Unibuss velger ABB som leverandør av ladeinfrastruktur i Bærum

Unibuss velger ABB som leverandør av depot- og pantograflading for 23 elektriske busser som settes i drift i Bærum/Oslo juni 2020.

ABB leverer depot- og pantograflading for 23 elektriske busser som settes i drift i Bærum/Oslo juni 2020 (illustrasjonsfoto).

Elektriske mobilitetsløsninger fra ABB hjelper Bærum og Oslo med å nå sine ambisiøse mål om reduksjon av klimagasser, 95 prosent i hovedstaden i 2030. Unibuss estimerer at batteribussene vil redusere utslippet av CO2 med 1600 tonn årlig, tilsvarende utslippene fra rundt 800 biler

- Vi valgte ABB som leverandør fordi de tilbyr den beste og mest kostnadseffektive løsningen for dette ruteområdet. Dessuten er ABBs bussladeløsninger kompatible med et stort antall bussprodusenter. Nå ser vi frem til samarbeidet frem mot oppstarten i juni 2020, sier Øystein Svendsen, administrerende direktør i Unibuss AS.

Nullutslippsmål tre år tidligere

ABB leverer både depotladere på 150 kilowatt (kW) med ladebokser slik at alle busser kan tilkobles samtidig og en pantograflader på 300 kW. Ladestasjonene installeres på Furubakken bussanlegg på Bekkestua.

- Vi ser frem til å fortsette det fruktbare samarbeidet med Unibuss, sier Gøran Salomonsen, leder for elektrifisering ved ABB AS i Norge. - Ruters satsing på elbusser i Bærum er et viktig bidrag for gjøre kommunen klimaklok og mer miljøvennlig. I Bærum vil Ruters mål om kun nullutslippsbusser i 2028 allerede nås i 2025 med den nye Unibuss-kontrakten som sikrer 150 elbusser i 2025.

Elbussene er også et godt tiltak for å redusere støy for både omgivelser og passasjerer og kutter driftskostnader.

ABBs ladere inngår i ABB AbilityTM-porteføljen av oppkoblede løsninger, selskapets forente, digitale tilbud på tvers av ulike bransjer med over 210 løsninger hittil.

Elektrisk skibuss

De elektriske bussene som vil kjøre fra neste sommer leveres av BYD, en av verdens ledende elbuss-leverandører med over 50 000 elbusser globalt. Bussene er 12 meter lange og har en batterikapasitet på 348 kilowattimer (kWh). De kan lades med pantograf, som senkes ned på taket, og med kabel, hvor ladepluggen er CCS2 (combined charging system), velkjent på de fleste europeiske elbiler i dag.

Elbussene skal kjøre på disse linjene i Vestre Aker:

• 40 Skøyen – Øvre Sogn
  • 41 Skansebakken – Røa
  • 45 Voksenskog – Majorstuen
  • 46 Ullerntoppen – Majorstuen
  • 48 Voksenkollen – Tryvann (skibuss)

Slike depotladere og pantografladere fyller elbussene i Bærum/Oslo med strøm (Illustrasjonsfoto).

Bergerveien 12
1396 Billingstad

ABB (ABBN: SIX Swiss Ex) er en teknologileder som driver den digitale endringen av industrier. Med over 130 års innovasjonshistorie har ABB fire kundefokuserte, globalt ledende virksomheter: Electrification, Industrial Automation, Motion samt Robotics & Discrete Automation som støttes av den digitale plattformen ABB AbilityTM. ABBs virksomhet Power Grids vil overdras til Hitachi i 2020. ABB er tilstede i over 100 land med rundt 147 000 ansatte.

ABB demonstrerer konsept for mobil laboratorierobot for fremtidens sykehus9.10.2019 17:30:00 CESTPressemelding

Mobil og autonom YuMi® laboratorierobot designes for å arbeide sammen med medisinsk personale og laboratoriearbeidere Nye robotteknologier skal utvikles i ABBs første globale forskningssenter for helseteknologi, ved Texas Medical Center (TMC) Innovation Institute i Houston Det globale markedet for ikke-kirurgiske roboter anslås å nå nesten 60 000 innen 2025, nesten en firedobling siden 2018 ABB åpnet i dag sitt første globale forskningssenter for helseteknologi, på Texas Medical Center (TMC) campus, i Houston, Texas - og viste frem en rekke teknologi-konsepter, inkludert en mobil YuMi®-robot. Den skal designes for å hjelpe medisinsk- og laboratoriepersonell med lab- og logistikkoppgaver i sykehus. Selvkjørende robot Den toarmede, mobile YuMi® vil kunne navigere automatisk rundt mennesker samtidig som den lærer å finne forskjellige ruter fra et sted til et annet. Den har potensial til å gjennomføre et bredt spekter av repeterende og tidkrevende aktiviteter, inkludert klargjøring av medi