Utenriks- og forsvarskomiteen besøker Stockholm og Helsingfors

Utenriks- og forsvarskomiteen besøker Stockholm og Helsingfors 14.-16. mars for samtaler om den sikkerhetspolitiske situasjonen i Europa.
Ine Eriksen Søreide, leder i Stortingets utenriks- og forsvarskomité

- Russlands brutale og helt uprovosert invasjon av Ukraina har endret den sikkerhetspolitiske diskusjonen i Europa. I Finland og Sverige har debatten om alliansetilknytning fått en ny dimensjon. Det blir interessant å diskutere med våre svenske og finske kolleger om hvordan de ser på situasjonen, det nordiske samarbeidet og det bilaterale forholdet til Russland, sier komiteleder Ine Eriksen Søreide.

Komiteen skal blant annet besøke Berga orlogsstasjon utenfor Stockholm, etterfulgt av møter i Riksdagen med utenriks- og forsvarskomiteene og i det svenske utenriksdepartementet. I Helsingfors skal komiteen møte sine kolleger i den finske Riksdagen, utenriksminister Pekka Haavisto og forsvarsminister Antti Kaikkonen.

11 av komiteens 16 medlemmer reiser.

Sunniva Tofte
komitésekretær Utenriks- og forsvarskomiteen