Utdanningsdirektoratet anbefaler å avlyse eksamen for elever våren 2022
– Eksamen er en viktig del av sluttvurderingen i Norge. Selv om det er mange argumenter for å avlyse eksamen, er det også argumenter for å gjennomføre. Dette har derfor vært en krevende vurdering å gjøre, sier direktør Hege Nilssen.
Pandemien har nå berørt tre skoleår for elevene. Også i dette skoleåret har smittespredningen og smitteverntiltakene vært betydelige. I områder med høy smitte og strenge lokale tiltak har dette hatt store konsekvenser for elevenes skolehverdag, mens i andre områder har opplæringen vært tilnærmet normal. Vår anbefaling er gjort ut fra en helhetlig vurdering av tre sentrale hensyn; likebehandling og en rettferdig sluttvurdering, elevenes motivasjon, trivsel og læring og praktisk gjennomførbarhet.
– Pandemien har påvirket kvaliteten i opplæringen, men i ulik grad. Elevene har derfor hatt ulike rammer for opplæring og vil ha ulikt grunnlag for sluttvurdering denne våren, sier Nilssen.
Basert på en grundig risikovurdering anbefaler Utdanningsdirektoratet
- å avlyse skriftlig og muntlig, muntlig-praktisk og praktisk eksamen for alle elever i grunnskolen og videregående opplæring
- å gjennomføre eksamen for privatister
- å gjennomføre eksamen for elever som trenger eksamen for å bestå faget
- at vitnemål gis ut fra elevenes standpunktkarakterer
- å videreføre regelverksendringene for standpunktvurdering og eksamen som gjaldt våren 2021, også våren 2022
Dette er ikke en beslutning, men en anbefaling basert på en risikovurdering fra Utdanningsdirektoratet.
Det er Kunnskapsdepartementet som tar beslutningen om våreksamen 2022.
Hele risikovurderingen med anbefalinger følger som vedlegg til denne pressemeldingen.
Fakta
- Den 9. desember 2021 ba Kunnskapsdepartementet om en risikovurdering av eksamensgjennomføringen våren 2022. Utdanningsdirektoratet ble i tillegg bedt om å vurdere om regelverket for standpunktvurdering og eksamen må justeres i lys av korona-pandemien. Risikovurderingen skulle ta hensyn til ulike smittescenarioer og til at elevene har hatt stor variasjon i undervisningen og tilstedeværelse.
- Utdanningsdirektoratet har involvert og fått verdifulle innspill til våre vurderinger fra statsforvaltere, fylkeskommuner, kommuner gjennom statsforvalterne og KS, Elevorganisasjonen, FUG, Norsk lektorlag, Sametinget, Skolelederforbundet, Skolenes landsforbund og Utdanningsforbundet.
Nøkkelord
Kontakter
Are Tågvold FlatenPressekontakt
Tel:456 67 784atf@udir.noJulia Stelzer PettersenPressekontakt
Tel:905 13 702jsp@udir.noBilder
Dokumenter
Om Utdanningsdirektoratet
Utdanningsdirektoratet er Kunnskapsdepartementets utøvende organ for barnehage, skole og fagopplæring og skal sette opplæringspolitikken ut i praksis.
Følg pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Utdanningsdirektoratet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Utdanningsdirektoratet
Nye KI-råd til skolen: – Vi må beskytte og veilede elevene29.2.2024 14:13:04 CET | Pressemelding
Utdanningsdirektoratet har utarbeidet nye råd til skole-Norge om bruk av kunstig intelligens (KI). – KI setter hele utdanningssystemet under press. Det må vi forholde oss til, både ved å beskytte og veilede elevene, sier direktør i Utdanningsdirektoratet, Morten Rosenkvist.
Udir foreslår nye tiltak for å sikre en god gjennomføring av eksamen13.2.2024 18:00:00 CET | Pressemelding
Den raske utviklingen av kunstig intelligens skaper nye utfordringer for gjennomføring av eksamen i skolen. Udir foreslår flere konkrete tiltak for våreksamen 2024, og større endringer i eksamensordningen for de neste årene.
Konferanse: Implementering av rammeplan i barnehagen – hvordan har det gått?6.2.2024 12:34:51 CET | Presseinvitasjon
Torsdag 8. februar inviterer Utdanningsdirektoratet til konferanse om hvordan rammeplan for barnehagen er tatt i bruk. Konferansen holdes i Bergen.
Pressemøte tirsdag klokken 10:00: Niendeklassingers kunnskap om demokrati og medborgerskap27.11.2023 11:15:35 CET | Presseinvitasjon
Resultatene fra den internasjonale undersøkelsen ICCS legges frem tirsdag 28. november klokken 10:00. Forskere fra NTNU presenterer den norske rapporten og svarer på spørsmål knyttet til resultatene.
Nedgang i resultatene fra nasjonale prøver9.11.2023 08:00:00 CET | Pressemelding
Årets elever på 8. trinn presterer svakere i lesing og regning sammenlignet med i 2022. I engelsk er det en liten, men positiv endring. 5. trinn gjør det noe svakere i lesing, mens prestasjonene endrer seg lite i regning og engelsk. Det viser resultatene fra årets nasjonale prøver.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom