Valberedningens förslag till styrelse och revisor för Oasmia Pharmaceutical AB inför årsstämman 2019

Oasmias valberedning har informerat bolaget om sitt förslag avseende styrelse och revisor inför årsstämman den 26 september 2019.

Valberedningen föreslår Hege Hellström och Anders Härfstrand till nya styrelseledamöter. Därutöver föreslås omval av de nuvarande styrelseledamöterna Jörgen Olsson, Peter Zonabend, Gunilla Öhman och Sven Rohmann. Jörgen Olsson föreslås bli omvald som styrelsens ordförande.

Hege Hellström har sedan 2013 arbetat på bioteknikbolaget Sobi som chef för EMENAR (Europa, Mellanöstern, Nordafrika och Ryssland). Dessförinnan har hon varit globalt ansvarig för affärsområdet Cardiovascular inom Sanofi, VP Renal Europa och Head of Regional Liaisons på Sanofi samt VP Renal and Endocrine Europe och General Manager Benelux på Genzyme. Innan Genzyme var hon 13 år på Baxter. Hege Hellström är 54 år och har utbildning i Bio-engineering från Ullevaal School of Bioengineering, Oslo, Norge samt en utbildning i marknadsföring och finansiering vid BI, Norwegian Business School.

Anders Härfstrand är sedan 2015 rådgivare inom läkemedelsindustrin och styrelseledamot i såväl privata som noterade bolag i sektorn (just nu NASDAQ-noterade Prothena). Han har haft ledande globala positioner i ett flertal framgångsrika bioteknikföretag och lång erfarenhet av att bygga global kommersiell verksamhet med miljardomsättning som innefattat organisk tillväxt, omstruktureringar och sammanslagningar. Han har varit VD för en rad bolag, bland annat för Nitec Pharma AG, Humabs Biomed SA, ADAMA AGRO (CHEM CHINA) och BBB Therapeutics. Dessförinnan hade han ledande roller inom Serono, Pfizer och Pharmacia. Anders Härfstrand är 63 år och har läkarexamen från och doktorerat vid Karolinska Institutet i Stockholm.

Valberedningen föreslår att det registrerade revisionsbolaget KPMG ska väljas till ny revisor. KPMG har informerat valberedningen om att den auktoriserade revisorn Duane Swanson kommer att vara huvudansvarig revisor om KPMG väljs som revisor.

Oasmias valberedning består av Per Arwidsson (Arwidsro), valberedningens ordförande, Håkan Lagerberg samt Jörgen Olsson, styrelsens ordförande.

Årsstämman äger rum torsdagen den 26 september 2019 kl 14.00 i bolagets lokaler i Uppsala.

För mer information:
Investor Relations Oasmia
E-post: IR@oasmia.com

Om Oasmia Pharmaceutical AB
(NASDAQ Stockholm: OASM) Oasmia Pharmaceutical AB utvecklar, tillverkar, marknadsför och säljer en ny generation av läkemedel inom human- och veterinär onkologi. Produktutvecklingen syftar till att framställa nya formuleringar innehållande nanopartiklar av väletablerade cytostatika som i jämförelse med befintliga alternativ har förbättrande egenskaper, förbättrad biverkningsprofil samt bredare användningsområden. Produktutvecklingen bygger på egen forskning inom nanoteknik och egna patent. Bolagets aktie är noterad på NASDAQ i Stockholm och Frankfurt Stock Exchange.

Acron (Veliky Novgorod) Announces Extraordinary General Meeting22.10.2019 10:34:00 CESTPress release

22 October 2019 Acron (Veliky Novgorod) Announces Extraordinary General Meeting Acron’s Board of Directors resolved to convene an extraordinary general meeting in the form of absentee voting on 29 November 2019. The Board of Directors considered matters related to the general meeting preparation and approved its agenda as follows: Approving Acron’s charter as amended Approving the regulation on PJSC Acron general shareholder meeting Paying (declaring) dividends for 9M 2019 The record date for the persons entitled to attend the General Meeting is 5 November 2019 (end of business day). All the information to be provided to persons entitled to attend the general meeting, including Board of Directors recommendations on dividend amount, will be made available on the corporate website and submitted to the central depositary not later than on 8 November 2019. It will also be available at the Company’s domicile address. Media Contacts: Sergey Dorofeev Anastasiya Gromova Tatiana Smirnova Public

