Nofima

Unge voksne ønsker inspirasjon til å spise mer sjømat

Del

Viktig melding til norske sjømatprodusenter: Unge voksne er motiverte til å spise mer av den sunne sjømaten. Men de trenger inspirasjon for å komme i gang!

I studien blant 26 unge voksne, er sushi ble beskrevet som en spennende rett som delikate bilder på digitale plattformer hadde inspirert dem til å lage. Foto: Audun Iversen, Nofima
I studien blant 26 unge voksne, er sushi ble beskrevet som en spennende rett som delikate bilder på digitale plattformer hadde inspirert dem til å lage. Foto: Audun Iversen, Nofima

Kan kule kokker på nett, sosiale medier og influensere være løsningen?

-          De unge voksne er motivert til å spise mer sjømat – vi må bare inspirere dem via de rette kanalene, slår Nofima-forsker Siril Alm fast.

Det kan Mia Eline Kaarstad (21) fra Odda i Hardanger og Marthe Sollied Nordgård (19) fra Senja skrive under på. De to er førsteårs akvamedisinstudenter ved Norges fiskerihøyskole (NFH) i Tromsø, og i ferd med å etablere sine egne matvaner utenfor hjemmet.

-          Jeg får en god del mat-inspirasjon fra mamma og stefar, men Tik Tok spiller også en rolle i matvalg, smiler Mia Eline Kaarstad.

Dalende sjømatkonsum

Til tross for at folk er blitt mer opptatt av å ha et sunt kosthold, har sjømatkonsumet i Norge vært dalende i flere år – spesielt i den unge befolkningen. Norske helsemyndigheter anbefaler å spise sjømat til middag to til tre ganger i uka for å gi grunnlag for god helse. Det vil si rundt 300 til 450 gram ren fisk. Det er de eldste innbyggerne som spiser mest sjømat. Og de unge spiser mindre og mindre. Aldersgruppen 18 til 34 år hadde hele 46 prosent lavere sjømatkonsum i 2017 sammenlignet med 2012.

-          Myndighetene og fiskerinæringen frykter at fiskespiserne kan bli «utrydningstruet» om vi ikke klarer å motivere de unge voksne til å spise mer fisk, sier Siril Alm.

Men trenden kan snus. En Nofima-undersøkelse indikerer at sjømatkonsumet kan økes hvis de unge blir inspirert til å lage spennende retter med eksempelvis hvit fisk.

Flere muligheter til å motivere

I Nofima-undersøkelsen «Sjømat som hverdagsmiddag», som er finansiert av Nærings -og fiskeridepartementet, undersøkte forskerne hva som motiverte og hindret 26 unge voksne i å spise mer sjømat til middag.

-          Funnene fra studien indikerer at fiskeprodusentene, og da spesielt hvitfiskprodusentene, har flere muligheter til å motivere de unge voksne til å spise mer sjømat. Eksempler kan være å markedsføre produktene og oppskriftene i sosiale medier via blant annet influensere. De unge liker å lage mat sammen, så kanskje kan man ha digitale matlagingskurs for å motivere dem til å lage retter de ikke har prøvd før? Samarbeid med restauranter, kokker og matkasseleverandører er også interessant, sier Siril Alm.

Mia Eline og Marthe ved NTH liker ideen. Begge bor på studenthybel i Tromsø, og prøver å lage sunn middag så ofte som mulig. Kjøttkaker i brun saus og fiskegrateng, som de lærte å lage hjemme, kan fort stå på menyen. Det samme kan kule retter, gjerne vegetariske, som de finner oppskrift på digitalt. Og så er det et viktig aspekt for dem som studenter: Maten må være så billig som mulig i tillegg til sunn og god.

-          Kokeboka «Fattigstudenten» er fin, men det er sjelden fisk i nye retter, sier Marthe Sollied Nordgård.

De unge voksne er en potensielt svært viktig kundegruppe for matprodusenter – også sjømatprodusentene. De er lite preget av vaner og er mottakelig for nye impulser og mattrender. Når de unge flytter hjemmefra, gjør mange «opprør» mot sine foreldres mattradisjon. De vil prøve ut nye retter og ingredienser, og danner nye matvaner som de tar med seg videre i livet. Da ønsker de ikke å lage tradisjonsmat som kokt torsk og fiskekaker i brunsaus.

-          Selv om utvalget i studien er lite og ikke er representativt, siden de fleste var enslige kvinner i 20-årene, bør det være gledelig for både myndigheter og sjømatprodusenter at de fleste ønsket å spise mer sjømat, sier forskeren.

Poke bowl og sushi

Antall sjømatmiddager blant respondentene i undersøkelsen varierte fra én gang i måneden til seks ganger i uka. Sjømatrettene besto som regel av laks eller ørret, som sjelden ble tilberedt slik de unge voksne fikk dem i oppveksten.

-          Retter som poke bowl og sushi ble beskrevet som spennende retter som delikate bilder på digitale plattformer hadde inspirert dem til å lage. Ungdommene ble bedt om å sende inn bilder av middagene sine til oss, og de 367 fotografiene som ble sendt inn speilet også dette. 30 prosent av bildene inneholdt sjømat og over halvparten var med laks eller ørret, sier Siril Alm.

