt soloalbum30.10.2020 09:49:20 CETPressemelding

Erland Dahlen - "Bones" Release 30.oktober Lytt her: https://orcd.co/erland_dahlen_bones Stjerneperkusjonisten fra Ulefoss i Telemark, Erland Dahlen, en av Norges mest allsidige og ettertraktede trommiser, er ute med solalbumet «Bones» 30.oktober. Dette er den siste og fjerde utgivelsen i en serie av soloalbum i stadig utvikling: «Clocks» (2018), «Blossom Bells» (2015) og «Rolling Bomber» (2012). Erland Dahlens soloprosjekt blir ofte beskrevet som filmatisk perkusjonsmusikk. «Bones» er en minimalistisk symfoni av repeterende tema og motiver, men en symfoni som bruker så mange perkussive ressurser som mulig. Medvirket på over 250 album «Hele ideen bak soloalbumene kom fra det faktum at jeg har spilt på over 250 album med andre musikere opp gjennom årene. Jeg ville ha et prosjekt hvor jeg kunne spille inn og spille live helt alene. Planen var å bare spille inn et album, men gradvis har soloprosjektet blitt mer viktig for meg.» Erland Dahlen: vintage Slingerland black gold duco drums , cy

Per Åsmund Omholt ute med album med slåtter fra Krødsherad!23.10.2020 11:52:25 CESTPressemelding

Per Åsmund Omholt «Vara ungkar og gå fri» - slåtter etter Truls Ørpen, Krødsherad Hør albumet her: https://orcd.co/omholthttps://orcd.co/omholt Debututgivelse fra Per Åsmund Omholt (57) Springaren «Vara ungkar og gå fri» har gitt navn til dette albumet som nå blir utgitt på Heilo (Grappa Musikkforlag). Per Åsmund Omholt, opprinnelig fra Veme på Ringerike, gir ut sitt første solo-album med hardingfeleslåtter i tradisjon etter Truls Ørpen fra Krødsherad. Gjennom mange år har han fordypet seg i dette materialet og brukt det som grunnlag for forskning og annen formidling. Endelig har anledningen kommet for å kunne realisere musikken i en utgivelse. Releasekonsert finner sted på Villa Fridheim, Krødherad, 22. oktober. Truls Ørpen var en sentral skikkelse i det organiserte folkemusikkmiljøet i første halvdel av 1900-tallet. I heimbygda Krødsherad lærte han av spelemenn født til dels før midten av 1800-tallet og fikk på den måten samlet et stort repertoar av springar, halling og reiselåtter (