Unik norsk teknologi svekkes når Kongsberg Maritime nedbemanner i Ulsteinvik

Kongsberg Maritime har i dag informert om nedbemanninger og utflytting av deler av virksomheten fra Ulsteinvik til Finland. Viktige arbeidsplasser i Ulsteinvik blir borte. – Denne beslutningen svekker unik norsk teknologi i den maritime bransjen, sier Negotia-tillitsvalgt Oddbjørn Myklebust.
Negotias tillitsvalgte i KM, Oddbjørn Skaare Myklebust

Med begrunnelse i underskudd de siste par årene, velger Kongsberg Maritime å flytte arbeidsplasser til Finland. I tillegg kommer omorganisering og nedbemanning i Ulsteinvik. Alt dette rammer både ansatte i Ulsteinvik, aktuelle lokale underleverandører og den maritime klyngen på Nordvestlandet.

Fagforeningenes innspill er ikke blitt hørt

Regjeringen og Stortinget bidro for to år siden til at Kongsberg Maritime kjøpte Rolls-Royce Marine, for å styrke konsernets maritime virksomhet. Statens begrunnelse for eierskap var å beholde ledende teknologi- og industrivirksomhet i Norge.

Negotias tillitsvalgte er både fortvilet og oppgitt over bedriftens beslutning:

- Vi mener at Kongsberg Maritimes avgjørelse vil svekke unik norsk teknologi som er opparbeidet gjennom mange år i den maritime bransjen. Foreløpig har vi i fagforeningene ikke nådd fram med vårt syn, til tross for intenst arbeid og innsats for å påvirke prosessen. Det er vi skuffet over.

- Nå går mange av medlemmene våre en tung sommerferie i møte. Og vi må bare gjøre vårt beste for å ivareta dem i denne vanskelige situasjonen, sier Negotias hovedtillitsvalgte Oddbjørn Myklebust.

Omorganiseringene som nå starter omfatter hele virksomheten. Antallet ansatte som må gå er ikke endelig avklart.

- Vi jobber nå hardt for at antallet som mister jobben blir lavest mulig, sier Negotia-tillitsvalgt Arne Baastad.

- Hadde forventet et mer langsiktig og moderne eierskap

Også Negotias forbundsleder Monica A. Paulsen, er kritisk og skuffet over at Kongsberg Gruppen ikke har et mer langsiktig perspektiv for den maritime virksomheten i Norge.

- Kongsberg Gruppen er en av landets eldste industriaktører. Vi hadde forventet et mer langsiktig og moderne eierskap, som viser vei i en vanskelig tid og ikke velger kortsiktige løsninger og oppsigelser. Dette er en bekymringsfull trend som vi nå ser i flere store norske selskaper, og som regjeringen og Stortinget bør være klar over og forhindre. Derfor har vi også nylig gjennomført møte med næringsminister Iselin Nybø for å varsle henne om denne bekymringsfulle utviklingen.

- Vi har ikke råd til at viktig kompetanse for framtidens arbeidsliv forsvinner ut av landet, sier Negotia-leder Monica A Paulsen.

KONTAKTER:

Oddbjørn Myklebust, hovedtillitsvalgt for Negotia i Kongsberg Maritime

Arne Baastad, tillitsvalgt for Negotia i Kongsberg Maritime

Monica A. Paulsen, forbundsleder i Negotia

KONTAKTER:

Oddbjørn Myklebust, hovedtillitsvalgt for Negotia i Kongsberg Maritime

Arne Baastad, tillitsvalgt for Negotia i Kongsberg Maritime

Monica A. Paulsen, forbundsleder i Negotia

Negotias tillitsvalgte i KM, Oddbjørn Skaare Myklebust
Negotias tillitsvalgte i KM, Arne Baastad
Negotias Forbundsleder, Monica A. Paulsen

Negotia er tilsluttet Yrkesorganisasjonenes Sentralforbund (YS), som er partipolitisk uavhengig.

Negotia består av ca. 21 500 medlemmer fra privat sektor, representert ved flere enn 1.600 arbeidsplasser, fordelt på 855 bedriftsklubber, 36 avdelinger og 7 regioner. Administrasjonen er i Oslo.