Unik avtale om eksport: Næringslivet vil skape vinnere som i idretten

- Å ha logoen sin på en drakt er ikke nok til å bli en eksportvinner. Næringslivet må i langt større grad utnytte den sterke posisjonen norsk idrett har ute i verden, mener de fire organisasjonene. Nå legger de opp til et nyskapende samarbeid der både norske bedrifter og idretten skal høste fordeler.
Merkevaren Norge
Den positive oppmerksomheten norske idrettsprestasjoner får ute i verden, kan smitte over på næringslivet og norske løsninger som søker internasjonale markeder. Verdiene i norsk idrett bygger på mange av de samme verdiene som ligger til grunn for den norske samfunnsmodellen, og verdier som er viktige i markedsføringen av Norge, som for eksempel; like muligheter, ekstraordinære prestasjoner, bærekraft og natur, mener samarbeidspartnerne.
Store idrettsarrangementer
Konkret handler samarbeidet i første omgang om å benytte store internasjonale idrettsarrangementer, hvor vi synliggjør norsk næringsliv. Fysisk og digital promotering, gjerne i kombinasjon med en næringslivsdelegasjon, er aktuelle tiltak. Samarbeid med næringslivet er sentralt i utformingen av programmene, da formålet er å understøtte internasjonale satsinger.
Vi har en langsiktig horisont og ambisjon med dette arbeidet, og vi vil teste forskjellige former for samarbeid i OL, Paralympics (PL), VM og EM i årene som kommer. De første mesterskapene som er aktuelle, er VM i Bryting i Oslo i oktober, Para-VM på Lillehammer neste vinter og OL og PL i Beijing februar 2022.
Hvordan næringslivet skal promoteres på store idrettsarrangementer, skal en koordinerende enhet sammensatt av de nye samarbeidspartnerne finne ut av. Det kan dreie seg om næringslivsseminarer, delegasjoner eller annen form for promotering.
Innovasjon
Det skapes mange innovasjoner innenfor sportsindustrien i samarbeid med norske idrettsutøvere, men potensialet for internasjonal vekst er vesentlig større. Helly Hansen er et velkjent eksempel på merkevare som har lykkes ute i verden etter nært samarbeid med profesjonelle seilere, mens selskaper som Brav, Active Brands og Altor nå har porteføljer av merkevarer som ekspanderer internasjonalt. En rekke teknologiselskaper, som Skitude, Joymo og Exero, er også i lovende utvikling. Sportsindustrien omsetter globalt for hele 1300 milliarder dollar, og Norge bør kunne ta større andeler og skape flere arbeidsplasser innenfor denne industrien.
Hvorfor skal idretten og næringslivet samarbeide tettere?
Berit Kjøll, president i Norges Idrettsforbund |
- Norsk næringsliv har alltid vært en sentral støttespiller til norsk idrett. Samtidig har vi et potensial for å knytte norsk næringsliv enda tettere til idretten. Denne intensjonsavtalen vil legge et solid grunnlag for å finne nye samarbeidsområder og øke vår gjensidige konkurransekraft ytterligere, sier Berit Kjøll, president i Norges Idrettsforbund. |
Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO |
- Norske bedrifter er stadig på leting etter nye eksportmuligheter. Et tettere samarbeid med idretten og en bedre utnyttelse av idrettens arenaer kan bidra til å åpne nye dører til flere markeder for norsk næringsliv, sier NHO-direktør Ole Erik Almlid. |
Peggy Hessen Følsvik, |
- Norge er kåret til verdens beste idrettsnasjon, men vi er dessverre langt unna pallen, når det kommer til eksport og handel med utlandet. Idretten har vist at et lite land kan vinne frem i en tøff internasjonal konkurranse. Vi trenger flere arbeidsplasser og mer eksport. Og skal vi lykkes må vi jobbe sammen i dette lille landet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik. |
Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge |
- Også for norske bedrifter har det stor verdi å ha flagget på brystet. Merkevaren Norge er sterk ute i verden, et tettere samarbeid med idretten vil styrke den ytterligere. Verdiene idretten står for er nesten identiske med Merkevaren Norge. Norsk idrett er gode på å forvalte sunn bredde og samtidig videreutvikle talenter i spiss. En utfordring for Norge er å få flere bedrifter til å vokse og ta nye posisjoner internasjonalt. Også i arbeidet med næringsutvikling og eksport må vi ha både bredde og spiss, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. |
Les mer om at sterke nasjonale merkevarer øker konkurransekraften for nasjonale aktører på brandnorway.no.
Kontaktpersoner:
NHO: Anne Marte Vestbakke, amv@nho.no, 99156236
LO: Geir Solaas Moen, gsm@lo.no, 91704473
NIF: Finn Aagaard, finn.aagaard@idrettsforbundet.no, 91709391
Innovasjon Norge: Gro Warholm, gro.baug.warholm@innovasjonnorge.no, 95994144
Nøkkelord
Bilder





Om Innovasjon Norge
Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål.
Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge
Åtte av ti vil velge norske varer8.8.2025 12:58:09 CEST | Pressemelding
En ny undersøkelse viser at de fleste forbrukerne vil velge norske produkter, men mange sliter med å finne dem. Det vil merkeordningen Made in Norway gjøre noe med.
Sterk vekst i lånegarantier fra Innovasjon Norge7.8.2025 15:37:04 CEST | Pressemelding
Flere innovative og raskt voksende bedrifter etterspør lånegaranti fra Innovasjon Norge. Ordningen med vekstgaranti har økt med 55 prosent i første halvår i år.
Sterk juni for reiselivet – flere turister sprer seg over hele landet1.8.2025 15:11:12 CEST | Pressemelding
Tall fra Statistisk sentralbyrå (SSB) viser at det var hele 4,8 millioner kommersielle overnattinger i juni, en økning på fire prosent fra i fjor og 13 prosent fra juni 2019, som var siste normalår før pandemien.
Eksportverdien i reiselivet øker26.6.2025 09:00:00 CEST | Pressemelding
Flere overnattinger og høyere forbruk, både fra nordmenn og utlendinger sammenlignet med tidligere.
The Quartz Corp får støtte til syre-gjenbruk24.6.2025 10:00:00 CEST | Pressemelding
Innovasjon Norge støtter sirkulært pilotprosjekt hos The Quartz Corp med inntil 45 millioner kroner.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom