Valget 2021 ble et historisk protestvalg, fra distriktsopprøret og kraftopprøret!

Valgvinnerne ble Senterpartiet og Rødt. Og - folkebevegelsen Motvind Norge. Folkebevegelsen for natur og lokalsamfunn, mot vindkraft, har gjort store utslag. Høyre tapte mange stemmer på grunn av Solbergregjeringa og Tina Bru sitt råkjør for å fremme interessene til kraftlobbyen og vindkraftselskapene. Noe av FrP sin fremgang i siste fase skyldes nok deres punkt 7 Nei til vindturbiner. Mange har ønsket en grønn distriktspolitikk, og SP kunne nok fått enda flere stemmer om partiet hadde tatt et oppgjør med kraftspekulasjon og vindkraft. Rødt sin fremgang skyldes deres klare nei til vindkraft på land og hav. Trass nedgang, AP er nå største parti og i posisjon. Etter Støres tale er det mange som frykter at denne regjeringa kan bli enda verre enn Solbergregjeringa når det gjelder natur og miljø. Nå bør Jonas Gahr Støre lytte til folket, og ta de som kan bli Aps lagspillere for natur og lokalsamfunn på alvor. Både ut fra meningsmålingene og valgresultatet, vil det være klokt av Støre å sikr

Lytt til folket! Fra bannerstafetten. Foto: Helge Bakken

Ifølge siste meningsundersøkelser som NRK har gjort,erdet flere i befolkningasom er mot vindkraft enn forMotvind Norges nær 20.000 betalende medlemmer og flere hudre tusen sympatisører, har hatt betydning for valgutfallet. Vår kamp for natur og mot vindkraft har resultert i nye stemmer på Stortinget, ogvi har fått tillitsvalgte på tinget som er kritiske til vindkraft som tiltak i grønt skifte. Birgit Oline Kjerstad, SV, fra Haramsøy,er en av de som har stått stødig lenge og på mange måter.

MDGhar gjennom sitt partiprogram forpliktet seg til å stanse naturødeleggelser; enten deskyldes vindkraft, motorveier, giftdumping, nedbygging av myr, osv. Likevel har nokMDG tapt mange stemmer på å programfeste stor utbygging avvindkraft i havet ogproklamere flere eksportkabler.

Det er valgt inn mange dyktige vindkraftmotstandere over hele det politiske spekteret. Det vil gjøre vindkraft satsingen som Støre ennå tenker på, vanskelig.Støre bør ta bærekraft på alvor, lytte til folkebevegelsen, våre erfaringer og det vi kan fortelle,ikke minst omde mange lovbruddene og overgrepene som er begått i dette regimet.

Gode vindkraftmotstandere i Frp, H, Ap og SPkansammen med MDG, SV og Rødt stoppe videre utbygging av vindkraft og eksportkabler oglinjer, og med det økte kraftpriser.Debørfølge oppMotvind Norgeskrav omHelsekonsekvensutredning, uavhengig gransking av NVE/OED, respekt forreindrift og beitenæringer, stans i elektrifisering av sokkelen,osv.Og - det er behov for en motmakti Stortinget,fornatur og miljø, og SV kan få mer makt i regjering gjennom samarbeid med Rødt og MDG,der de er enige. Dennemulighetenhåpervidisse partiene vil benytte seg av!

Motvind Norge skal fortsette å bygge allianser, og vi kan stille med et stort spekter av erfaringer og argumenter mot vindkraft og kraftspekulasjon. Ulovlige utbygginger skal stanses, turbinene skal fjernes, lovbrudd må granskes. Vi satser på at det nye Stortinget er lydhørt og vil lytte.

Kontakt:
Eivind Salen, styreleder, 900 96 564

Lytt til folket! Fra bannerstafetten. Foto: Helge Bakken
Bannerstafett, Oslo. Foto: Thomas Krogh
Ja til natur. Nei til vindkraft. Bannerstafett, Tromsø. Foto: Ragnhild Sandøy

