Innovasjon Norge

Unik avtale om eksport: Næringslivet vil skape vinnere som i idretten

Del

Norge er kåret til verdens beste idrettsnasjon, men har ikke lykkes like godt i konkurransen om internasjonale markedsandeler i næringslivet. NHO, LO, Norges idrettsforbund og Innovasjon Norge har nå inngått en avtale for å gi både norsk næringsliv og idretten økt konkurransekraft.

Fra venstre: Ole Erik Almlid (NHO), Berit Kjøll (NIF), Håkon Haugli (Innovasjon Norge) og Peggy Hessen Følsvik (LO). Foto: Tom Aksel Mathisen
Fra venstre: Ole Erik Almlid (NHO), Berit Kjøll (NIF), Håkon Haugli (Innovasjon Norge) og Peggy Hessen Følsvik (LO). Foto: Tom Aksel Mathisen

- Å ha logoen sin på en drakt er ikke nok til å bli en eksportvinner. Næringslivet må i langt større grad utnytte den sterke posisjonen norsk idrett har ute i verden, mener de fire organisasjonene. Nå legger de opp til et nyskapende samarbeid der både norske bedrifter og idretten skal høste fordeler.

Merkevaren Norge

Den positive oppmerksomheten norske idrettsprestasjoner får ute i verden, kan smitte over på næringslivet og norske løsninger som søker internasjonale markeder. Verdiene i norsk idrett bygger på mange av de samme verdiene som ligger til grunn for den norske samfunnsmodellen, og verdier som er viktige i markedsføringen av Norge, som for eksempel; like muligheter, ekstraordinære prestasjoner, bærekraft og natur, mener samarbeidspartnerne.

Store idrettsarrangementer

Konkret handler samarbeidet i første omgang om å benytte store internasjonale idrettsarrangementer, hvor vi synliggjør norsk næringsliv. Fysisk og digital promotering, gjerne i kombinasjon med en næringslivsdelegasjon, er aktuelle tiltak. Samarbeid med næringslivet er sentralt i utformingen av programmene, da formålet er å understøtte internasjonale satsinger.

Vi har en langsiktig horisont og ambisjon med dette arbeidet, og vi vil teste forskjellige former for samarbeid i OL, Paralympics (PL), VM og EM i årene som kommer. De første mesterskapene som er aktuelle, er VM i Bryting i Oslo i oktober, Para-VM på Lillehammer neste vinter og OL og PL i Beijing februar 2022.

Hvordan næringslivet skal promoteres på store idrettsarrangementer, skal en koordinerende enhet sammensatt av de nye samarbeidspartnerne finne ut av. Det kan dreie seg om næringslivsseminarer, delegasjoner eller annen form for promotering.

Innovasjon

Det skapes mange innovasjoner innenfor sportsindustrien i samarbeid med norske idrettsutøvere, men potensialet for internasjonal vekst er vesentlig større. Helly Hansen er et velkjent eksempel på merkevare som har lykkes ute i verden etter nært samarbeid med profesjonelle seilere, mens selskaper som Brav, Active Brands og Altor nå har porteføljer av merkevarer som ekspanderer internasjonalt. En rekke teknologiselskaper, som Skitude, Joymo og Exero, er også i lovende utvikling. Sportsindustrien omsetter globalt for hele 1300 milliarder dollar, og Norge bør kunne ta større andeler og skape flere arbeidsplasser innenfor denne industrien.

Hvorfor skal idretten og næringslivet samarbeide tettere?

Berit Kjøll, president i Norges Idrettsforbund

-        Norsk næringsliv har alltid vært en sentral støttespiller til norsk idrett. Samtidig har vi et potensial for å knytte norsk næringsliv enda tettere til idretten. Denne intensjonsavtalen vil legge et solid grunnlag for å finne nye samarbeidsområder og øke vår gjensidige konkurransekraft ytterligere, sier Berit Kjøll, president i Norges Idrettsforbund.

Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO

-        Norske bedrifter er stadig på leting etter nye eksportmuligheter. Et tettere samarbeid med idretten og en bedre utnyttelse av idrettens arenaer kan bidra til å åpne nye dører til flere markeder for norsk næringsliv, sier NHO-direktør Ole Erik Almlid.

Peggy Hessen Følsvik,
LO-leder

-        Norge er kåret til verdens beste idrettsnasjon, men vi er dessverre langt unna pallen, når det kommer til eksport og handel med utlandet. Idretten har vist at et lite land kan vinne frem i en tøff internasjonal konkurranse. Vi trenger flere arbeidsplasser og mer eksport. Og skal vi lykkes må vi jobbe sammen i dette lille landet, sier LO-leder Peggy Hessen Følsvik.

Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge

-        Også for norske bedrifter har det stor verdi å ha flagget på brystet. Merkevaren Norge er sterk ute i verden, et tettere samarbeid med idretten vil styrke den ytterligere. Verdiene idretten står for er nesten identiske med Merkevaren Norge. Norsk idrett er gode på å forvalte sunn bredde og samtidig videreutvikle talenter i spiss. En utfordring for Norge er å få flere bedrifter til å vokse og ta nye posisjoner internasjonalt. Også i arbeidet med næringsutvikling og eksport må vi ha både bredde og spiss, sier Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge.

Les mer om at sterke nasjonale merkevarer øker konkurransekraften for nasjonale aktører på brandnorway.no.

Kontaktpersoner:

NHO: Anne Marte Vestbakke, amv@nho.no, 99156236

LO: Geir Solaas Moen, gsm@lo.no, 91704473

NIF: Finn Aagaard, finn.aagaard@idrettsforbundet.no, 91709391

Innovasjon Norge: Gro Warholm, gro.baug.warholm@innovasjonnorge.no, 95994144

Nøkkelord

Bilder

Fra venstre: Ole Erik Almlid (NHO), Berit Kjøll (NIF), Håkon Haugli (Innovasjon Norge) og Peggy Hessen Følsvik (LO). Foto: Tom Aksel Mathisen
Fra venstre: Ole Erik Almlid (NHO), Berit Kjøll (NIF), Håkon Haugli (Innovasjon Norge) og Peggy Hessen Følsvik (LO). Foto: Tom Aksel Mathisen
Last ned bilde
Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Astrid Waller
Håkon Haugli, administrerende direktør i Innovasjon Norge. Foto: Astrid Waller
Last ned bilde
Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO
Ole Erik Almlid, administrerende direktør i NHO
Last ned bilde
Berit Kjøll, president i Norges Idrettsforbund. Foto: Geir Owe Fredheim.
Berit Kjøll, president i Norges Idrettsforbund. Foto: Geir Owe Fredheim.
Last ned bilde
Peggy Hessen Følsvik,
LO-leder. Foto: Erlend Angelo/LO
Peggy Hessen Følsvik, LO-leder. Foto: Erlend Angelo/LO
Last ned bilde

Om Innovasjon Norge

Innovasjon Norge
Innovasjon Norge
Akersgata 13
0158 Oslo

22 00 25 00http://www.innovasjonnorge.no

Vi bidrar til nyskaping i næringslivet, bærekraftig vekst og eksport for konkurransedyktige norske bedrifter, og utvikling i distriktene. Vi profilerer norsk næringsliv og Norge som reisemål. 

Følg pressemeldinger fra Innovasjon Norge

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Innovasjon Norge på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Innovasjon Norge

EUs grønne giv – av stor betydning for norsk næringsliv20.4.2021 07:00:00 CEST | Pressemelding

EUs flaggskipstrategier «Ny grønn giv» med fokus på det grønne skiftet og «Digital agenda» vil ha stor betydning for norsk næringsliv. - Med forrige ukes beslutning fra Regjeringen om at Norge skal delta i en rekke av EUs programmer de neste årene, må Norge kjenne sin besøkelsestid slik at næringslivet får dra nytte av de enorme mulighetene som ligger i EUs programmer, sier Gunnar Bovim, styreleder i Innovasjon Norge.

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom