Utenlandsstudenter er dekket

– Norske utenlandsstudenter som må møte opp til studiestart, er dekket av reiseforsikringen selv om landet er rødt. Men de som planlegger høstferie i utlandet, bør tenkte seg godt om, påpeker Fremtind.

Studiestart nærmer seg med stormskritt for norske utenlandsstudenter. Vel 15.000 nordmenn studerer heltid i utlandet. Mange er nå i tvil om hva de skal gjøre, spesielt når smittesituasjonen og påfølgende reiseråd endres raskt.

– Vår anbefaling er som før. Alle må tenke seg godt om når det gjelder utenlandsopphold i disse dager, også studenter. Men, får det store konsekvenser og du mister viktig pensum og forelesninger ved å ikke møte opp fysisk, kan det anses som en strengt nødvendig reise, sier skadeforebygger Therese Nielsen i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.

Må følge smitteverntiltak

Reiseforsikringen til Fremtind gir studentene dekning på reiser til røde land. Vi dekker både avbestilling, akutt sykdom og påvist Covid-19 under utenlandsopphold når studieoppholdet anses som strengt nødvendig, og hvor skolen eller universitet har lagt til rette for at undervisningen kan foregå under trygge og tilrettelagte forhold.

– Studentene må i størst mulig grad begrense annen aktivitet utenfor studiested og følge nødvendige smitteverntiltak. Det er også viktig at alle studenter sjekker varigheten på reiseforsikringen sin, og de må være oppmerksomme på at noen typer studentforsikring kan ha begrensninger, sier Nielsen.

Bli hjemme i høstferien

I sommer ble Spania rødt fem dager etter at det ble grønt. Det fikk konsekvenser for mange som hadde tatt sjansen på å reise. Det er ikke utstedt reiseråd til absolutt alle land og regioner, men Fremtind stiller seg bak myndighetens generelle anbefalinger. Nå er høstferien like rundt hjørnet.

– Ta Norgesferie også i høstferien. Det at et land er grønt, eller gult, når du reiser ut betyr ikke nødvendigvis at det er det når du reiser hjem. Drar du på høstferie i utlandet bør du legge inn ti dager ekstra «ferie» til karantene både for deg og din familie, tilfelle landet blir rødt mens du er der. Da kan heller ikke barna gå på skole og i barnehagen, sier Nielsen.

Avbestille høstferie?

Har du bestilt utenlandstur til årets høstferie før 12. mars, eller i den korte perioden landet var grønt i sommer, så dekker vi avbestilling.

– Det er viktig å være klar over at du må vente med avbestilling til det er mindre enn 14 dager til avreise. Dette fordi reiserådene til myndighetene oppdateres hver 14. dag og det er stor usikkerhet knyttet til hvilke land som er gule eller røde, sier Nielsen.

Landet må være rødt på avbestillingstidspunktet. Er det gult, får du ikke dekket avbestilling.

Therese Nielsen, skadeforebygger i Fremtind, forsikringsselskapet til SpareBank 1 og DNB.
Fremtind anbefaler nordmenn å ta Norgesferie, også i høstferien.

Vi er eid av SpareBank 1 Gruppen og DNB, og er et av Norges største forsikringsselskap.

Fremtind Service er et datterselskap av Fremtind. De utsteder bombrikker til kjøretøy og krever inn penger for bompasseringen. Ønsker du å komme i kontakt med Fremtind Service finner du kontaktinformasjon her.

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fremtind på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.