Conditions for sale of Riksbank certificates22.10.2019 09:30:00 CESTPress release

AUCTION DATE: OCT 22, 2019 START DATE: OCT 23, 2019 MATURITY DATE: OCT 30, 2019 NOMINAL AMOUNT: 380.5 BLN FIXED RATE: -0.25 % PROJECTED LIQUIDITY SURPLUS FOR THE PERIOD OCT 23-30 2019: 435.5 BLN SEK. AT FULL ALLOTMENT EXCESS LIQUIDITY WILL AMOUNT TO APPROXIMATELY 55 BLN SEK FOR THE PERIOD OCT 23-30 2019. ALL MONETARY POLICY COUNTERPARTIES ARE INVITED TO SUBMIT BIDS TO THE RIKSBANK (08-6966970) BY 10.00 AM ON OCT 22 2019, AT THE LATEST. CONFIRMATION OF BIDS TO E-MAIL: RBCERT@riksbank.se THE LOWEST ACCEPTED BID VOLUME IS SEK 1 MLN. THE HIGHEST ACCEPTED BID VOLUME IS SEK 380.5 BLN. RESULT OF AUCTION WILL BE PUBLISHED AT 10.15 (CEST) ON OCT 22, 2019. COMPLETE TERMS AND CONDITIONS CAN BE RETRIEVED AT WWW.RIKSBANK.SE

Zaandam, the Netherlands, October 22, 2019 – Ahold Delhaize announces today the appointment of Natalie Knight as Executive Vice President Finance for Ahold Delhaize and member of the Executive Committee, effective March 1, 2020. Natalie will be nominated by the Supervisory Board to be appointed as Chief Financial Officer and a member of the Management Board at the Annual General Meeting (AGM) of Shareholders in April 2020, officially succeeding Jeff Carr, who will leave Ahold Delhaize when his current term expires in April 2020. The month overlap will ensure a seamless transition. Natalie joins Ahold Delhaize from Arla Foods, a global dairy company based in Denmark, where she most recently has served as Chief Financial Officer, overseeing the company’s Finance, Legal, and IT functions. In this role, she was instrumental in the company’s transformation and efficiency program, called Calcium, which meaningfully lowered the company’s cost basis. In addition, Natalie led the company’s digi

PÅMINNELSE: Pressinbjudan: Hur står det till med statsfinanserna och svensk ekonomi?22.10.2019 08:20:00 CESTPressemelding

PÅMINNELSE - Pressinbjudan Hur kommer statsfinanserna och svensk ekonomi att utvecklas? Hur kommer statens lånebehov att se ut framöver? Riksgälden presenterar sin senaste helhetsbild på en pressträff. Tid och plats: Onsdagen den 23 oktober kl. 10.00 på Olof Palmes gata 17, plan 4. Medverkande: Riksgäldsdirektör Hans Lindblad, chefekonom Mattias Persson och Magdalena Belin, analys- och utvecklingschef på Skuldförvaltning med flera. Rapporten Statsupplåning - prognos och analys 2019:3 publiceras på Riksgäldens webbplats samma dag kl. 9.30 tillsammans med ett pressmeddelande. Anmälan sker till malin.hasselbladwennstrom@riksgalden.se senast den 23 oktober kl. 09.30. Medtag presslegitimation. Kontakt Riksgäldens pressfunktion 08 613 47 01

Ahold Delhaize share buyback update22.10.2019 08:03:00 CESTPress release

Zaandam, the Netherlands, October 22, 2019 – Ahold Delhaize has repurchased 822,474 of Ahold Delhaize common shares in the period from October 14, 2019 up to and including October 18, 2019. The shares were repurchased at an average price of €22.96 per share for a total consideration of €18.9 million. These repurchases were made as part of the €1 billion share buyback program announced on November 13, 2018. The total number of shares repurchased under this program to date is 38,635,971 common shares for a total consideration of €836.8 million. Download the share buyback transactions excel sheet for detailed individual transaction information from www.aholddelhaize.com/en/investors/share-information/share-buy-back-programs/ This press release is issued in connection with the disclosure and reporting obligation set out in Article 2(2) of the EU Regulation that contains technical standards for buyback programs.