Valgkomiteens innstilling til forbundstinget

Valgkomitéen i Norges Fotballforbund (NFF), har ferdigstilt sitt arbeid med intervjuer, vurderinger og innstilling til forbundstinget 5.- 6. mars 2022. Lise Klaveness er innstilt som ny president.

Valgkomitéen har ansvaret for å fremme forslag på til sammen 69 tillitsvalgte i NFF, inklusive forbundsstyret med åtte medlemmer.

Til forbundstinget i 2022 er 35 personer på valg. Syv av disse har vært tillitsvalgt i sine respektive utvalg/komiteer i 12 år eller mer, og er da etter Idrettens lover ikke gjenvalgbare i samme funksjon.

Klikk her for å lese hele innstillingen fra valgkomiteen

Valgkomiteen vurdering av ny president:

Med forslaget på Lise Klaveness innstiller valgkomiteen på er den vi mener er best egnet til å lede norsk fotball i en krevende og utfordrende periode fremover, men også en periode som gir store positive muligheter sportslig og økonomisk, både på jente- og guttesiden. Tiden som kommer vil kreve en tydelig politisk ledelse og et forbundsstyre med en president i spissen, som har stor troverdighet, sterk kompetanse og integritet.

Etter valgkomitéens mening har Klaveness svært gode kommunikasjonsevner, forståelse for komplekse problemstillinger både nasjonalt og internasjonalt, samt at vedkommende har lang erfaring selv som toppidrettsutøver og landslagsspiller. Hun forstår viktigheten av toppfotball og landslagsfotball nasjonalt og internasjonalt, men også at en sterk utvikling av breddefotballen er helt nødvendig for at toppen skal lykkes.

Videre er Lise Klaveness sterkt opptatt av kvalitet, etterlevelse og omdømme i alt som NFF skal stå for og arbeide med. Hun har også en klar ambisjon om at NFF skal styrke og utvikle sitt idrettspolitiske arbeid nasjonalt og internasjonalt.

Når valgkomiteen for første gang i NFF sin snart 120 års historie innstiller på en kvinnelig president, mener vi at vi er med på å gi begrepet like muligheter en ny dimensjon.