Utenriksminister Ine Eriksen Søreide til FN-sambandets landsmøte

Utenriksminister Ine Eriksen Søreide innleder FN-sambandets landsmøte, om Norges utfordringer og muligheter i internasjonalt samarbeid. Etter dette inviterer vi til paneldebatt om FN og bærekraftsmålene.

Siden slutten av andre verdenskrig har FN vært limet i vår internasjonale orden. FN har fremmet multilateralt samarbeid og bidratt til å sikre menneskerettigheter gjennom konvensjoner og resolusjoner. Hvilke utfordringer står FN overfor nå, og hvordan vil FN ivareta sitt mandat de neste fem-ti årene?

Vi har 11 år på å utrydde ekstrem fattigdom, utjevne sosial ulikhet og stoppe klimaendringene. Dette er på den nasjonale og internasjonale agendaen. Hva må til for å nå FNs bærekraftsmål?

I dag står vi overfor flere globale utfordringer: klimaendringer, flyktningstrømmer, humanitære kriser og konflikter. Vil FN klare å tilpasse seg dagens globale maktforhold – og er FN rustet til å løse de utfordringene vi står overfor i dag?

Dette er panelet som skal belyse disse spørsmålene:

• Ole Jacob Sending, forskningssjef på NUPI. Utfører forskning på global styring, med særlig fokus på internasjonale og ikke-statlige organisasjoners rolle i fredsbygging, humanitær bistand og utvikling.
  • Hilde Frafjord Johnson, tidligere diplomat, politiker, utviklingsminister og FNs spesialutsending til Sør-Sudan (2011-2014).
  • Hamsika Premkumar, president for FN-studentene i Norge.
  • Amar Bokhari, utenlandssjef i Redd Barna, tidligere jobbet for UNDP, Flyktninghjelpen og UNICEF.
  • Anne Cathrine da Silva, generalsekretær i FN-sambandet, er ordstyrer.

Utenriksministerens innledning er kl 11. Paneldebatten avsluttes kl 1230. Etter paneldebatten fortsetter FN-sambandets ordinære landsmøte.