USA-valg ga rekorduke for TV 2 Nyhetskanalen

Dekningen av USA-valget har gitt et solid løft for TV 2 Nyhetskanalen. USA-valget har vært en av TV 2s store satsninger denne høsten, og har vært den mest omfattende dekningen av et utenlandsk valg i mediehusets historie. Det har gitt resultater.
- Dette har vært et av de viktigste presidentvalgene i vår tid, noe som har lagt føringer for hvordan vi forberedte sendingene fra USA og fra valgredaksjonen i Media City i Bergen. Målet har vært å levere en bred dekning med personlige historier, solide analyser og kunnskapsrike eksperter. Tallene tyder på at seerne har latt seg engasjere, sier sjefredaktør Olav. T. Sandnes
For med en andel på 7,5 prosent blant alle TV-seerne ble forrige uke den beste i TV 2 Nyhetskanalen sin historie. Også i den kommersielle målgruppen 20-49 år ble det rekord, med en andel på hele 10 prosent. Nyhetskanalen hadde forrige uke en daglig dekning på 842.000 seere, mens den daglige seertiden var på 59 minutter. Også dette er rekord.
Også på TV 2 Sumo økte nyhetsseingen kraftig sist uke, med en dobling av seingen på nyheter og aktualitet mot uken før.
Samtidig mener Sandnes at valget har vært for viktig til å bare fokusere på egne seertall. Den omfattende dekningen har også vært riktig i lys av medienes samfunnsoppdrag.
- For TV 2 som allmennkringkaster har det vært spennende, men også til tider skremmende å rapportere fra USA de siste årene. Vi har sett en økt polarisering, angrep på den frie presse og ytringsfrihet og nå siste uke også angrep på tilliten til grunnleggende demokratiske prosesser. Alt dette i det som er et av verdens mektigste land, men også Norges nære allierte. Oppslutningen om presidentvalget var stort ganske enkelt fordi det er mange, også her i Norge som opplevde at mye stod på spill, sier Sandnes.
TV 2 Nyhetskanalen har styrket sin posisjon hvert år siden oppstarten for 13 år siden. Det ligger an til at Nyhetskanalen får sitt beste år noensinne.
- Denne økningen er ikke noe vi tar for gitt. Vi konkurrerer selvfølgelig med et sterkt NRK, som fortsatt nyter godt av at folk trekker mot statskanalen når det er snakk om store begivenheter. Til tross for dette ser vi at stadig flere velger vår journalistikk. Først gjennom starten av pandemien, så gjennom sommeren, og nå i USA-valget. Dette er resultatet av en formidabel innsats fra et kunnskapsrikt lag som virkelig brenner for det samfunnsoppdraget TV 2 har, sier Sandnes
Forrige uke er hele fire av dagene nå inne på topplisten for TV 2 Nyhetskanalen (P10-79):
|
Sortert |
Andel |
|
etter |
% |
|
andel |
|
|
19.05.2018 |
13,3 |
|
14.08.2018 |
12,1 |
|
13.10.2010 |
9,8 |
|
06.11.2020 |
9,3 |
|
26.07.2011 |
9,2 |
|
05.11.2020 |
9,1 |
|
08.11.2016 |
8,9 |
|
12.03.2020 |
8,8 |
|
07.11.2020 |
8,5 |
|
03.11.2020 |
8,4 |
I den kommersielle målgruppen 20-49 år ble det torsdag satt ny rekord:
|
Sortert |
Andel |
|
etter |
% |
|
andel |
|
|
05.11.2020 |
14,2 |
|
06.11.2020 |
12,9 |
|
12.03.2020 |
12,6 |
|
14.08.2018 |
11,9 |
|
03.11.2020 |
11,8 |
|
26.07.2011 |
11,7 |
|
07.05.2020 |
11,1 |
|
19.05.2018 |
10,7 |
|
22.07.2011 |
10,3 |
|
15.07.2016 |
9,9 |
Kontakter
Tor-Martin TorbergsenKommunikasjonssjef
Tel:+47 454 69 806tor-martin.torbergsen@tv2.noJan-Petter DahlPressesjef
Tel:928 60 363jan-petter.dahl@tv2.noBilder

Om TV 2
Vi er TV 2
Vi er TV 2, et redaktørstyrt mediehus og Norges eneste kommersielle allmennkringkaster. Vi skaper og formidler historier som gjør nyheter, sport og underholdning tilgjengelig for folk – uansett når, hvor og hvordan de måtte ønske. Gjennom en rekke ulike TV-kanaler, strømmetjenesten TV 2 Play og nyhetsnettstedet TV2.no tilbyr vi et bredt spekter av innhold som spenner fra lett underholdning til undersøkende journalistikk.
TV 2 er en del av Egmont, som er Nordens største mediekonsern med over 6000 ansatte og aktivitet i 30 land. TV 2s eier Egmont er en stiftelse, som årlig deler ut mer en 150 millioner norske kroner til et bedre liv for barn og unge.
Følg pressemeldinger fra TV 2
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra TV 2 på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra TV 2
Våren på TV 2: Gjensyn med millionsuksesser, mer aktualitet og fotball-VM i sikte9.12.2025 12:00:00 CET | Pressemelding
Etter et 2025 med flere millionsuksesser, deriblant «Nepobaby» som satte nye dramarekorder, lover TV 2-sjefredaktør og administrerende direktør Olav T. Sandnes en vår fylt med variert underholdning, store sportsøyeblikk og nyheter døgnet rundt. Ett av høydepunktene i vår er realitysuksessen «Spillet», som er tilbake med ny kjendissesong – der Birgit Skarstein, Stian Blipp og Aylar Lie er blant spillerne.
PRIV. TIL RED.: Digital visning av TV 2s vårslipp 9. desember9.12.2025 08:00:00 CET | Presseinvitasjon
I dag arrangerer TV 2 sitt vårslipp for våren 2026. Media gis også muligheten til å følge presentasjonen digitalt.
«Boksen» er tilbake i helt ny utgave8.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
– Sesong 2 er noe av det beste jeg har vært med på å lage, sier programleder Mads Hansen om den nye sesongen av «Boksen», som kommer på TV 2 Play og TV 2 Direkte i februar. Her er de nye deltakerne.
Jon Martin Henriksen leder TV 2s nye humorkonkurranse «Ligaen»7.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
Morten Ramm, Jenny Skavlan, Truls Svendsen, Tete Lidbom og Helene Olafsen er plukket ut til å kjempe om tittelen som den mest minneverdige atleten i et format som kombinerer knallhard konkurranse med humoristiske tvister. Det splitter nye humorkonseptet ledes av Jon Martin Henriksen og har premiere i februar.
Ny og tøffere sesong av «Vokteren»6.12.2025 08:00:00 CET | Pressemelding
På nyåret er den populære realityserien «Vokteren» tilbake – i en enda tøffere og mer intens utgave. Målet er å bestige «kongen av Sunnmørsalpene», også kjent som Kolåstinden (1432 moh.), der én million kroner venter på toppen. Her er de 14 nye deltakerne.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom
