Uttak til VM i taekwondo, Mexico 2022

Landslagstrener for taekwondo i Norges Kampsportforbund, Juan Antonio Ramos, har tatt ut laget som skal delta i senior-VM som arrangeres 14.-20. november i Guadalajara, Mexico.

- Alle utøverne på VM-laget har i år vunnet medaljer i store internasjonale konkurranser; i ranking-stevner (G-stevner), i EM og junior VM. Vi har dermed som målsetting at de skal være med å kjempe om VM-medaljer, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

Det norske VM-laget

• Amina Hammich, kvinner – 53 kilo, Grorud Taekwondo klubb
  • Karoline Gjelsvik, kvinner – 62 kilo, TIF Viking Bergen
  • Mari Romundset Nilsen, kvinner -67 kilo, landslaget og Aure Kampsport Klubb
  • Sebastian Thune, herrer -74 kilo, landslaget og Grorud Taekwondo klubb
  • Richard Ordemann, herrer -80 kilo, landslaget og Tøyen Taekwondo klubb
  • Milos Pilipovic, herrer +87 kilo, landslaget og Grorud Taekwondo klubb

Konkurransetider

Richard Ordemann konkurrerer mandag 14. november.
Mari Romundset Nilsen og Karoline Gjelsvik konkurrerer tirsdag 15. november
Sebastian Thune og Milos Pilipovic konkurrerer torsdag 17. november
Amina Hammich konkurrerer fredag 18. november

Konkurrerer i stor høyde

Siden verdensmesterskapet foregår på ca. 1600 meters høyde, skal laget på treningssamling i forkant av mesterskapet. Samlingen vil være på treningssenteret La Loma, som ligger i San Luis Potosi i Mexico. Der vil de oppholde seg i 14 dager før de reiser videre til Guadalajara.

Dette et viktig mesterskap, slik at det gjelder å være godt forberedt og rankingpoeng fra VM vil være viktig i forbindelse med OL-kvalifiseringen, sier sportssjefen.

Etter planen skulle dette VM vært arrangert i Kina i fjor, men ble flyttet på grunn av pandemien. Nå blir det et nytt VM allerede i mai neste år, i Azerbaijan. Dette kan være en fordel for våre norske utøvere, blant annet med tanke på verdifulle rankingpoeng mot OL-kvalifisering til Paris 2024.

Norge får nye landslagstrenere i taekwondo poomsae fra 1. februar 202330.12.2022 14:19:23 CET | Pressemelding

Ky Tu Dang, tidligere verdens- og europamester i poomsae, har blitt engasjert av Norges Kampsportforbund. Dang har en lang og imponerende karriere som trener bak seg, med erfaring fra landslaget i Danmark og andre nasjoner. Som assistenttrener vil han ha få med seg Kine Solvang Tellnes. Hun har en bachelor – og mastergrad innen idrett fra NTNU, og har erfaring som instruktør, landslagutøver, personlig trener og coach.