Grønt Punkt Norge

Unikt verktøy kan revolusjonere norsk emballasje

Del

Grønt Punkt Norge vil at norske vareprodusenter skal ta enda større ansvar for at emballasjen deres kan resirkuleres og materialgjenvinnes. Derfor har de utviklet Gjenvinningskalkulatoren som lanseres i dag.

FØRSTE PÅ MARKEDET: Utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge  har ledet utviklingen av gjenvinningskalkulatoren. Nå kan ikke bedrifter skylde på manglende kunnskap når det kommer til utvikling av bærekraftig emballasje.
FØRSTE PÅ MARKEDET: Utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge har ledet utviklingen av gjenvinningskalkulatoren. Nå kan ikke bedrifter skylde på manglende kunnskap når det kommer til utvikling av bærekraftig emballasje.

De siste årene har Grønt Punkt Norge i stadig økende grad hjulpet norske vareprodusenter og importører med å velge bærekraftig emballasje som er godt egnet for gjenvinning. Til tross for at mange setter dette høyt på agendaen, har det siste året vist at det fortsatt er et stort forbedringspotensial.

– Der det finnes gjenvinnbare alternativer er det nå ingen unnskyldning for å velge dårlig emballasje. Gjenvinningkalkulatoren er et verktøy som gjør det enkelt å designe emballasje som kan resirkuleres og bli til noe nytt, sier utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge.

Kalkulatoren blir lansert i dag, onsdag 14. oktober.

Jernia er blant de selskapene som har testet kalkulatoren, og ser store muligheter.

– Vi har et mål om minst mulig emballasje i våre butikker. Det vi må ha skal være resirkulert og resirkulerbart. Kalkulatoren vil gi oss et godt verktøy for å nå disse målene, sier administrerende direktør Espen Karlsen i Jernia.

Produsentene sitt ansvar

Returselskapet Grønt Punkt Norge har i dag 6.600 medlemsbedrifter og sørget i 2019 for at nærmere 30 000 tonn plastemballasje fra norske hjem ble resirkulert. Alle som selger produkter med emballasje er forpliktet til å være medlem i et godkjent returselskap, og gjennom det betale for innsamling og gjenvinning.

– Lenge har emballasje handlet om kult design som sørger for mest mulig salg. Nå ser vi et klart skille og mange er opptatt av at emballasje skal være bærekraftig og gjenvinnbar, i tillegg til å ta godt vare på innholdet, sier Daae.

– Og forbrukeren forventer det også, legger han til.

Klesprodusenten Tuftewear er også en av dem som gleder seg til å ta kalkulatoren i bruk.

– Norske forbrukere har blitt langt mer miljøbevisste de siste årene. Vi må ha gode svar til dem når det gjelder både produktene vi lager og emballasjen vi bruker. Nå kan vi bruke dette verktøyet til å gjøre enda flere miljøriktige forbedringer på emballasjen vår, sier markedsansvarlig Line Danielsen.

Eneste i Europa

Målet med kalkulatoren er å skape en felles standard for gjenvinnbar emballasje og hjelpe våre medlemsbedrifter som ikke har gjenvinningskompetanse internt.

– Så langt vi kjenner til finnes det ikke lignende verktøy som viser gjenvinnbarhet like presist for alle emballasjematerialer. Det gir norske produsenter en unik mulighet til å være i første rekke når det kommer til å produsere bedre og mer bærekraftig emballasje, sier administrerende direktør Jaana Røine i Grønt Punkt Norge.

Returselskapet er overbevist om at kalkulatoren vil bidra til at langt mer av emballasjen som selges i norske butikker lar seg resirkulere. Noe som er viktig for å nå nye gjenvinningsmål. 

– Samtidig skal vi huske at emballasjens viktigste egenskap er å beskytte produktet. Av og til må gjenvinnbarheten til emballasjen gå på bekostning av matsikkerhet og krav til holdbarhet. Enkelte matvarer trenger barrier som ikke er forenlig med gjenvinnbarhet, sier utviklingssjef Johannes Daae.

