Unge norske ryttere viser krefter i Drammen

De norske ryttere møtte toppryttere fra de beste europeiske nasjonene i fredagens CSIO3* Oxer Grand Prix på det internasjonale sprangstevnet på Linnesvollen, Drammen. Hinderhøyden lå på velvoksne 1,60 m – og til topps gikk irske Shane Breen. To unge norske ryttere satte strek under det at Norge har unge toppryttere på vei - Fredrik Berg Seim og Martine Myhrer Dyngeland fra henholdsvis Bergen og Maura tok to fine topplasseringer.
Fredrik B. Seim

Fredrik første feilfrie

Det var en krevende bane de startende møtte på fredag kveld. Bergensrytteren Fredrik B. Seim og hans hest Quevara van de Vlierbeek Z – også kalt Bambi – var første som gikk feilfritt i grunnomgangen. Martine Myhrer Dyngeland med hesten Gambler fra Maura fikk det også til å se lett ut. Disse to unge talentene på henholdsvis 23 og 25 år skulle bli de eneste som red feilfritt i grunnomgangen og dermed kunne kjempe om de gjeveste plasseringene i omhoppingen.

Når det hele skulle avgjøres i andre runde, var det lite å gjøre med rutinerte Shane Breen. Med sin hest Compelling Z fløy han inn til en knallsterk seier, foran danske Andreas Schou/Afghan. På tredjeplass fulgte irske Michael Duffy/Chappo Chey – tett fulgt av Fredrik og hesten som han selv har trent opp helt fra den var unghest.

-Dette var den første Grand Prix-klassen min hest gikk på dette nivået, så forventningene var egentlig bare å gi ham en god runde. Jeg hadde vært kjempefornøyd med et riv eller to i grunnomgangen! Men han hoppet helt fantastisk, og jeg er bare satt ut over hvor mye han fightet og hvor mye talent han har!

Martine og hennes Gambler fikk et lite riv på et hinder og ble stående med fire feilpoeng i omhoppingen – det resulterte i en sterk syvendeplass i deres debut på dette vanskelighetsnivået. – Banen var både stor og teknisk, egentlig større enn jeg hadde sett for meg at den kom til å være. Det er første gang denne hesten gjør en sånn klasse, han er bare 9 år og har ikke gått så mange større klasser før, så at han da går inn og setter en nullrunde så enkelt som det her er helt fantastisk! Han har utviklet seg enormt det siste året, og det må jeg bare takke hele teamet rundt for, det er definitivt en hest for større oppgaver i fremtiden, sier Martine.

Se resultater her

Bilder til fri benyttelse:

Fredrik Berg Seim/Quevara van de Vlierbeek Z

Martine Myhrer Dyngeland/Gambler

Foto: Norges Rytterforbund/Rebecca Ballestad-Mender

Fredrik B. Seim
Martine Myhrer Dyngeland

Nøkkelfakta Norges Rytterforbund:

• Stiftet 10.desember 1915
  • 12 største særforbundet i NIF
  • 32 500 medlemmer
  • 9 forskjellige grener