Offshore Norge

Uryddig og krevende fra regjeringen

Regjeringen foreslår en endring av de midlertidige skattereglene for petroleumssektoren. Forslaget innebærer at friinntektssatsen reduseres fra 17,69 prosent til 12,4 prosent.
Equinor/Ole Jørgen Bratland

-  Det er uryddig og krevende at dette kommer drøye to måneder før fristen for å levere inn prosjektplaner. Senest i juni slo Stortinget fast at de midlertidige endringene skulle ligge fast. Regjeringens forslag skaper usikkerhet for både prosjektframdrift og underleverandører. Olje og gassnæringen har langsiktige perspektiver og trenger forutsigbarhet. Nå må vi se nærmere på forslaget, ikke minst om det vil få konsekvenser for planlagte prosjekter og arbeidsplasser, sier Hildegunn T. Blindheim, administrerende direktør i Offshore Norge.

-  Vi har forståelse for at Norge og Europa står i vanskelig tid og at vi alle må bidra. Statens andel av verdiskapingen på sokkelen er allerede med 85-90 prosent gjennom skatt og statlig eierskap, fortsetter Blindheim.

-  De midlertidige endringene har fungert etter hensikten. De skulle sikre at aktiviteten ble opprettholdt gjennom den usikre perioden i 2020, og det har den også gjort. Det er mange prosjekter som er planlagt besluttet innen fristen, prosjekter som er viktige for at vi skal kunne være med på å levere den energien Europa etterspør, avslutter Blindheim.

Equinor/Ole Jørgen Bratland

Om Offshore Norge

Offshore Norge
Fjordpiren Laberget 22
4020 Stavanger

Offshore Norge er en arbeidsgiver- og interesseorganisasjon for selskaper som driver på norsk sokkel.

Følg pressemeldinger fra Offshore Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Offshore Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Offshore Norge