Unngå å skylle maleverktøyet i vasken!

Å male er en enkel og morsom måte å skape endringer på. Men hva gjør vi med malepensler og ruller når jobben er gjort? Skyller vi verktøyet i vasken?
ALLTID GODT RESULTAT: Det gjelder å planlegge, velge farger og ikke minst riktig maleverktøy. Da blir resultatet alltid bra. (Foto: Jordan)

(Tekst og bilde til fri bruk mot kreditering!)

− Nei! Det er ikke lurt å skylle brukt maleverktøy i vasken. Fordi maling inneholder stoffer som er skadelige for miljøet – og som kloakkrenseanleggene våre ikke kan fjerne – kan det være skadelig hvis det ender opp i havet, sier Nora Løke Thommessen.

Hun er bærekraftansvarlig hos Orkla House Care, et selskap som blant annet produserer Jordan maleverktøy.

Mer bevisstgjøring

Thommessen har sammen med forskningsinstituttet RISE i Sverige sett nærmere på forbrukerens vaner knyttet til håndtering av brukt maleverktøy. Svarene er tydelige.

− De fleste skyller malingrester i vasken uten å være klar over at dette ikke er bra for miljøet. Derfor må vi jobbe aktivt med en bevisstgjøring rundt dette temaet, sier hun.

Penger ut av vinduet

Thommessen og hennes fagmannskap hos Orkla House Care kommer derfor med tips om hvordan vi skal ta vare på brukt maleverktøy til beste for naturen og vår egen lommebok.

− Det handler om å ta godt vare på maleverktøyet mellom strøkene, for eksempel ved å ha det i en lufttett pose eller produkter som har beskyttelseskoppen «SmartEtui», slik at det holder seg best mulig. Og så handler det om å ikke kaste maling. Har du maling igjen fra et prosjekt, kan du være kreativ og male et møbel eller noe annet. Eller spør naboene om de trenger maling. Poenget er å bruke opp malingen så den slipper å kastes, sier hun.

Har du likevel igjen maling som du ikke får brukt, kan denne leveres inn som farlig avfall på en gjenvinningsstasjon. Tom og tørr emballasje kan sorteres som plastavfall eller metallavfall på gjenvinningsstasjonen. Det er dog viktig å ikke skylle spannet rent under rennende vann, la heller de små restene tørke godt, eller lever spannet som farlig avfall.

Ekspertenes tips

Her er oppskriften på hvordan vi skal ta vare på brukt maleverktøy:

1. Få mest mulig maling ut av pensler og rull. Bruk en rulleskrape til malerullen. Penslene skraper du av på malingspannet.

Skal du male igjen senere, kan du fint bruke det samme verktøyet mange ganger. Bare legg det i lufttette poser eller bruk den beskyttelseskoppen som kommer med enkelte malepensler. Der kan det fint leve i noen dager.

2. Er maleprosjektet helt ferdig og verktøyet brukt opp, så er det bare å skrape av malingen og få det over i en beholder, eller tilbake i malespannet.

Den malingen kan du bruke til noe annet senere. Hvis du skal skylle maleverktøyet, gjør du det i et par begre med vann, som du deretter sender på miljøstasjonen som «farlig avfall».

3. Du kan også tørke ut pensler og ruller og kaste det i restavfallet.

Da må du være sikker på at verktøyet er helt tørt før det kastes.

Bildetekster:

DROPP VASKEN: Det finnes mer miljøvennlige måter å håndtere brukt malerverktøy enn å skylle det i vasken. (Foto: Robert Walmann/ifi.no)

TENK PÅ MILJØET: Det er ikke lurt å skylle brukt maleverktøy i vasken. Fordi maling inneholder stoffer som er skadelige for miljøet – og som kloakkrenseanleggene våre ikke kan fjerne – kan det være skadelig hvis det ender opp i havet, sier Nora Løke Thommessen. (Foto: Jordan)

ENKEL FORNYELSE: Å male er den enkleste og mest effektive måten å vedlikeholde eller å fornye et hjem på. Spørsmålet er bare hva vi gjør med brukt maleverktøy. (Foto: Jordan)

ALLTID GODT RESULTAT: Det gjelder å planlegge, velge farger og ikke minst riktig maleverktøy. Da blir resultatet alltid bra. (Foto: Jordan)

VERKTØYKASSEN: Når du skal i gang med et maleprosjekt, trengs riktig verktøy. (Foto: Jordan)

ENKEL FORNYELSE: Å male er den enkleste og mest effektive måten å vedlikeholde eller å fornye et hjem på. Spørsmålet er bare hva vi gjør med brukt maleverktøy. (Foto: Jordan)
VERKTØYKASSEN: Når du skal i gang med et maleprosjekt, trengs riktig verktøy. (Foto: Jordan)

Karvesvingen 5

67554680https://www.ifi.no/