Unikt fotoprosjekt: Skal portrettere 101 Paralympics-vinnere i Norge

Fotograf Arnfinn Johnsen har fått økonomisk støtte av Norges idrettsforbund til et unikt fotoprosjekt. Til våren starter arbeidet med å lage en portrettsamling av 101 norske gullvinnere fra Paralympics gjennom tidene.
Fotograf Arnfinn Johnsen skal portrettere 101 utøvere som har tatt gull i Paralympics. Cato Zahl Pedersen er en av dem. Foto Arnfinn Johnsen.

Fotoprosjektet som har fått navnet «BEST» skal etter planen stilles ut på Maihaugen på Lillehammer under Para Ski-VM i februar 2021. Den vil fortelle historier om livsgnist, mot, utholdenhet, glede og styrke. Utstillingen er en fortsettelse av Johnsens livsprosjekt "GULL" som startet i 1992 og som i dag inneholder 112 portretter av norske OL-gullvinnere. Boken ble utgitt i 2013.

Likeverd i fokus
Generalsekretær Karen Kvalevåg sier hun er stolt av å kunne bidra til å realisere dette prosjektet.
- Da vi ble forespurt om å hjelpe økonomisk var det enkelt å si ja. For oss i norsk idrett handler inkludering om at alles stemme er like mye verdt, og da er det på sin plass at gullvinnerne fra både OL- og Paralympicsvinnere må portretteres, sier Karen Kvalevåg.

Også fotograf Arnfinn Johnsen sier at likeverdstanken har vært avgjørende for at han nå setter i gang med «BEST».
- Jeg ønsker å hedre våre paralympiske vinnere på lik linje med de «vanlige» olympiske vinnerne. Norge er en idrettsnasjon der det satses mye på både bredde og topp. At denne satsingen også omfatter de funksjonshemmede burde være en selvfølge, sier Arnfinn Johnsen.

- Jeg vil være opptatt av å presentere menneskene uten fokus på deres funksjonsnedsettelse. At mange av gullvinnerne har blitt eldre vil gi samlingen både særpreg og en ekstra dimensjon, sier Johnsen.

Portrettene vil bli gjort i sort/hvitt
Gullvinnerne skal selv velge stedet der de vil bli portrettert, og bildene vil i så måte følge en tradisjon der mennesker blir portrettert i sitt eget miljø: det være seg hjemme, ute, inne, på jobb eller hvor som helst - hovedsakelig ved bruk av eksisterende lys.

Flere bidragsytere
Prosjektet har også fått finansiell støtte fra Norske Fagfotografers Fond, Sparebank 1 Øst og Toyota Norge.