URverk 8 fra Ulf Risnes

URverk - en samling bestående av 155 sanger, timevis med låter skrevet og innspilt av Ulf Risnes i perioden fra 1977 til 1988, da han ble med i Tre Små Kinesere. URverk er en samling av drømmer, drømmen om å bli rockestjerner.

Catch the Flu er kanskje det særeste albumet i URverkserien.

Lytt til albumet her!

Låtene er på engelsk og skrevet og innspilt i perioden 1981 til 1984. Dette var viktige år i Ulf Risnes sitt liv. Det faktum at han nesten utelukkende holdt på med musikk ble godt kamuflert ved at han også studerte ved universitetet, en aktivitet som roet ned hans mor og hennes venninner, og ga han arbeidsro.

"Jeg spilte i det Gurgles mk II til våren 1982, da vi ga oss etter å ha debutert med singelen "Trude c/w Nåla Mi. Etter oppløsninga av bandet ble det ikke så mange livespillinger, og noe nytt band ble ikke startet, selv om Luna Luna og Gurus of the New Head-on-ism var tilløp som ikke ble noe mer enn en konsert på rockeklubben i Trondheim. Men innspillingene fortsatte. Høsten 82 kjøpte jeg en leilighet i Storflata 1 sammen med kompis Morten Bygstad, og det frigjorde både plass og tid til mer bråk. Det var ikke mer populært at jeg spilte trommer i blokka der vi flytta inn, enn det hadde vært i blokka jeg flytta fra, men dersom det ikke pågikk for lenge gikk det an. Jeg hadde oppgradert "studio" med en båndspiller til, lånt fra kompis Dag. Dette gjorde det mulig for meg å legge lyd på lyd i stereo, noe jeg var veldig fornøyd med. Sangene på denne plata er i mange forskjellige sjangere, fra kryptisk visepop til hard rock. Jeg så ikke på musikken som en mulig levevei, men kunne ikke leve uten, og eksperimenterte fritt" - Ulf Risnes, august 2021

URverk består totalt av hele 12 album, ett og ett vil slippes hver måned i 2021. Albumene slippes på vinyl og alle sammen kommer med tekster og bilder fra perioden sangene ble spilt inn og med èn garanti: hjemmelaget!

Ola Kvernberg og Steamdome til Samfundet!17.9.2021 11:19:20 CEST | Pressemelding

Etter panegyriske omtaler av "Steamdome II: The Hypogean" både nasjonalt og internasjonalt, tar komponist, fiolinist og multiinstrumentalist Ola Kvernberg med seg mannskapet til Storsalen til Samfundet 11. februar 2022. Billetter til Samfundet finner du HER - "Det blir godt å komme hjem. Samfundet er selve spiren til Steamdome. Da jeg spilte der med Todd Terje i 2015 var det noe som klikka på plass. Scenen, musikken og stemninga i salen gjorde at det å lage min egen rytmefest ble flytta øverst på todo-lista." - Ola Kvernberg. Etter den prisvinnende debuten «Steamdome» (2017) har bandet gjennomført nærmere 100 konserter. Nylig fikk oppfølgeren «The Hypogean» sekser på terningen fra både VG, Dagsavisen, Romsdals Budstikke og Nettavisen. Dagbladet kalte den "uimotståelig", Dagens Næringsliv omtalte den som «et frydefullt beist». Fredag 11. februar spiller de altså i byens storstue. - "Hver gang jeg har spilt i Storsalen har vært magisk, men aldri før med navnet mitt øverst på plakaten. De

URverk 9 fra Ulf Risnes; Imagemagi!17.9.2021 11:18:54 CEST | Pressemelding

Vi er kommet til årene 1982 til -84, noenlunde den samme tida som Urverk 8. Urverk 9 er selvfølgelig på norsk, og her er eksperimenteringen litt mindre framtredende, men låtskrivinga desto mer. På denne plata dukker det opp ikke mindre enn tre låter som senere ble utgitt med Tre Små kinesere, "Tvil", "Det Som Vi Har" og "Luftpalass". Lytt til "Imagemagi" her! De to første er kjærlighetssanger som utfyller hverandre, den første har følelsen i tittelen, mens den andre hyller det relativt ferske forholdet. Denne gangen var det nemllig alvor. "Luftpalass derimot beskriver den sterke utferdstrangen jeg hadde kjent på siden tidlig ungdom. Det føltes ofte som om at livet mitt skulle ta en spesiell vending når som helst, særlig når jeg leste bøker eller så film. Jeg kunne bo hvor som helst og bli hva som helst, trodde jeg. Vi hadde et herlig kollektiv gående i 6 etasje på høyblokka vi bodde i, hvor gjengen kunne samles rundt en karsk eller en jazzrøyk. Vi hadde produksjon av begge deler gående

Klimalåt fra NRK Newton17.9.2021 11:10:19 CEST | Pressemelding

«Ikke gjør dette mot klimaet» er en spektakulær underholdningsserie med et viktig budskap. Serien frontes av tenåringene Helle Kjøl-Johansen og Markus Rydningen Munkeby, og Newtons kjente programleder, Dennis Siva Lie. Målet med serien er at alle skal begynne å bry seg mer om klimaet. Programlederne kommer derfor med en fengende låt med akkurat dette budskapet: «Bry deg!». Klimasangen har verdenspremiere tirsdag 21. oktober i NRK TV og i NRK Super TV, men allerede nå kan du høre den der du strømmer musikk. Lytt til "Bry deg" her! I hver episode gjennomfører trioen ulike katastrofeeksperimenter, hvor vi som seere følger prosessen fra de begynnende forberedelsene til den store finalen. Underveis får vi mye humor, morsomme situasjoner, en god porsjon alvor og refleksjon, og ikke minst en spektakulær avslutning! Med «Ikke gjør dette mot klimaet» ligger alt til rette for å lære mer om klimaet mens man underholdes. TV-serien gir gode råd og tips til hvordan slike katastrofer kan unngås, og h

Hoven Droven slipper endelig plata som feirer 30 år i folkrockens tjeneste17.9.2021 08:56:51 CEST | Pressemelding

Det legendariske folkrockbandet Hoven Droven slipper 17. september albumet «Trad» - som oppsummerer håndverket bandet har finslipt i over 30 år. Medlemmene er hver for seg godt plantet både i den svenske tradisjonsmusikken så vel som i rock og jazz, en kombinasjon som har overbevist et bredt publikum over hele verden med smittende grooves og virtuost spill. Bandet har spilt på de fleste folkemusikkfestivaler i Norge over en årrekke og beærer oss med å ha releasekonserten på Riksscenen 24. september!