Utviklet til neste nivå: Polo blir den første bilen i klassen med autonome funksjoner

Nå videreutvikles Polo: Design, teknologi og spesifikasjonene til bestselgeren får en gjennomgripende oppdatering, tydelig synlig både foran og bak på bilen. Ny lysteknologi gir en slående signatur i mørket, men også sikker sikt langs norske veier.
  • En bestselger siden 1975: Mer enn 18 millioner eksemplarer er bygget – Polo er en av verdens mest suksessfulle småbiler
  • Friskere design: Nye LED-lykter foran og bak, og «IQ.LIGHT LED Matrix»-frontlykter blir standard i Norge
  • Digital og på nett: «Digital Cockpit» blir også standard, og infotainmentssystem som om ønskelig alltid er online
  • Norgesutgave: I Norge vil nye Polo bli tilgjengelig med en omfattende utstyrspakke, som for eksempel omfatter adaptiv cruisekontroll og automatgir

Nye Polo henter inspirasjon både fra ID.-modellene og nye Golf. Disse modellene er de første fra Volkswagen som har en gjennomgående LED-stripe foran. Innvendig får nå Polo «Digital Cockpit» som standard, et nytt multifunksjonsratt, og den nyeste generasjonen infotainmentssystem, som om ønskelig alltid er online. Systemet har innebygget eSIM, og mulighet for trådløs «App-Connect». Klimainnstillingene på 2-soners Climatronic styres fra touchskjermen, slik som i de større modellene.

For første gang: Mulighet for autonom kjøring

«Lane Assist» blir standard i nye Polo, mens «IQ.DRIVE Travel Assist» blir tilgjengelig som ekstrautstyr. For første gang får en bil som regnes som en del av småbilklassen dermed utstyr for delvis autonom kjøring tilgjengelig, slik som Volkswagens større modeller.

Når bilen er utstyrt med begge disse systemene, vil den adaptive cruisekontrollen arbeide sammen med filskiftassistenten, og tillate delvis autonom kjøring i hastigheter fra stillestående og opptil 210 km/h. Touchsensitive flater på rattet registrerer berøringer fra føreren, slik at EU-kravene til selvkjøring på «Level 2» oppfylles.

Nye Polo vi også ha en rekke andre assistentsystemer som standard, for eksempel «Front Assist», som inkluderer nødbremsfuksjoner, også for bykjøring. Systemet kan utvides med «Side Assist». Med «Park Assist» vil nye Polo kunne parkere automatisk, både i vinkelrette parkeringsluker, og parallellparkering.

Den passive sikkerheten i nye Polo økes ytterligere med en ny senterairbag mellom forsetene.

Norgesmodell

I Norge vil nye Polo lanseres som en spesielt tilpasset norgesmodell: Polo Style 95 TSI DSG. Utstyrsversjonen «Style» erstatter dagens «Highline», og vil ha et svært omfattende utstyrsnivå:

-          «IQ-Light LED Matrix» hovedlykter og LED-stripe i frontgrill

-          Dynamiske LED-baklykter

-          Dynamisk lysassistent

-          Adaptiv cruise control inkl. køkjøringsassistent (stop & go)

-          Førerassistentpakke med «Lane Assist» og «Front Assist» med fotgjengerregistrering

-          Parkeringssensorer foran og bak

-          Ryggekamera

-          Sport-komfortseter i Artvelour

-          Ambientbelysning

-          «Digital cockpit» – heldigital instrumentering

-          Multifunksjonsratt i skinn med girhendler

-          «Ready2discover» 8-tommers infotainmentssystem med «Online Streaming & Internet»

-          15-tommers lettmetallfelger

Nye Polo laseres i september. Forhåndssalget starter i løpet av sommeren. Norske priser er foreløpig ikke fastsatt.