Vær oppmerksom på nye skatteregler for gaver til ansatte

Over nyttår blir det innført flere endringer når det gjelder skattlegging av gaver til ansatte. Arbeidsgiver pålegges et større ansvar da gaver fra tredjepart skal samordnes med interne gaver.

Nytt av 2019 er at arbeidsgiver blir ansvarlig for å samordne interne gaver med gaver
fra tredjepart. Det blir ikke lengre anledning til å gi skattefri premiering av gode forslag til forbedring av organisasjon og arbeidsmetoder. Når det gjelder lang ansettelse er feiring ved 25 års ansettelse tatt ut av listen for jubileum der det kan gis skattefrie gaver opp til en beløpsgrense. Fra 2019 blir det anledning til å gi skattefrie gaver ved 20 års jubileum og deretter hver 10. år. Her ligger det en liten nøtt i forhold til hvordan arbeidsgivere skal forholde seg til ansatte som har vært ansatt i mer enn 20 år men mindre enn 25 år ved overgangen. Hvorvidt det blir innført overgangsordninger for ansatte som ikke har mottatt gave ved 20 års ansettelse, er ikke klart ennå. Det kommer retningslinjer for håndtering av slike saker over nyttår. Gaver av bagatellmessig verdi vil fortsatt ikke være skattepliktige.

LANG ANSETTELSE:
Skattefritt beløp: 8.000 kr inklusiv gaver fra tredjepart. Gjelder ved følgende jubileum: 20 års, 30 års,40 års, 50 års, 60 års ansettelse. Merk at 25 års jubileum ikke kommer inn under skattefri ordning.

BEDRIFTSJUBILEUM DELELIG MED 25:

GIFTEMÅL:
Skattefritt beløp: 4.000 kr inklusiv gaver fra tredjepart.

FYLLER 50, 60, 75 eller 80 år:

GÅR AV MED PENSJON:
Skattefritt beløp: 4.000 kr inklusiv gaver fra tredjepart.

SLUTTER ETTER MINST 10 ÅRS ANSETTELSE:

ANDRE GAVER
Skattefritt beløp: 1.000 kr