Fakta

  • Gjenvinningskalkulatoren beregner plast- og kartong-emballasje i tillegg til bølgepapp, glass-, og metall.
  • I kalkulatoren legger produsentene inn informasjon om materialvalg for ulike deler av emballasjen som etiketten, barrierer, lokk og lim. Fortløpende får emballasjen en vurdering på hvor gjenvinnbar den er.
  • Kalkulatoren er et verktøy forbeholdt medlemmer i Grønt Punkt Norge.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

FØRSTE PÅ MARKEDET: Utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge  har ledet utviklingen av gjenvinningskalkulatoren. Nå kan ikke bedrifter skylde på manglende kunnskap når det kommer til utvikling av bærekraftig emballasje.
FØRSTE PÅ MARKEDET: Utviklingssjef Johannes Daae i Grønt Punkt Norge har ledet utviklingen av gjenvinningskalkulatoren. Nå kan ikke bedrifter skylde på manglende kunnskap når det kommer til utvikling av bærekraftig emballasje.
Last ned bilde
Med Gjenvinningskalkulatoren kan ikke bedrifter skylde på manglende kunnskap når det kommer til utvikling av bærekraftig emballasje.
Med Gjenvinningskalkulatoren kan ikke bedrifter skylde på manglende kunnskap når det kommer til utvikling av bærekraftig emballasje.
Last ned bilde
I Gjenvinningskalkulatoren kan produsenten legge inn materiale og i tillegg alle elementene i emballasjen, for eksempel barrierer, etikett og limet som er brukt. Kalkulatoren gir deretter svar på hvor lett det er å resirkulere emballasjen.
I Gjenvinningskalkulatoren kan produsenten legge inn materiale og i tillegg alle elementene i emballasjen, for eksempel barrierer, etikett og limet som er brukt. Kalkulatoren gir deretter svar på hvor lett det er å resirkulere emballasjen.
Last ned bilde
Administrerende direktør Espen Karlsen i Jernia gleder seg til å ta kalkulatoren i bruk.
Administrerende direktør Espen Karlsen i Jernia gleder seg til å ta kalkulatoren i bruk.
Last ned bilde
Ikke all plastemballasje kan få full score i gjenvinningskalkulatoren uten at det går på bekostning av produktet. Enkelte grep kan likevel gjøre emballasje mer gjenvinnbar.
Ikke all plastemballasje kan få full score i gjenvinningskalkulatoren uten at det går på bekostning av produktet. Enkelte grep kan likevel gjøre emballasje mer gjenvinnbar.
Last ned bilde
Plastemballasje.
Plastemballasje.
Last ned bilde

Om Grønt Punkt Norge

Grønt Punkt Norge
Grønt Punkt Norge
Karenslyst Alle 9A
0212 Oslo

22 12 15 00http://www.grontpunkt.no

For bedrifter som tar miljøansvar
Grønt Punkt Norge AS sikrer og administrerer finansiering av returordningene for plast-, metall-, og glassemballasje, emballasjekartong, drikkekartong og bølgepapp. I tillegg drifter Grønt Punkt Norge AS innsamling og gjenvinning av plastemballasje, emballasjekartong og drikkekartong på vegne av Plastretur AS og Norsk Returkartong AS. Grønt Punkt er Europas mest brukte varemerke. Merket betyr at det er betalt inn vederlag for emballasjen - det vil si at produsent eller importør har betalt for forsvarlig innsamling og gjenvinning.
Grønt Punkt Norge eies av materialselskapene for emballasje. Det vil si Sirkel Glass AS, Norsk Metallgjenvinning AS, Norsk Resy AS, Norsk Returkartong AS og Plastretur AS.

Følg saker fra Grønt Punkt Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Grønt Punkt Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Grønt Punkt Norge

I vårt presserom finner du alle våre siste saker, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom