Kindred Group

Unibet inngår historisk avtale med Magnus Carlsen

Del

Unibet har inngått en global avtale med den norske verdenseneren i sjakk, Magnus Carlsen, som innebærer at Unibet blir Carlsens hovedsponsor i 2020 og 2021. Sponsoratet vil styrke Unibets posisjon som ledende spillvaremerke blant de 600 millioner sjakkspillere og fans over hele verden.

Kindred Groups varemerke Unibet inngår en to-årig sponsoravtale med verdensmesteren i sjakk, Magnus Carlsen. Gjennom å samarbeide med den fremste ambassadøren for risikobaserte beslutninger, styrker Unibet sin posisjon som førstevalg blant erfarne spillere.

-Vi ser store muligheter i å styrke vår markedsposisjon blant de hundretalls millioner av sjakk-fans verden rundt, samt hos spillere som forstår og anerkjenner verdien av å skaffe seg et overtak gjennom fordypning i data og fakta. Unibet har siden 2014 erklært at «flaks er ingen tilfeldighet», for å løfte frem spillere som støtter seg til fakta og statistikk når de tar sine beslutninger. Magnus Carlsen personifiserer et slikt konsept, sier Chief Commercial Officer Rhodri Darch i Kindred Group.

Samarbeidet er en del av Unibets globale markedsstrategi, og en optimalisering av markedsmiksen for å bidra til konsernets langsiktige strategi for bærekraftig vekst.

-Gledelig

Magnus Carlsen, som nylig satte enda en verdensrekord med tidenes lengste rekke uten tap i langsjakk (120 partier), er fornøyd med å få avtalen på plass.

-Dette er et samarbeid jeg virkelig ser frem til. Unibet og jeg deler både vurderinger og interesse for sport og statistikk. Vi vet begge at flaks ikke er noen tilfeldighet. For å ta rette beslutninger behøver du en veloverveid kombinasjon av kunnskap, ferdigheter og intuisjon, sier Magnus Carlsen.

-Unibet har dessuten et profesjonelt syn på nøyaktighet i all sin gjennomføring, som jeg også kan identifisere meg med. Jeg ser frem til at et så stort, globalt varemerke fester et enda strammere grep rundt internasjonal sjakk, sier Carlsen.

-Stort potensial

-Vi er stolte av å presentere en norsk verdensstjerne som vår globale ambassadør i de to neste årene. Magnus Carlsen har tronet på verdenstoppen i sjakk de siste ti årene, og har vunnet 12 VM-titler i langsjakk, lynsjakk og hurtigsjakk. Vi er veldig glade for å kunne støtte Magnus i hans videre reise for å beholde posisjonen som verdens beste sjakkspiller, fortsetter Rhodri Darch.

Han fremholder at Magnus Carlsen også er en dyktig pokerspiller, og har en stor interesse for internasjonal fotball. Carlsen følger dessuten NBA tett, og var før jul rangert som verdens beste blant mer enn syv millioner spillere på Fantasy Premier League.

-Global avtale

Kindred Groups Global Head of Public Affairs, Peter Alling, presiserer at dette er en global, kommersiell sponsoravtale, som ikke vil krenke det norske forbudet mot spillreklame og logoeksponering av spillvaremerker.

-Alle kommersielle aktiviteter som Unibet gjør sammen med Magnus Carlsen, vil foregå utenfor Norge. De vil profileres i kanaler og plattformer som ligger utenfor norsk jurisdiksjon, men som reguleres strengt gjennom blant annet EUs lovgivning og øvrig internasjonalt lovverk. I Norge vil han verken bære eller profilere Unibet sin logo, eller utføre kommersielle aktiviteter. Parallelt med dette vil Kindred Group, som internasjonalt konsern og samfunnsaktør, fortsette å jobbe målrettet for en norsk lisensmodell som regulerer alle spillere og spillselskaper under samme lovverk, sier Alling.

Lang historikk med sjakk

Unibet og Kindred Group har en lang historikk med engasjement i sjakksporten. I 2013 var online-spillselskapet den første internasjonale aktøren som introduserte odsspill på VM i sjakk, da Magnus Carlsen vant sin første VM-tittel. Siden har Magnus Carlsens VM-kamper vært blant oddstilbudets mest populære spillobjekter i Norge, og i flere andre markeder. Unibet var dessuten hovedsponsor for «No Logo Norway Chess» i 2014, partner med VM i lyn- og hurtigsjakk i 2015, og offisiell bettingsponsor for FIDE i VM-oppgjøret mellom Fabiano Caruana og Magnus Carlsen i 2018.

Før jul inngikk Kindred Group også en to-årig sponsoravtale med Offerspill Sjakklubb.

Bildetekst: Magnus Carlsen blir global ambassadør for det internasjonale spillvaremerket Unibet.

Kontakperson:

  • Global Head of Public Affairs Kindred Group, Peter Alling, telefon +46 72 250 5287
  • Group Head of Communications Kindred Group, Alexander Westrell, telefon +46 73 707 1686
  • press@kindredgroup.com

Bilder

Om Kindred Group

Kindred Group
Kindred Group



Fakta om Kindred Group:

Kindred Group er et av verdens ledende spillselskap, med virksomhet i Europa, Australia og USA. Kindred Group tilbyr underholdning i et sikkert, trygt og bærekraftig miljø for over 26millioner kunder via 11 forskjellige varemerker. Selskapet har 1600 ansatte på verdensbasis og har vært med å grunnlegge European Gaming and Betting Association (EGBA) og International Betting Integrety Association (IBIA), og er undersøkt og sertifisert av eCOGRA for overensstemmelse med EUs anbefalte prinsipper for forbrukervern og spillansvar fra 2014 (2014/478/EU). Kindred Group er børsnotert på Nasdaq Stockholm Large Cap. Les mer på www.kindredgroup.com.

 

Følg saker fra Kindred Group

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kindred Group på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kindred Group