Uno-X åpnet sin første lynlader i Norge

I dag åpnet Uno-X sin første lynlader i Norge, ved REMA 1000 på Gulskogen i Drammen. Ambisjonen er å gjøre det enkelt, effektivt og billig å lynlade. Dette blir den første i et nettverk av enkle og effektive lynladere for elbil, der kunden betaler med vanlig betalingskort uten krav til abonnement eller ladebrikke.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og Ole Robert Reitan, CEO Reitan Retail, åpnet i dag Uno-X sin lynlader på Gulskogen i Drammen. Foto: Wordup Projects

Uno-X Mobility er en del av Reitan Retail sammen med blant annet REMA 1000 og YX 7-Eleven. Uno-X skal tilby enkel, effektiv og billig lynlading på utvalgte Reitan Retail lokasjoner over hele Norge og Danmark.

Samferdselsminister Jon-Ivar Nygård og CEO i Reitan Retail, Ole Robert Reitan, sto for den offisielle åpningen av Uno-X sin første lokasjon med lynlading for elbil i Norge. Reitan varsler at flere tilsvarende lynladere snart er klare for åpning.

- Nå kan de første kundene lade bilen raskt og enkelt mens de handler dagligvarer på REMA 1000 her i Drammen. Potensialet er betydelig, med tanke på alle stedene vi har REMA 1000-butikker i hele Norge, og vi gleder oss til å åpne en rekke lynladere i tiden fremover, sier Ole Robert Reitan, CEO i Reitan Retail. - Det enkle er som kjent, ofte det beste. Det gjelder også når du skal lade bilen, sier Reitan.

Uno-X Mobility ønsker å bidra til løsninger for bærekraftig mobilitet. Samtidig som selskapet ivaretar sin samfunnskritiske rolle som leverandør av flytende drivstoff har Uno-X en ambisiøs satsing på svanemerket bilvask og lynlading. Uno-X er også en godt kjent ambassadør for sykling, og eier og driver profesjonelle sykkellag for kvinner og herrer.

- Elektrifisering er viktig for å redusere utslipp fra transportsektoren, og med vår ambisiøse satsing på elbillading ønsker vi å bidra til mer bærekraftig mobilitet både i Norge og Danmark. På mellomlang sikt skal 1000 biler kunne lade samtidig på våre lynladere, sier Vegar Kulset, administrerende direktør i Uno-X Mobility.

Både elbilister og myndigheter har uttalt et ønske om enkle løsninger for elbillading. Uno-X tilbyr den samme enkle og effektive kundeopplevelsen på lynlading som kundene kjenner fra drivstoff. Prisen oppgis tydelig i kr/kWt på lynlader og i prismast, betaling kan gjennomføres ved tæpping av kort eller ved bruk av kort og kode. Stasjonene er åpne for alle, og har en utforming som gjør det lett tilgjengelig for alle å lade sin bil, f.eks. for bevegelseshemmede.

- Våre lynladere kan lade med opp til 300 kW og tilrettelegger for enkel, effektiv og billig lynlading for alle. Vi gleder oss til å ønske kunder velkommen til stadig flere av våre lynladere ved REMA butikker, YX 7-Eleven og Uno-X lokasjoner, sier Jens Haugland, daglig leder i Uno-X Norge.

Pris pr. kWt oppgis på lader. Enkel betaling med bankkort. Foto: Wordup Projects
Pris pr. kWt oppgis i prismasten. Foto: Wordup Projects
REMA 1000 Gulskogen med Uno-X lynlading utenfor. Foto: Wordup Projects

Uno-X Mobility er et av fire forretningsområder i Reitan Retail ved siden av REMA 1000 Norge, REMA 1000 Danmark og Reitan Convenience. Uno-X Mobility sin misjon er å utvikle og promotere løsninger for bærekraftig mobilitet. Selskapet har virksomhet i Norge og Danmark og er representert i markedet med varemerkene Uno-X og YX. Med over 800 utsalgssteder tilbys drivstoff, Svanemerket bilvask og lynlading til kunder over hele Norge og Danmark. Uno-X Mobility har også en sterk lidenskap for sykling som en viktig løsning for mer bærekraftig mobilitet.

Uno-X Pro Cycling Team sykler UCI Women’s WorldTour i 20229.12.2021 11:41:23 CET | Pressemelding

Kvinnesatsingen i det norske profesjonelle sykkellaget Uno-X Pro Cycling Team har fått UCI Women’s WorldTeam lisens fra 2022, og skal konkurrere på øverste nivå i internasjonal sykkelsport. I 2016 ble første sesong av Women’s WorldTour gjennomført. I 2022 skal det for første gang arrangeres Tour de France for kvinner, i en sesong med over 20 planlagte WWT-ritt verden over fra mars til oktober. Sykkelhistorie Uno-X Mobility er et forretningsområde i Reitan Retail, ved siden av REMA 1000 i Norge og Danmark samt Reitan Convenience. Uno-X har virksomhet i Norge og Danmark og eier og driver Uno-X Pro Cycling Team Team. -Nå skriver vi internasjonal sykkelhistorie. Det er helt fantastisk at vårt eget profesjonelle kvinnelag i sykkel skal stå på startstreken når Tour de France Femmes arrangeres for aller første gang. Dette er mangfold og bærekraftig mobilitet i praksis, sier Ole Robert Reitan, CEO Reitan Retail. Bærekraftig mobilitet Sykling til ulike formål får økende internasjonal oppmerksom

Uno-X søker WorldTour-lisens og etablerer Uno-X E-Mobility AS11.6.2021 07:02:07 CEST | Pressemelding

Uno-X Energi AS endrer navn til Uno-X Mobility AS. Uno-X Mobility etablerer samtidig Uno-X E-Mobility AS. Selskapet får ansvaret for å etablere Uno-X hurtigladere på beliggenheter hvor REITAN HANDEL driver virksomhet. Uno-X startet tidligere i år utbyggingen av sitt nyutviklede konsept Uno-X Svanemerket Bilvask i både Norge og Danmark. - Å redusere klimagassutslipp og miljøbelastning er en enorm oppgave, og vi trenger å utvikle og promotere flere bærekraftige løsninger, sier Vegar Kulset, CEO i Uno-X Mobility AS. Uno-X E-Mobility AS vil ledes av Ole Johannes Tønnessen, tidligere daglig leder i Uno-X Norge og siden 2018 daglig leder i Uno-X Danmark. Jørgen Lindemann overtar som daglig leder i Uno-X Danmark. - Uno-X sin lidenskap for sykkel er etter hvert godt kjent. Bruk av sykkel i hverdagen er selve hjertet i bærekraftig mobilitet og våre syklende ambassadørers viktigste oppgave er å øke oppmerksomheten og inspirere til mer sykling, sier Vegar Kulset. Uno-X Sykkel AS eier og driver bl