Valaris forsvinner fra Norge, 500 mister jobben og klubben står i fare for å avvikles

I løpet av de siste årene har Valaris hatt flere runder med nedbemanning på grunn av lite kontrakter i Norge. Jackups-riggene Valaris Viking, Valaris Norway og Valaris Stavanger blir én og én sendt til Dundee i UK. Klubbleder i SAFE i Valaris, Kenneth Hareide mener at operatørene må gi bedre kontrakter og at regjeringen må ta ansvar og komme med handling for å unngå utfasing av kompetansen på dette området.
Kenneth Hareide, klubbleder i SAFE Valaris, foto: Rebecca Bjerga

SAFE-Klubben i Valaris har gått fra 115 medlemmer i januar, til å nærmest bli lagt ned. Alle blir nedbemannet og klubben står i fare for å avvikles. På grunn av korte og sporadiske kontrakter, har selskapet bestemt å sende alle sine rigger til Dundee i UK. Hareide syns det er veldig synd, spesielt siden operatørselskapene tjener enorme summer for tiden.

– Vi er akkurat ferdig med en runde nedbemanning i august, da måtte 150 gå, nå begynner det ny runde i november. Det er synd at all kompetansen forsvinner ut av bransjen. Det blir et problem i andre enden når arbeid tar seg opp igjen.

Trist at en aktør som Valaris faller utenfor markedet i Norge

Siden oljekrisen i 2015, har riggmarkedet hatt det veldig tøft, i den tiden utviklet det seg en ukultur for kortvarige kontrakter på grunn av store økonomiske utfordringer når prisen var på under 30 dollar fatet.

– Operatørene gir dårlige og korte kontrakter, riggselskapene tjener ikke penger, derfor kan ikke driften opprettholdes. Den ene operatøren ga oss oppdrag i 60 dager, dette er ikke godt nok, sier Hareide.

Denne kulturen må endres, mener Kai Morten Anda, nestleder i SAFE

Kenneth Hareide, klubbleder i SAFE Valaris, foto: Rebecca Bjerga

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra SAFE på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.