Utdanning og transport er verstingene på sikkerhetskultur

Del

Bank, finansielle tjenester og forsikring er best på sikkerhetskultur, mens utdanningssektoren, transportnæringen og energisektoren scorer dårligst. Det viser KnowBe4s globale sikkerhetskultur-analyse.

MODERAT SIKKERHETSKULTUR: – Vi er forundret over at mange virksomheter fortsatt scorer relativt lavt på sikkerhetskultur. Flere enn ni av ti virksomheter har det vi har definert som moderat sikkerhetskultur, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: Katrine Lunke
MODERAT SIKKERHETSKULTUR: – Vi er forundret over at mange virksomheter fortsatt scorer relativt lavt på sikkerhetskultur. Flere enn ni av ti virksomheter har det vi har definert som moderat sikkerhetskultur, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: Katrine Lunke


Mer enn 120 000 medarbeidere har deltatt i analysen, som omfatter selskaper i alle verdensdeler. Skalaen går fra 0 til 100. En score over 90 er tilsvarende en utmerket sikkerhetskultur, en score mellom 80 og 89 viser at virksomheten har en god sikkerhetskultur, mens selskaper som scorer mellom 60 og 79 har en kultur som betegnes som moderat. Hvis virksomheten får under 60 poeng har den en dårlig sikkerhetskultur. Selskapene vurderes på de syv dimensjonene, holdning, atferd, kognisjon, kommunikasjon, normer, ansvar og etterlevelse.

Menneskelige feil rammer

– Vi er forundret over at mange virksomheter fortsatt scorer relativt lavt på sikkerhetskultur. Flere enn ni av ti virksomheter har det vi har definert som moderat sikkerhetskultur, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Selskapet er det globale forskningssenteret innenfor sikkerhetskultur for sikkerhetskonsernet KnowBe4.

– Når vi vet at kriminell IT-aktivitet rammer selskaper hver dag, og påfører de som rammes både direkte kostnader og som oftest betydelig ressursbruk for å sikre de digitale verdiene som er i spill når det skjer, er det et tankekors at mange virksomheter ikke arbeider mer med dette, sier Roer. 

De beste er best på alt

Analysen går blant annet gjennom opplæring, rutiner og systemer, samt kommunikasjon og oppfølging av medarbeiderne.

– Kultur kan påvirke en organisasjons sikkerhet betydelig. Målet med denne studien er å tilby markedet den mest omfattende studien innenfor kultur som påvirker cybersikkerheten. Vi ser blant annet at det ikke er så store variasjoner på bransjene fra dimensjon til dimensjon. De som er best, gjør mye riktig på alle områdene, mens de som scorer dårligst, er gjennomgående dårlig på alt, sier Roer.

Lav score for samfunnskritiske bransjer

Han mener det er urovekkende at flere av bransjene som leverer samfunnskritiske tjenester eller produkter, som energibransjen og offentlige virksomheter, gjør det dårlig, og at de som forvalter sensitiv data, som utdanning, ligger langt nede på listen.

– Energisektoren har vært dyktig på det tekniske, men forsømt den menneskelige faktoren. Det er interessant, når man ser at de største kjente tilfellene av digitale angrep skyldes menneskelige feil. Innen offentlig sektor og utdanning har stadig flere tjenester og data blitt tilgjengelig via nettet, for å øke brukervennligheten. Da bør også sikkerhetskultur-arbeidet intensiveres, for å sikre informasjonen best mulig, sier han.

Forbedring på etterlevelse

"Security Culture Report" ble først gitt ut i 2017 og gir status for sikkerhetskulturen i både private og offentlige virksomheter. I årets utgave har CLTRe analysert arbeidet i alle verdensdeler.

– Det som er positivt i årets undersøkelse er at mange virksomheter og bransjer har forbedret seg siden forrige analyse. Det området vi ser en mest positiv utvikling på er etterlevelse. Medarbeiderne bruker den kunnskapen de har, og er klar over sikkerhetsrisiko og aktiviteter som fører til risiko, sier Kai Roer.


Sikkerhetskultur-score per bransje

Bransje

Score

Bank

76

Finansielle tjenester

76

Forsikring

75

Konsulentvirksomheter

75

Tjenesteytende næringer

75

Teknologi

75

Helse og farmasi

74

Forbrukertjenester

73

Veldedige organisasjoner

72

Andre

72

Bygg og anlegg

71

Energi

71

Produksjon

71

Juridiske tjenester

71

Offentlig sektor

71

Handel

71

Transport

70

Utdanning

68


Les mer her:
 https://www.knowbe4.com/organizational-cyber-security-culture-research-report

Nøkkelord

Kontakter

Kai Roer
Daglig leder
Telefon: 98646988
E-post: Kai@clt.re

Bilder

MODERAT SIKKERHETSKULTUR: – Vi er forundret over at mange virksomheter fortsatt scorer relativt lavt på sikkerhetskultur. Flere enn ni av ti virksomheter har det vi har definert som moderat sikkerhetskultur, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: Katrine Lunke
MODERAT SIKKERHETSKULTUR: – Vi er forundret over at mange virksomheter fortsatt scorer relativt lavt på sikkerhetskultur. Flere enn ni av ti virksomheter har det vi har definert som moderat sikkerhetskultur, sier daglig leder Kai Roer i CLTRe. Foto: Katrine Lunke
Last ned bilde
GLOBALT FORSKNINGSSENTER: Kai Roer er daglig leder for CLTRe, KnowBe4s globale forskningssenteret innenfor sikkerhetskultur. CLTRe er lokalisert i Norge og står bak sikkerhetskultur-studien. Foto: Katrine Lunke
GLOBALT FORSKNINGSSENTER: Kai Roer er daglig leder for CLTRe, KnowBe4s globale forskningssenteret innenfor sikkerhetskultur. CLTRe er lokalisert i Norge og står bak sikkerhetskultur-studien. Foto: Katrine Lunke
Last ned bilde

Om CLTRe

CLTRe
Apotekergata 10
0180 Oslo

https://get.clt.re/

CLTRe ble opprettet i 2015 for å svare nøyaktig på hvordan du måler sikkerhetskultur. I 2019 ble selskapet en del av det globale IT-sikkerhetskonsernet KnowBe4.

CLTRe har utviklet Security Culture Survey, som er en effektiv og brukervennlig metode for å vurdere tilstanden til sikkerhetskultur og spore endringene over tid. Security Culture Survey bruker anerkjente samfunnsvitenskapelige metoder og prinsipper for å gi pålitelige, evidensbaserte resultater, som gjør det mulig for organisasjoner å vurdere, bygge og forbedre sin sikkerhetskultur.

Følg saker fra CLTRe

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra CLTRe på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra CLTRe