STRAKSTILTAK FOR Å REDUSERE STRØMPRISEN20.10.2021 14:22:38 CEST | Pressemelding

Florø, 20. oktober 2021 Til olje-og energiminister Marte Mjøs Persen postmottak@oed.dep.no STRAKSTILTAK FOR Å REDUSERE STRØMPRISEN De strakstiltakene som har vært nevnt offentlig, redusert el-avgift, bortfall av mva og økt bostøtte til de som blir hardest rammet, vil monne lite i den situasjonen som avtegner seg for vinteren. Ifølge NRK anslår kraftanalytiker Tor Reier Lilleholt i Volue Insight at prisnivået på strøm ikke kommer ned før i april neste år. Motvind Norge vil derfor foreslå et tiltak som vil redusere selve strømprisen: Det er å stanse forsyning til sokkelinstallasjonene med strøm fra land til alle sokkelinstallasjoner som har gassturbiner som kan overta nødvendig strømproduksjon. Det går nå så store mengder strøm ut på sokkelen, at gjennomføring av dette tiltaket vil gi umiddelbar og klart dempende effekt på strømprisene på land. En slik ordning bør beholdes til strømprisene kommer ned på et mer normalt norsk nivå. En gjennomføring av tiltaket bør følges opp av kontroll me

Høyesterett - Konsesjonene er ugyldige. Roan og Storheia vindkraftverk er bygd ulovlig!11.10.2021 17:25:47 CEST | Pressemelding

Motvind Norge gratulerer Fovsen-Njaarke og hele Norge. Vi takker reindrufta for at de har orket å stå i dette presset så mange år. Vedtak om konsesjon til vindkraftutbygging på Fosen er kjent ugyldig fordi utbyggingen krenker reindriftssamenes rett til kulturutøvelse. Høyesterett anser ikke begrunnelse med «det grønne skifte» og klima kan overstyre rettighetene. Regjeringa ble i 2019 bedt om å stanse anleggene i påvente av rettsavgjørelser, men ga likevel anlegget klarsignal. Høyesteretts avgjørelse åpner opp for full gjennomgang av lovbrudd og ansvar i dette skandale regimet. Saka er ikke minst en utfordring for Norges omdømme internasjonalt. Storting og regjering må nå prioritere gransking og oppvask.

Statnetts rolle i kraftforsyningen må granskes1.10.2021 09:48:47 CEST | Pressemelding

I dag tas den nye sjøkabelen til England i bruk, og i dag tidlig har Motvind Norge markert sin motstand mot de senere års unødvendige bygging av stadig flere utenlandskabler. Kablene er bygd av Statnett, og markeringen foregikk utenfor Statnetts kontorer i Nydalen i Oslo. Motvind Norge og Industriaksjonen har i dag sendt brev der vi ber Riksrevisjonen foreta en full gjennomgang av Statnetts rolle i den store utbyggingen av nye utenlandsforbindelser siden Statnett ble opprettet 1.1.1991. Stein Malkenes daglig leder i Motvind Norge overrakte kopi av brev til Henrik Glette som er kommunikasjonsdirektør i Statnett.

Roan vindkraftverk – faktiske inngrep tre ganger større enn de som var godkjent30.9.2021 10:10:30 CEST | Pressemelding

I Dagens Næringsliv forleden opplyser førsteamanuensis Ivar Svare Holand og masterstudent Knut Botten fra Nord Universitet at naturinngrepene ved vindkraftanlegget i Roan er 2,27 km2, ikke 0,85 km2 som ble oppgitt i konsesjonssøknaden. Altså et formidabelt avvik! Studien bekrefter Motvind Norge sine beregninger fra 2019, og at at både regjeringen og NVE feilinformerer om omfanget av arealinngrep ved utbygging av vindkraft. Dette har vi sett i mange anlegg og sagt lenge. Dette har folk i de berørte områdene sagt lenge. Dette har bransjen, NVE og regjeringen benektet lenge. Er det rart at folk er opprørte?

Ti bod – innspel til regjeringspartia28.9.2021 14:08:20 CEST | Pressemelding

“Gjennomfør ei uhilda gransking av korleis konsesjonssakene for vindkraft og overføringsnett er handtert dei siste 20 åra i statsforvaltninga, med særleg vekt på NVE, OED, Miljødirektoratet, kommunane og statsforvalteren sine roller og forvaltningspraksis.” Dette er eit av dei ti natur- og energibod Motvind Norge no har sendt til AP, SP og SV. Vindkraftbransjen si rasering av naturarven dei siste åra må stansast, i staden må vi bruke allereie tilgjengeleg energi mykje meir effektivt, seier påtroppande dagleg leiar i Motvind Norge, Stein Malkenes. – Våre ti natur- og energibod tek utgangspunkt i regjeringa Bratteli sine ti oljebod som Stortinget samrøystes vedtok for 50 år sidan og som la til grunn at oljeformuen skulle tilhøyre det norske felleskapet. I energipolitikken er dette prinsippet blitt heilt borte til fordel for profittmaksimering for kraftbransjen. Dette gjer seg også utslag i prisauken på straum, noko vi har advart mot i lang tid, seier Malkenes