Vafos kutter klimagassutslipp med elektrisk tørking av papirmasse

Vafos i Kragerø elektrifiserer tørking av masse og kutter CO2-utslipp tilsvarende 7000 biler (Foto: Vafos Pulp).

Vafos Pulp i Kragerø produser ubleket masse til papproduksjon. Den energikrevende tørkeprosessen endres fra olje til elektrisitet, noe som reduserer anleggets karbonutslipp kraftig. Selskapet vil erstatte en ni megawatt (MW) oljefyrt kjele med elektrisk tørking, styrt av ABB-teknologi.

Massefabrikken i Kragerø, som produserer 80 000 tonn masse hvert år, vil fra sommeren 2022 eliminere 14 000 tonn CO2 årlig. Det tilsvarer de årlige utslippene fra ca. 7000 biler med forbrenningsmotor, flere enn alle kjøretøy i kommunen.

De nye lufttørkerne krever en betydelig mengde strøm. Ti ABB DCT880-kraftkontrollere styrer strømmen til de elektriske varmeelementene. Det er nøkkelen til å opprettholde anleggets sikkerhet, effektivitet og minimere nedetid.

Kraftkontrollerne er montert i containere og bruker en optimaliseringsfunksjon for å skape en jevn belastning som minimerer forstyrrelser på det lokale strømnettet. Integreringen av systemene ble gjort i fellesskap av ABB og systemintegratorene Elektro & Automasjon Systemer og Actemium Electro.

Kraftkontrollerne DCT880 har lang levetid og inneholder den nyeste styringsteknologien og grensesnittene. Dette vil gjøre det mulig for operatørene i Kragerø å kontrollere tørkeprosessen mer presist enn da de brukte olje.

- Tiden med å brenne tungolje i Norge er over, sier Roar Paulsrud, administrerende direktør i Vafos Pulp. - Kundene forventer at vi er en del av det grønne skiftet med bærekraftig produksjon. Det er også viktig at vår industri bidrar til å redusere utslippene i Norge.

- Prosjektet i Kragerø er et godt eksempel på hvordan organisasjoner kan kutte klimagassutslipp ved å bruke moderne, elektriske alternativer, sier Lars-Fredrik Mathiesen, leder for ABB Motion i Norge. - Siden Norges strømproduksjon hovedsakelig er fornybar, vil grep som dette fra Vafos Pulp vise vei for andre i industrien, og vil være nøkkelen til å nå regjeringens mål om å halvere CO2-utslippene innen 2030.

ABB Motion holder verden i gang – samtidig som vi sparer energi hver dag. Vi innoverer og flytter teknologiens grenser for å muliggjøre morgendagens lavkarbonsamfunn. Med våre digitalt aktiverte frekvensomformere, motorer og tjenester oppnår våre kunder og partnere bedre ytelse, sikkerhet og pålitelighet. Vi tilbyr en kombinasjon av domeneekspertise og teknologi for å levere den optimale driv- og motorløsningen for et bredt spekter av bruksområder i alle industrielle segmenter. Gjennom vår globale tilstedeværelse er vi alltid nære for å betjene våre kunder. Vi bygger på over 130 års kumulativ erfaring innen elektriske drivlinjer, og vi lærer og forbedrer oss hver dag.