Uten rettigheter, ingen hjelp? Møter med irregulære migranter i storbyene

Hvem lever i Norge som irregulære migranter, altså uten lovlig opphold? Hvilke muligheter og begrensninger har lokale myndigheter til å påvirke deres situasjon? Dette har Fafo undersøkt i byene Oslo, Bergen, Trondheim, Stavanger og Kristiansand. På dette webinaret presenterer vi rapporten.
Illustrasjon: Colourbox

Fafo inviterer til rapportlansering onsdag 2. juni kl. 09.00–10.15

• Velkommen og møteledelse ved Jon Horgen Friberg, Fafo-forsker
  • Bakgrunn for prosjektet ved Katrine Nødtvedt (MDG), byråd for kultur, mangfold og likestilling i Bergen
  • Presentasjon av den nye rapporten ved Fafo-forskerne Guri Tyldum og Ragna Lillevik
  • Kommentarer fra
    • Jonas Bals, rådgiver i LO
    • Jostein Skjelnes, gruppeleder operativ gruppe, Utlendingskontrollseksjonen i Vest Politidistrikt, stedsplassert Bergen Sentrum politistasjon
    • Kirsti Bryne Rykkje, rådgiver og systemansvarlig ved Helsestasjons- og skolehelsetjenesten i Stavanger
    • Linnea Näsholm, virksomhetsleder for Helsesenteret for papirløse migranter Oslo
  • Spørsmål fra seerne

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Direktesending fra Fafos youtubekanal, Fafo-tvVideokanal

Illustrasjon: Colourbox

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Fafo på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Webinar om arbeidsinnvandrerne i et presset boligmarked8.2.2024 12:37:04 CET | Presseinvitasjon

Arbeidsinnvandrere er sårbare i møtet med et begrenset og presset norsk utleiemarked. Situasjonen forverres av et stort antall flyktninger som også skal ha et sted å bo. Arbeidsinnvandrere som får bolig gjennom arbeidsgiver kan bli utsatt for utnytting eller havne i et sterkt avhengighetsforhold. På dette seminaret vil vi sette søkelyset på arbeidsinnvandreres boforhold, med vekt på dem som ikke eier egen bolig.