Unni Ødegård blir direktør i NTB Partner

Unni Ødegård går inn i ledergruppen til NTB og får jobben som direktør for NTB Partner.

– Jeg er virkelig glad for tilliten og muligheten til å være med å levere på NTBs viktige og inspirerende samfunnsoppdrag, sier Unni Ødegård, som blir ny direktør for NTB Partner i mai. Foto: Heiko Junge / NTB

Ødegård kommer fra stillingen som strategi- og utviklingssjef i Eksternavdelingen i NRK. Hun har i løpet av de siste 16 årene hatt flere ulike lederstillinger i NRK, blant annet som programsjef, redaktør og utviklingsleder. Hun har bred erfaring med innholdsproduksjon, digitalisering, ledelse, strategiutvikling og etablering av partnerskap både i inn- og utland.

– NTB ligger imponerende langt fremme i utviklingen av produkter og tjenester og vi er midt i en rivende teknologiutvikling, så jeg ser veldig frem til å ta fatt på det som er en av mediebransjens aller mest spennende jobber akkurat nå, sier Ødegård.

Spennende vekstområder

Ødegård skal lede forretningsområdet NTB Partner med noen av de største vekstområdene til NTB: Kommunikasjonsplattformen NTB Kommunikasjon, språk- og språkteknologiselskapet NTB Arkitekst, automatisering og robotjournalistikk, og sportsdata.

– Vekstområdene i Partner har mange spennende synergier og muligheter som kan tas ut på tvers av innhold, språk- og medieteknologi. Unni passer perfekt til oppgaven med å løfte denne solide tjenesteporteføljen opp og frem sammen med de fantastisk dyktige folkene i Partner, sier sjefredaktør og adm.dir Tina Mari Flem.

Ødegård har masteremne i strategi og ledelse og prosjektledelse fra NTNU. Hun har studert medievitenskap, engelsk språk og litteratur. I disse dager er hun i ferd med å ta en lederutdanning innen AI og maskinlæring på MIT.

– Jeg er rett og slett strålende fornøyd med å få Unni på NTB-laget. Hun er drivende dyktig, innovativ og tar med seg ny og verdifull kunnskap inn i NTB. I tillegg er hun en positiv, solid og empatisk leder som får folk med seg. Dette blir moro!, avslutter Flem.

– Jeg gleder meg naturligvis stort til å bli godt kjent med de mange dyktige folkene i NTB, og sammen fremme innovasjon og vekst til glede for NTBs mange kunder, sier Ødegård.

Ødegård starter i den nye stillingen i slutten av mai.

Kontakter:

Unni Ødegård: 91 61 16 55