Deltakerne i studien fortalte at de ofte brukte sosiale medier og influensere på Instagram, Pinterest, YouTube, og blogger for å få inspirasjon til å prøve ut nye matretter. Flere av disse influenserne hadde sponsorer og samarbeidet med matprodusenter som de viste reklame for. Ingen av sponsorene var sjømatprodusenter.

-          Vi ba respondentene sende oss navn og internettlenker til de kildene som de med sikkerhet visste hadde inspirert dem til å lage nye middagsretter. En nærmere undersøkelse av disse kildene, som var 18 nettsider, åtte Instagram-profiler og ni blogger, viste at disse inneholdt nesten 30.000 middagsoppskrifter, der 21 prosent inneholdt sjømat - hovedsakelig med laks, oppsummerer Siril Alm.

Aldri hørt om godfisk.no

Bare tre deltakere hadde hentet inspirasjon fra godfisk.no, som er sjømatindustriens markedsføringskanal. Flere hadde aldri hørt om godfisk.no. Av de ni bloggene forskerne besøkte, var fire vegetarblogger.

Felles for de fleste av de unge konsumentene var at de ønsket å kutte ned på det røde kjøttet og spise mer bærekraftig mat, som for eksempel grønnsaker, kikerter og bønner.

-          Flere av deltakerne fortalte at de sjelden husket på å lage sjømat. Da vi spurte om de kunne tenke seg å ha sjømat sammen med vegetarrettene, var de fleste positiv til det. Villfanget sjømat slik som torsk var ansett som et bærekraftig alternativ, og noe de gjerne kunne spise mer av. De brukte blogger og influensere til å lære seg å lage vegetariske retter, og hadde derfor ikke vurdert sjømat som et alternativ, sier forskeren.

Også denne delen av studien bekrefter de to NFH-studentene.

-          Matinspirasjonen for vår generasjon ser ut til å dreie seg mer og mer mot vegetarisk og vegansk mat, slår Marthe Sollied Nordgård fast.

-          Men vi er veldig glade i kylling også, ler Mia Eline, med et blikk på studievenninnen.

Inspirert av reising

Siril Alm påpeker også – slik det framkom i studien – at mange av dagens unge voksne har reist en del og bodd i utlandet. De var derfor inspirert av andre kulturers matretter og ingredienser som de hadde smakt på disse reisene.

-          Typiske spennende retter var inspirert av kinesisk, koreansk, indisk, meksikansk eller italiensk mattradisjon. Så eksotiske retter med norske sjømatingredienser kan gi disse forbrukerne inspirasjon til å øke sjømatkonsumet, sier Siril Alm.

Nøkkelord

Kontakter

Bilder

I studien blant 26 unge voksne, er sushi ble beskrevet som en spennende rett som delikate bilder på digitale plattformer hadde inspirert dem til å lage. Foto: Audun Iversen, Nofima
I studien blant 26 unge voksne, er sushi ble beskrevet som en spennende rett som delikate bilder på digitale plattformer hadde inspirert dem til å lage. Foto: Audun Iversen, Nofima
Last ned bilde
Mia Eline Kaarstad (21) fra Odda i Hardanger (til venstre) og Marthe Sollied Nordgård (19) fra Senja nøyer seg med yoghurt til lunsj mellom øktene med akvamedisinstudier på Norges fiskerihøgskole. Men skikkelig middag må de ha – gjerne med inspirasjon fra Tik Tok. Foto: Audun Iversen, Nofima
Mia Eline Kaarstad (21) fra Odda i Hardanger (til venstre) og Marthe Sollied Nordgård (19) fra Senja nøyer seg med yoghurt til lunsj mellom øktene med akvamedisinstudier på Norges fiskerihøgskole. Men skikkelig middag må de ha – gjerne med inspirasjon fra Tik Tok. Foto: Audun Iversen, Nofima
Last ned bilde
Deltakerne i Nofima-studien «Sjømat som hverdagsmiddag» fortalte at de ofte brukte sosiale medier og influensere på Instagram, Pinterest, YouTube, og blogger for å få inspirasjon til å prøve ut nye matretter. Kokt tosk med poteter og saus er dermed sjelden på menyen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen
Deltakerne i Nofima-studien «Sjømat som hverdagsmiddag» fortalte at de ofte brukte sosiale medier og influensere på Instagram, Pinterest, YouTube, og blogger for å få inspirasjon til å prøve ut nye matretter. Kokt tosk med poteter og saus er dermed sjelden på menyen. Foto: Rune Stoltz Bertinussen
Last ned bilde

Om Nofima

Nofima
Nofima
Postboks 6122
NO-9291 Tromsø

77 62 90 00http://nofima.no

Nofima er et ledende næringsrettet forskningsinstitutt som driver forskning og utvikling for akvakulturnæringen, fiskerinæringen og matindustrien.

Vi leverer internasjonalt anerkjent forskning og løsninger som gir næringslivet konkurransefortrinn langs hele verdikjeden.

Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.

Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte.

Følg pressemeldinger fra Nofima

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Nofima på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nofima

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom