UNICEF og NBIM: Nytt samarbeid om barns rettigheter i matvarebransjen

UNICEF og Norges Bank Investment Management (NBIM) fornyer sitt samarbeid om barns rettigheter. Det nye samarbeidet skal legge til rette for dialog mellom ledende selskaper i matvareindustrien. Målet er å øke fokuset på barns ernæring og barns rettigheter i bransjen.

Det nye initiativet kommer etter vellykkede resultater fra det forrige samarbeidet mellom UNICEF og NBIM, som jobbet for å bedre forholdene for barn i tekstilbransjen.

UNICEF og NBIM, som forvalter Oljefondet, har siden 2017 samarbeidet om et nettverk for å fremme barns rettigheter i klesindustrien. Dette initiativet ferdigstilles nå i forbindelse med publiseringen av et kompendium for god forretningspraksis. (se vedlegg)

I fjor resulterte samarbeidet i et veiledningsverktøy for å hjelpe selskaper med å forstå og måle sin innvirkning på barns rettigheter i klesleverandørkjeden.

Etter gode resultater av samarbeidet og tilbakemeldinger fra selskaper i klesnettverket, ønsker nå UNICEF og Oljefondet å fortsette samarbeidet gjennom et nytt initiativ.

Sikre barn riktig kosthold

Gjennom det nye initiativet samles et nettverk av selskaper innen matvarebransjen for å diskutere hvordan selskapene kan vurdere forretningsrisiko og muligheter knyttet til barns ernæring. De skal også se på hvordan de kan bidra til bedre forretningspraksis som respekterer barns rett til ernæring og helse.

- Vi har hatt et godt samarbeid med NBIM om barnerettigheter i sko- og klesindustrien, og dette kan skape positive endringer i den bransjen. Nå ser vi fram til å fornye samarbeidet med NBIM, om ernæring. Å sikre barn riktig kosthold i tide er livsviktig og helt nødvendig for å gi barn en framtid. Barn har rett til god helse og ernæring, og ved å sikre barn sunne liv bidrar vi til en bærekraftig utvikling, sier Camilla Viken, Generalsekretær i UNICEF Norge.

En UNICEF-rapport fra 2020 slår fast at overvekt og fedme er et økende problem for barn og unge i stadig flere land.

Vil invitere til workshops

–  Barns rettigheter har lenge vært et satsingsområde for NBIMs ansvarlige investeringsarbeid. Bedrifter i matvarebransjen er utsatt for vesentlig økonomisk og bærekrafts-relatert risiko i forbindelse med reguleringer og potensielle endringer i etterspørselen fra forbrukerne. Dette gjør barns rettigheter knyttet til ernæring og helse til et interessant neste tema for fondet i det fornyede samarbeidet med UNICEF, sier direktør for eierskap og etterlevelse i NBIM, Carine Smith Ihenacho.

Et utvalg av selskaper Norges Bank Investment Management har eierandeler i, er invitert til å bli med i nettverket. I løpet av de neste to årene er målet å arrangere fire workshops og utvikle et veiledningsverktøy, slik det som ble laget til initiativet i klesnettverket.

UNICEF Norge: Kommunikasjonsdirektør Jean-Yves Gallardo, tlf. 992 89 629

NBIM: Presseansvarlig Line Aaltvedt, tlf. 948 54 656