Urovekkende bagatellisering av naturens verdi
Før jul stanset Miljødirektoratet planene om å bygge en ny, firefelts motorvei gjennom verneområdet Lågendeltaet ved Lillehammer etter klage fra Naturvernforbundet og Lågendeltaets Venner. Området har store nasjonale og internasjonale verneverdier, og Miljødirektoratet konkluderte med at den planlagte firefeltsveien med 110-grense verken var en vesentlig samfunnsinteresse eller et nødvendig inngrep. Nå åpner Regjeringen, ved klima- og miljøminister Espen Barth Eide, for å endre vernebestemmelsene slik at veien kan presses igjennom et område som har Norges lovmessig strengeste vern.
- Om Barth Eide uthuler naturvernet nå, rett etter at han selv kom hjem med en ny internasjonal naturavtale og forpliktelser om 30 prosent vern, er det ekstremt uheldig. Det sender et signal om at alle verneområder egentlig kan bygges ut. Naturvernforbundet har dokumentert at når det søkes om utbygginger i verneområder, er unntak og dispensasjoner dessverre regelen, heller enn unntaket. Om regjeringa endrer verneforskriften nå, vil det bli stående som et grelt eksempel på at naturverdier ikke blir tatt på alvor, og det diametralt motsatte av hva Regjeringen lovte i festtalene etter naturtoppmøtet i Montreal, sier Gulowsen.
– En av de viktigste grunnene til at vi har sagt nei til en ny E6-trasé gjennom Lågendeltaet er at det vil fragmentere verneområdet i enda større grad, og føre til bygging av enda ei bru, i tillegg til alle de andre inngrepene i Lågendeltaet, sier Ole Midthun, fylkesleder i Naturvernforbundet i Innlandet.
Naturvernforbundet har bedt om et møte med samferdselsminister Jon-Ivar Nygård i sakens anledning. Vi forventer å bli involvert i den videre saksbehandlingen, og at Regjeringen snarest avklarer at en endring eller opphevelse av vernet av dette området er uaktuelt. Området ble vernet av gode grunner i 1990, og det er ingenting som tilsier at området er mindre verneverdig nå enn da.
Nøkkelord
Kontakter
Ole MidthunFylkesleder, Naturvernforbundet i Innlandet
Tel:916 94 760Pernille Bonnevie HansenNestleder
Tel:997 74 337ph@naturvernforbundet.noTruls GulowsenLederNaturvernforbundet
Tel:90107904tg@naturvernforbundet.noBilder
Om Naturvernforbundet
Naturvernforbundet ble grunnlagt i 1914 og er Norges eldste natur- og miljøvernorganisasjon. Vi er en demokratisk medlemsorganisasjon med over 37 000 medlemmer og rundt 100 fylkeslag og lokallag i hele landet.
Naturvernforbundet jobber med et bredt spekter av saker innen miljø- og naturvern, men spesielt med områdene naturvern, klima, energi og samferdsel.
Følg pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Naturvernforbundet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Naturvernforbundet
Krever forbud mot hogst i hekketiden10.4.2024 07:13:00 CEST | Pressemelding
Hogstmaskiner er en stor trussel mot fugle- og dyrelivet om våren. Titusenvis av fugle- og dyreunger blir trolig drept som følge av hogst. – Fugler og dyr trenger beskyttelse i hekke- og yngletiden, og da kan vi ikke drive med flatehogst, sier Truls Gulowsen, leder i Naturvernforbundet.
Førdefjordsaken sendes til EFTA-domstolen8.4.2024 12:48:08 CEST | Pressemelding
Borgarting lagmannsrett har bestemt at stridsspørsmålet i Fjordsøksmålet skal sendes til behandling i EFTA-domstolen, selv om staten motsetter seg dette.
Innfører juksevern på fjellet5.4.2024 15:27:32 CEST | Pressemelding
Intensjonene er gode, og problemene er reelle, men tiltakene er veike og uforpliktende og vil ikke bidra til å nå målene. Det er Naturvernforbundets dom over Regjeringens stortingsmelding om villrein, som ble lagt frem i dag.
Regjeringen svikter i havforvaltningen5.4.2024 13:20:12 CEST | Pressemelding
Naturvernforbundet er svært skuffet over den oppdaterte forvaltningsplanen for våre norske havområder. Regjeringen kunne spart seg for oppdateringen til de har noe å komme med, mener Truls Gulowsen i Naturvernforbundet.
- Bommer på samfunnets behov for omstilling22.3.2024 12:20:12 CET | Pressemelding
Klima- og naturkrisa krever kraftige samfunnsendringer innen 2030. Regjeringens transportplan tar noen små skritt i riktig retning, men bommer på kursendringen vi trenger i transportpolitikken, med overraskende stor vekst i pengepotten til store veiprosjekter.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom