Valg til Sikkerhetsrådet | Arbeidskonferansen i Genève | Faglunsj om kvalitetsutdanning

DENNE UKA I FN: Hver mandag kl. 14 gir vi deg informasjon om ukas viktigste hendelser i FN.
FAGLUNSJ 4. juni: Alle barn har rett til utdanning – akkurat som disse barna fra Colombia. FOTO: Redd Barna/Dan Alder

Norge i FN

3. juni kl 17: Olje- og energiminister Kjell-Børge Freiberg deltar på ungdommens klimatoppmøte i Kristiansand. Mer om klimatoppmøtene lenger ned i dette nyhetsbrevet.

4. juni kl 11: FN-sambandet er medarrangør for seminar om inkluderende, gratis kvalitetsutdanning for alle. Mer info nedenfor.

6. juni kl 11: Utviklingsminister Dag Inge Ulstein møter Akihiko Nishio, leder for International Development Association (IDA) og visepresident for Development Finance i Verdensbanken.

6. juni 1300: Utenriksminister Ine Eriksen Søreide har møte med stortingsrepresentanter om FNs 74. generalforsamling i New York, UNGA 74.

7. juni 0730: Ulstein har telefonmøte med tidligere fredprisvinnar Kailash Satyarthi.

10.-21. juni: FNs arbeidskonferanse i Genève. Erna Solberg taler den 10. juni. Les mer nedenfor.

Kuwait har presidentskapet i FNs sikkerhetsråd i juni.

4. juni: Brif og konsultasjoner om UN Regional Office for Central Africa (UNOCA) og implementeringen av FNs stratgi for å bekjempe Lord’s Resistance Army (LRA).

6. juni: Norge presenterer et felles nordisk innlegg i den åpne debatten i Sikkerhetsrådet om rådets arbeidsmetoder.

For løpende oppdateringer, anbefaler vi månedsrapporten fra Security Council Report.

FNs generalforsamling

3. juni: Gjennomgang i Generalforsamlingen om fremgangen rundt bekjempelse av HIV og AIDS. Norges FN-delegasjon holder innlegg.

4. juni: Valg av ny president for FNs generalforsamling. Det er forventet at det er Nigerias ambassadør Tijjani Bande som utnevnes til president for FNs 74. generalforsamling.

Ny visepresident skal også velges.

7. juni: FNs medlemsland skal velge fem nye ikke-faste medlemmer av Sikkerhetsrådet for perioden 2020-2021. Niger og Tunisia er kandidater til to seter reservert Afrikagruppen, mens Sankt Vincent & Grenadinene og Vietnam er kandidater til to seter reservert for henholdsvis Latin-Amerika og Asiagruppen. Estland og Romania står for den delen av valget det er knyttet mest spenning til; de konkurrerer om ett sete reservert Østgruppen.

Detaljert ukeprogram for FNs generalforsamling finner du her.

ILO-konferansen 2019

10-21. juni samles Den internasjonale arbeidskonferansen (ILC) i Genève. Statsminister Erna Solberg og den svenske statsministeren Stefan Löfven er blant talerne på konferansen mandag 10. juni. Tirsdag 11. juni skal blant annet den franske presidenten Emmanuel Macron og den tyske forbundskansleren Angela Merkel tale til forsamlingen.

Arbeids- og sosialminister Anniken Hauglie skal også delta på konferansen.

Konferansen er den årlige generalforsamlingen til Den internasjonale arbeidsorganisasjonen (ILO), FNs organisasjon for arbeidsliv. ILC vedtar internasjonale arbeidsstandarder og legger føringene for ILOs politikk. Årets konferanse markerer ILOs 100-årsjubileum. Konferansen vil diskutere temaer som kampen mot barnearbeid, vold og trakassering på arbeidsplassen, og utfordringer knyttet til fremtidens arbeidsliv.

Regjeringens klimadialog med ungdom

Regjeringen inviterer unge til samtale med politikere for å be om innspill til nye løsninger og ideer for klimapolitikken. Det avholdes fire møter våren 2019:

Oslo: 30. april. 16.00-18.00, Elvebakken VGS

Tromsø: 6. mai. 17.00 – 19.00, Breivang videregående skole, Dramsvegen 199

Trondheim: 13. mai. 17.30 – 19.30, Byåsen videregående skole, Selsbakkveien 34

Kristiansand: 3. juni. 17.00 – 19.00, Tangen videregående skole, Tangen 21

Faglunsj: Min utdanning, min rettighet

Hvordan sikre en inkluderende, gratis kvalitetsutdanning for alle?

I år skal FNs medlemsland gjennomgå status på FNs bærekraftsmål om utdanning. Sammen med statsledere verden over, har Norge lovet at alle skal få lære av gratis, inkluderende kvalitetsutdanning innen 2030, men FNs generalsekretærs Progress Report viser at verden ikke er i rute.

Vi spør paneldeltakere: Hvordan kan Norge bruke sitt globale lederskap for å sikre god fremdrift de siste 11 årene?

I panelet:

• Dag Inge Ulstein, utviklingsminister
  • Anne Kielland, Fafo-forsker
  • Merethe Skårås, førsteammanuensis pedagogikk
  • Catharina Bu, internasjonal rådgiver i Tankesmien Agenda
  • Velkommen ved Steffen Handal, leder av Utdanningsforbundet
    Ordstyrer: Gunvor Knag Fylkesnes fra Redd Barna

Faglunsjen arrangeres av Global Campaign for Education, et utdanningsnettverk bestående av 17 norske organisasjoner, og Forum for utvikling og miljø.

UNHCR-podkast: Awake at Night

Andre sesong ute nå: "What does it take to be a humanitarian worker in some of the world’s most difficult and dangerous locations? To find out, Melissa Fleming meets them."

Alle episoder tilgjengelig her: https://www.unhcr.org/awakeatnight/

3. juni: Verdens sykkeldag. Les mer her

4. juni: Internasjonal dag for barn utsatt for angrep. Les mer her

5. juni: Verdens miljødag. Les mer her

5. juni: Den internasjonale dagen mot ulovlig, urapportert og uregulert fiske. Les mer her

8. juni: Internasjonal dag for verdens hav. Les mer her

Fra organisasjoner og sivilsamfunn

4. juni: Faglunsj: Min utdanning, min rettighet! - Faglunsjen arrangeres av Global Campaign for Education - Norge, et utdanningsnettverk bestående av 17 norske organisasjoner og FN-sambandetLes mer her

5. juni kl 0830: Frokostseminar: Klimaendringer og humanitære konsekvenser. Røde kors og PRIO inviterer. Les mer her

5. juni kl 0900: Verdens glemte kriser. Flyktninghjelpen lanserer rapport. Les mer her

5. juni kl 0900: Er NATO en allianse for framtiden? Det er NUPI som inviterer. Les mer her

5. juni kl 1900: Varslerdagen: Utlevering av Julian Assange til USA. Arrangør er Norsk PEN. Les mer her

FN-sambandets generalsekretær, Anne Cathrine da Silva. Foto: FN-sambandet / Eivind Oskarson
ILO markerer sitt 100-årsjubileum i 2019.