UP: - Dette kan bli skjebnesvangert

Halvparten av oss synes det er greit å sjekke mobilen i stillestående kø eller lyskryss. - Å se ned og bort fra veien bare et øyeblikk kan bli skjebnesvangert, sier UP.
1 av 2 synes dette er greit i stillestående kø eller lyskryss. Foto: Frende Forsikring.

- Dessverre er det fortsatt altfor mange som «bare må» sjekke nyheter og være innom sosiale medier mens de kjører, uten tanke for hvilken fare dette kan innebære for både dem selv og andre trafikanter, sier Steven Hasseldal, sjef for Utrykningspolitiet.

Den ferske undersøkelsen som Norstat har gjort for Frende Forsikring viser at 49 prosent sier at det er greit at en bilsjåfør sjekker mobilen når de står i ro i kø eller lyskryss.

- Om du gjør det regelmessig eller bare av og til spiller ingen rolle. Det er ikke greit, uansett, sier fagsjef på motor i Frende Forsikring, Roger Ytre-Hauge.

Økte bøter har fungert
I desember i fjor økte regjeringen straffen for mobilbruk i bil betydelig, etter initiativ fra blant andre UP og Frende. Fra 1700 kroner i bot til 5000 kroner og tre prikker i førerkortet. Der ser ut til å ha fungert. I første halvår 2021 skrev UP og politidistriktene ut 7953 forenklede forelegg for mobilbruk i bil. Det er en nedgang på litt under 10 prosent fra samme tid i fjor, da 8701 ble bøtelagt.

- Skjerpet straff er et viktig signal. En mobilsjekk gjør deg uoppmerksom. Hva hvis du ser en melding som opprører deg? Eller noe som gjør deg ufokusert videre på kjøreturen, sier Roger Ytre-Hauge.

Mange trafikkulykker, både små og store, skyldes uoppmerksomhet hos bilfører.

- Det kan være mange grunner til dette, men fellestrekket for alle er at de burde ha vært unngått. Det er en grunn til at bruk av håndholdt mobiltelefon er forbudt, og det er ingen tvil om at på dette området trengs det sårt en holdningsendring hos bilførerne, sier UP-sjef Steven Hasseldal.

Medvirker til dødsulykker
Statistikk fra 2018 viser at distraksjon knyttet til mobilbruk eller annet utstyr var antatt som medvirkende årsak til 12 dødsulykker. Undersøkelser fra UP viser at mobilbruken i snitt ligger på 3,6 prosent. I 2019 registrerte politiet til sammen 16 365 saker med ulovlig bruk av mobilen.

Her synes flest mobilbruk er greit
Så mange sier det er greit at en bilsjåfør sjekker mobilen i stillestående kø eller lyskryss (fylkesvis fordeling):

1. Oslo: 55 prosent
  2. Innlandet: 54 prosent