Utvider rådgiveroppdrag under pandemien
Bane NOR og rådgiver COWI har fullt trykk på jernbaneprosjekteringen i Bergen fra sine hjemmekontor og utvider nå oppdraget for å få konkurransegrunnlaget raskere ut i markedet.

Koronapandemien gjør at man ikke lenger kan gjennomføre fysiske møter, men erfaringene så langt er at samhandlingen mellom oppdragsgiver og rådgiver fungerer veldig bra også når den foregår digitalt. Samtidig viser det seg at man klarer å holde fremdriften og levere etter tidsplanen til tross for at man sitter spredt på hver sine hjemmekontor.
- De positive erfaringene med digital samhandling og gode leveranser fra hjemmekontorene gjør at vi ser muligheten for å øke opp arbeidsmengden nå, sier prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen i Bane NOR.
- Det betyr mye at Bane NOR holder trykket oppe og sørger for å få prosjekter som er klare for det ut i markedet, sier Nils-Roe Fjørtoft, avdelingssjef for Bane i COWI.
- Dette bidrar til å holde hjulene i gang, sikrer arbeid gjennom hele verdikjeden og vil mest sannsynlig ha positive effekter på sluttdato for ferdigstillelse.
Viktig prosjekt for Bergensbanen
COWI detaljprosjekterer nytt dobbeltspor på strekningen Bergen-Fløen og ombygging av godsterminalen i Bergen for Bane NOR. Prosjektet er en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Arna og Bergen. Dobbeltsporet og effektiviseringen av godsterminalen vil øke kapasiteten for gods på Bergensbanen med 50 prosent, og legge til rette for passasjertog hvert femtende minutt mellom Arna og Bergen.
Faglig komplekst oppdrag
Oppdraget til COWI omfatter utarbeidelse av detaljplan og konkurransegrunnlag for prosjektet. Arbeidet inkluderer blant annet alle jernbanetekniske fag som spor, kontaktledning, signal og føringsveier. I tillegg er VA, geoteknikk, overvannshåndtering, konstruksjon, SHA og ytre miljø viktige fagområder.
At togtrafikken skal opprettholdes gjennom byggeperioden krever mye og god samhandling mellom alle fagområdene i prosjektet.
- Ved at Bane NOR tidlig bestemte at all prosjektering skal foregå i BIM, har vi nå god kontroll på alle fag og fremdriften i prosjektet, sier Fjørtoft.
- 3D-modellen blir hyppig tatt frem i de digitale møtene og dette fungerer fint og bidrar samtidig til å redusere risiko og sikre en effektiv gjennomføring.
Nøkkelord
Kontakter
Bane NOR: prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen, tlf. 477 51 601, e-post: larsei@banenor.no
COWI: avdelingssjef Nils-Roe Fjørtoft, tlf. 924 09 909, e-post: nrfj@cowi.com
Bilder

Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg saker fra Bane NOR
Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste saker fra Bane NOR
Ha en god plan når du krysser planovergangen21.12.2020 11:26:45 CET | Pressemelding
Mange må krysse jernbanen på vei hjem til jul. – Havner du mellom bommene, tenker du ikke på bilen og julegavene. Da kjører du ned bommen eller løper, sier Pål Buset i Bane NOR.
Nord-Europas største sliter får et løft16.12.2020 10:31:25 CET | Pressemelding
Mange tiår som Nord-Europas travleste, enkeltsporede jernbanetunnel har krevd sitt. Nå får den gamle Ulriken tunnel en velfortjent oppgradering verdt nær 400 millioner kroner.
Nytt lokomotiv bedrer godskapasiteten i Norge16.12.2020 10:00:00 CET | Pressemelding
Med et nytt og sterkere lokomotiv kan ett godstog frakte like mye som 30 lastebiler. Lokomotivet takler den tøffe norske naturen, krever mindre energi og kan bidra til færre forsinkelser på jernbanenettet.
Bane NOR svarer Riksrevisjonen: – Vi er ikke helt i mål, men vi er på god vei!15.12.2020 11:30:00 CET | Pressemelding
Riksrevisjonen retter kritikk mot Bane NOR i en ny rapport. – For oss er dette kjente utfordringer. Vi er godt i gang med flere tiltak og jobber kontinuerlig for å fornye og modernisere jernbanen, sier konsernsjef Gorm Frimannslund.
Ny tunnel gjennom Ulriken åpnet13.12.2020 11:00:00 CET | Pressemelding
Fra i dag får alle togreisende mellom Arna og Bergen glede av nye UIriken tunnel. – En milepæl i moderniseringen av jernbanen i Bergensområdet, sier samferdselsminister Knut Arild Hareide.
Bergen får Norges grønneste godsterminal18.11.2020 14:31:56 CET | Pressemelding
I 2024 åpner landets første godsterminal som kan driftes helt utslippsfritt. For Bergen sentrum kan det bety 400 færre lastebiler hvert døgn – til glede for myke trafikanter og bedring av luftkvaliteten.
Bane NOR kunngjør stort byggeprosjekt i Bergen på en ny måte10.11.2020 12:42:25 CET | Pressemelding
Med en såkalt forhåndskunngjøring inviterer Bane NOR entreprenører til tidlig involvering om konkurransegrunnlaget og inndelingen av kontraktene i storprosjektet Nygårdstangen-Bergen-Fløen.
I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom