Utvider rådgiveroppdrag under pandemien
Koronapandemien gjør at man ikke lenger kan gjennomføre fysiske møter, men erfaringene så langt er at samhandlingen mellom oppdragsgiver og rådgiver fungerer veldig bra også når den foregår digitalt. Samtidig viser det seg at man klarer å holde fremdriften og levere etter tidsplanen til tross for at man sitter spredt på hver sine hjemmekontor.
- De positive erfaringene med digital samhandling og gode leveranser fra hjemmekontorene gjør at vi ser muligheten for å øke opp arbeidsmengden nå, sier prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen i Bane NOR.
- Det betyr mye at Bane NOR holder trykket oppe og sørger for å få prosjekter som er klare for det ut i markedet, sier Nils-Roe Fjørtoft, avdelingssjef for Bane i COWI.
- Dette bidrar til å holde hjulene i gang, sikrer arbeid gjennom hele verdikjeden og vil mest sannsynlig ha positive effekter på sluttdato for ferdigstillelse.
Viktig prosjekt for Bergensbanen
COWI detaljprosjekterer nytt dobbeltspor på strekningen Bergen-Fløen og ombygging av godsterminalen i Bergen for Bane NOR. Prosjektet er en del av dobbeltsporutbyggingen mellom Arna og Bergen. Dobbeltsporet og effektiviseringen av godsterminalen vil øke kapasiteten for gods på Bergensbanen med 50 prosent, og legge til rette for passasjertog hvert femtende minutt mellom Arna og Bergen.
Faglig komplekst oppdrag
Oppdraget til COWI omfatter utarbeidelse av detaljplan og konkurransegrunnlag for prosjektet. Arbeidet inkluderer blant annet alle jernbanetekniske fag som spor, kontaktledning, signal og føringsveier. I tillegg er VA, geoteknikk, overvannshåndtering, konstruksjon, SHA og ytre miljø viktige fagområder.
At togtrafikken skal opprettholdes gjennom byggeperioden krever mye og god samhandling mellom alle fagområdene i prosjektet.
- Ved at Bane NOR tidlig bestemte at all prosjektering skal foregå i BIM, har vi nå god kontroll på alle fag og fremdriften i prosjektet, sier Fjørtoft.
- 3D-modellen blir hyppig tatt frem i de digitale møtene og dette fungerer fint og bidrar samtidig til å redusere risiko og sikre en effektiv gjennomføring.
Nøkkelord
Kontakter
Bane NOR: prosjektsjef Eivind Farestveit Larsen, tlf. 477 51 601, e-post: larsei@banenor.no
COWI: avdelingssjef Nils-Roe Fjørtoft, tlf. 924 09 909, e-post: nrfj@cowi.com
Bilder
Lenker
Om Bane NOR
Bane NOR er et statlig foretak med ansvar for den nasjonale jernbaneinfrastrukturen.
Foretaket har ansvaret for planlegging, utbygging, forvaltning, drift og vedlikehold av det nasjonale jernbanenettet, trafikkstyring og forvaltning og utvikling av jernbaneeiendom. Bane NOR har det operative koordineringsansvaret for sikkerhetsarbeidet og operativt ansvar for samordning av beredskap og krisehåndtering.
Bane NOR har om lag 3.500 ansatte og har hovedkontor i Oslo.
Følg pressemeldinger fra Bane NOR
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Bane NOR på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Bane NOR
Nærmer seg gjenåpning av Randklev bru12.4.2024 08:00:00 CEST | Pressemelding
Randklev bru åpner etter planen 20. mai, og da er hele Dovrebanen igjen åpen for togtrafikk. Passasjerer kan dermed reise klima- og miljøvennlig med tog gjennom hele Gudbrandsdalen. Godstrafikken kan gjenopptas på Dovrebanen, og flere persontog kan kjøre på Rørosbanen.
Styrker jernbanen for 28 milliarder25.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Flere tog på Dovrebanen og mellom Bergen og Arna. Bytte ut diesel med grønn strøm i Trøndelag, og et nytt digitalt signalsystem på Gjøvikbanen. Det er noe av det Bane NOR lover for 2024.
Bane NOR lanserer den tiende fjellvettregel21.3.2024 08:00:00 CET | Pressemelding
Tråkk aldri skispor i jernbanesporet. Bruk planoverganger som er trygge og lovlige. Og ta aldri med deg barna ut i skinnegangen.
Rekordhøy miljøscore i Drammen19.2.2024 09:41:29 CET | Pressemelding
«Excellent» står det med stor, grønn skrift i karakterboka til jernbaneutbyggingen i Drammen. Prosjektet har fått den beste miljøpoengsummen noensinne for et anleggsprosjekt i Norge.
Fornyer jernbanen for åtte milliarder – for å bedre punktligheten15.2.2024 09:32:29 CET | Pressemelding
En storsatsing på Bergensbanen skal gi et nytt strømanlegg til 1,9 milliarder kroner. Dette er ett av mange tiltak for å styrke jernbanen. Totalt bruker Bane NOR åtte milliarder til vedlikehold og fornyelse i 2024.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom