Utdeling av Bedriftsutviklingsprisen i landbruket 2020

Årets finalister er en komposteringsbedrift fra Jæren, en sjokoladeprodusent fra Trøndelag og et ostesamarbeid i Agder. Landbruks- og matminister Olaug Bollestad deler ut prisen på vår Facebook-sending på mandag.

Følg med på Innovasjon Norges Facebook-side når Bedriftsutviklingsprisen i landbruket deles ut mandag 15. mars kl 11:45

Innovasjon Norge | Facebook.

De tre finalistene er fylkesvinnerne fra Rogaland, Trøndelag og Agder!

Rogaland

I Rogaland bidrar Reve Kompost til et mer sirkulært matfat på Jæren ved å gjøre avfall om til verdifulle ressurser. I tillegg til å være gode miljøtiltak har organisk avfallshåndtering og kompostproduksjon vist seg å være god butikk.

De tar imot organisk avfall fra mange ulike kilder, alt fra park- og hageavfall til slakteriavfall, marint restråstoff og gjødsel. Ved å kombinere så mange naturlige råstoff kan en skreddersy det optimale næringsinnholdet i sluttproduktet uten å tilføre kunstige næringsstoffer, og kun la mark, varme og luft gjøre komposteringsjobben. Resultatet er frisk og levende organisk og kortreist jord.

Dette er sirkulærøkonomi i praksis, sa juryleder i Rogaland. Les mer om Reve Kompost.

Trøndelag

Med håndlaget sjokolade basert på de beste råvarer, har Selbu-bedriften Jentene på tunet skapt arbeidsplasser lokalt og får internasjonal anerkjennelse for sine estetiske og velsmakende produkter.

Med støtte fra Innovasjon Norge bygde ekteparet Aune om driftsbygningen på gården til sjokoladefabrikk. De får stadig flere forhandlere på lista og har vunnet priser i internasjonale sjokoladekonkurranser.

Vinneren i Trøndelag scorer meget høyt på innovasjon, lokal verdiskaping og sysselsetting, mente juryleder i Trøndelag. Les mer om Jentene på Tunet

Agder

Melkebonden Johan Isak Tveit og Osteverkstedet AS fikk prisen i Agder for samarbeid og produksjon av fersk ost.

Med en ekstra lokalforedlingskvote for osteproduksjon får Johan Isak Tveit utnyttet produksjonskapasiteten som han har i fjøset i tillegg til den ordinære leveringskvota. Osteverkstedet AS får dermed fersk, kortreist melk til sin osteproduksjon. Samarbeidet mellom de to har vært økonomisk gunstig for begge parter.

Ved siden av fjøset til Tveit produseres det nå spennende italiensk ost. Den ferske og kortreiste melken gir fantastisk smak til ostene med sitt karakteristisk særpreg.

Til sammen sysselsetter bedriftene seks personer og det økonomiske resultatet karakteriseres som godt, samtidig som gården er et lite samlingspunkt i bygda.

Her har bedriftene sett muligheten for å utvikle noe nytt gjennom samarbeid, som har gitt fersk lokalprodusert ost, sysselsetting og økonomisk gevinst for begge parter, sa juryleder i Agder. Les mer om vinnerne fra Agder

Live-sending

På mandag tar vi en prat med alle de tre finalistene og kårer en vinner, sammen med landbruks- og matminister Olaug Bollestad. Sendingen varer ca et kvarter.

Vel møtt på vår Facebook-side mandag kl 11:45.

Ta kontakt med oss hvis dere ønsker tilsendt bilde fra utdelingen.

Foto: ANNE-LISE REINSFELT / NORSK FOLKEMUSEUM.
Foto: Jentene på tunet
Foto: Reve Kompost