Uno-X Pro Cycling Team sykler UCI Women’s WorldTour i 2022

Norske Susanne Andersen er en av rytterne på Uno-X Pro Cycling Team. Foto: NCF

Kvinnesatsingen i det norske profesjonelle sykkellaget Uno-X Pro Cycling Team har fått UCI Women’s WorldTeam lisens fra 2022, og skal konkurrere på øverste nivå i internasjonal sykkelsport. I 2016 ble første sesong av Women’s WorldTour gjennomført. I 2022 skal det for første gang arrangeres Tour de France for kvinner, i en sesong med over 20 planlagte WWT-ritt verden over fra mars til oktober.

Sykkelhistorie

Uno-X Mobility er et forretningsområde i Reitan Retail, ved siden av REMA 1000 i Norge og Danmark samt Reitan Convenience. Uno-X har virksomhet i Norge og Danmark og eier og driver Uno-X Pro Cycling Team Team.

-Nå skriver vi internasjonal sykkelhistorie. Det er helt fantastisk at vårt eget profesjonelle kvinnelag i sykkel skal stå på startstreken når Tour de France Femmes arrangeres for aller første gang. Dette er mangfold og bærekraftig mobilitet i praksis, sier Ole Robert Reitan, CEO Reitan Retail.

Bærekraftig mobilitet

Sykling til ulike formål får økende internasjonal oppmerksomhet, ikke minst i sammenheng med verdens klimautfordringer. Økt bruk av sykkel reduserer CO2 utslipp og bidrar til mer bærekraftig mobilitet i samfunnet vårt.

-Uno-X Mobility sin misjon er å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet. En av hovedgrunnene til at vi driver Uno-X Pro Cycling Team er å promotere mer sykling og vi er veldig glade for at vi nå får våre egne syklende ambassadører på øverste nivå for kvinnene, sier Vegar Kulset, administrerende direktør Uno-X Mobility.

En utviklingsreise

Uno-X Pro Cycling Team fikk UCI Continental Team status for herrelaget i 2017 og ProTeam status fra 2020. Det nystartede kvinnelaget er selvfølgelig 100% likestilt med herrelaget og har nå fått UCI Womens’s WorldTeam lisens. Herrelaget har en ambisjon om å søke om WorldTeam status fra 2023.

-Vi har utviklet vårt sykkelprosjekt med store drømmer, en sterk tro på enkeltmennesket og solide verdier og holdninger. Nå er vi klare for den øverste internasjonale scenen. Det er stort for oss å jobbe med utviklingsreisen til rytterne våre, og med kvinnelaget på WWT nivå vil vi nå skape enda mer oppmerksomhet og begeistring for sykkel sier Jens Haugland, daglig leder i Uno-X Norge og Uno-X Pro Cycling Team.

Ryttere og støtteapparat

Laget har signert en solid internasjonal gruppe ryttere, og skal ledes av danske Lars Ytting Bak som selv var proffsyklist frem til 2019. Han har med seg et team i støtteapparatet med lang erfaring fra øverste nivå i sykkelsporten.

Øyvind Breivik, kommunkasjonssjef Reitan Retail
E-post oyvind.breivik@reitanretail.no, mobil +47 402 26 686

Vegar Kulset, administrerende direktør Uno-X Mobility
E-post vegar.kulset@unox.no, mobil +47 943 00 711

Jens Haugland, daglig leder Uno-X Norge og Uno-X Team
E-post jens.haugland@unox.no, mobil +47 905 78 703

Norske Susanne Andersen er en av rytterne på Uno-X Pro Cycling Team. Foto: NCF

Uno-X Mobility er et av fire forretningsområder i Reitan Retail ved siden av REMA 1000 Norge, REMA 1000 Danmark og Reitan Convenience. Selskapets misjon er å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet. Som en del av dette har selskapet en stor satsing på Uno-X Svanemerket Bilvask og Uno-X ultra hurtiglading for elbiler – i Norge og Danmark. Uno-X har også en sterk lidenskap for sykling som en løsning for bærekraftig mobilitet.

Uno-X søker WorldTour-lisens og etablerer Uno-X E-Mobility AS11.6.2021 07:02:07 CEST | Pressemelding

Uno-X Energi AS endrer navn til Uno-X Mobility AS. Uno-X Mobility etablerer samtidig Uno-X E-Mobility AS. Selskapet får ansvaret for å etablere Uno-X hurtigladere på beliggenheter hvor REITAN HANDEL driver virksomhet. Uno-X startet tidligere i år utbyggingen av sitt nyutviklede konsept Uno-X Svanemerket Bilvask i både Norge og Danmark. - Å redusere klimagassutslipp og miljøbelastning er en enorm oppgave, og vi trenger å utvikle og promotere flere bærekraftige løsninger, sier Vegar Kulset, CEO i Uno-X Mobility AS. Uno-X E-Mobility AS vil ledes av Ole Johannes Tønnessen, tidligere daglig leder i Uno-X Norge og siden 2018 daglig leder i Uno-X Danmark. Jørgen Lindemann overtar som daglig leder i Uno-X Danmark. - Uno-X sin lidenskap for sykkel er etter hvert godt kjent. Bruk av sykkel i hverdagen er selve hjertet i bærekraftig mobilitet og våre syklende ambassadørers viktigste oppgave er å øke oppmerksomheten og inspirere til mer sykling, sier Vegar Kulset. Uno-X Sykkel AS eier og driver bl

YX blir hovedsponsoren til Johannes Thingnes Bø og forlenger avtalen med Norges Skiskytterforbund5.5.2021 13:30:00 CEST | Pressemelding

YX Norge er nettopp blitt enige med Norges Skiskytterforbund om en ny samarbeidsavtale. Samtidig går selskapet inn og blir hovedsponsoren til Johannes Thingnes Bø. Begge avtaler gjelder til og med OL i Milano og Cortina d'Ampezzo i 2026. Samarbeidet mellom YX og Norges Skiskytterforbund startet høsten 2017. Nå er partene klare for en ny og større avtale, fra 2021 til 2026. Og det skal både bli mer bredde og topp – samt eksponering langs vei. – Vi har jobbet med Norges Skiskytterforbund siden 2017, og vi har blant annet latt oss inspirere av et felles verdigrunnlag. I YX har vi stor tro på kraften i gode forbilder med solide holdninger og verdier, og landslagsutøverne bekler forbilderollen på en utmerket måte, sier daglig leder Thor Kristian Korsvold i YX Norge. YX har siden 2010 hatt et tett samarbeid med organisasjonen MOT som jobber med å styrke ungdoms robusthet, livsmestring og mot. Aktiviteter sammen med MOT videreføres i avtalen med skiskytterforbundet. – Vi har flere konkrete in